Anmeldelse

Oprettet: 11.04.2013 - 17:28

Bog: "Manden fra Albanien" af Magnus Montelius

I Stockholm styrter en albansk flygtning ned fra en terrasse. Det fører to journalister på sporet af en 25 år gammel spionhistorie

Magnus Montelius
Bjarne Nielsen
Modtryk

I slutningen af september 1990, Stokholm, falder en mand ned fra Ersta-Terrassen og dør. Det er lige efter kommunismens fald i Østeuropa. En journalist er på jagt efter en god historie. En hjemløs skal have et sted at sove, og en kommer til stede for at opklare ulykken. Var det en ulykke eller et mord? Og hvem er den forulykkede egentlig?

Meijtens, journalisten, aner sammen med en kollega en god historie, der måske kan redde hans nærmest kuldsejlede forhold til både jounalistikkens verden, og kæresten Hanna. Han giver sig til at bore i, hvad der mon egentlig ligger til grund for, at en mand tilsyneladende dukker op, ud af "det blå",  fra Albanien. Han aner også, at den hjemløse måske har set noget, der kan sætte ham på sporet. Behændigt snor han sig uden om politiets efterforsker, Tilas, og giver sig i stedet, sammen med kollegaen Natalie, til selv at forske i, hvorfor en mand kan dukke op med et albansk pas i lommen, når myndighederne i Albanien nægter ethvert kendskab til ham. Er han overhovedet albaner?

Montelius tager os med ind i en verden fyldt med politiske intriger, løgne, svigt og forrædderi. Alle tråde synes mere og mere at kunne trækkes fra en, for længe siden, anførende gruppe på den yderste venstrefløj, Veritas. Hvis medlemmer nu stort set alle har fremtrædende poster i det svenske samfund. Nu skal de to journalister bare have trådene samlet, så der kan træde et klart billede frem af, hvad der i virkeligheden er foregået. Og desuden komme først med den gode historie om, hvem den forulykkede mand er. Det er imidlertid ikke nogen ligetil opgave, skal det vise sig. Endnu mindre ufarlig.

Der er mord og uhygge, gedigent plot, jalousi, drama og spænding til det sidste. Iblandet en vedkommende hverdagsbeskrivelse om dagligliv, hvor der også skal arbejdes for at nå til klarhed... Helt renset for splattervold og overflødig snik-snak serveres en blanding af krimi og spionthriller, der, med Montelius´evne til rolige beskrivelser, præcise sprog og levende personskildringer, holder læseren fast fra start til slut.

En gedigen debutroman i genren, der varmt kan anbefales.