Angus McFinneys fatale forstyrrelser af Keld Conradsen

Oprettet: 08.05.2011 - 21:25

Bog: "Angus McFinneys fatale forstyrrelser" af Keld Conradsen

Døren til fotografen Angus McFinneys butik og atelier i København har ofte skiltet "kommer straks" i døren - Så er han ovenpå sammen med en af de mange kvinder af alle slags, der gennem årene

Keld Conradsen
Modtryk

De falder på stribe – kvinderne i denne roman - for den uimodståelige skotte i den humoristiske ”utroskabsroman”.

Manden med det vidunderlige navn Angus McFinney er en ”kompakt skotte med brune, dybtliggende øjne og store velformede hænder”.

Han er 38 år, selvstændig fotograf og en stor kvindebedårer. Han er ikke nogen Don Juan, der nedlægger kvinder for derefter at forlade dem. Faktisk er det kvinderne, der tiltrækkes af Angus, men han sender dem sjældent væk. Kun i få tilfælde, hvor en kvinde rykker lidt for tæt på og vil have ham til at flytte ind og ”være sammen for evigt”.

Angus bor alene, har aldrig været gift og har altid flere forhold kørende på en gang. Men man kan ikke sige, at han udnytter kvinder. Han lyver ikke for dem og foregøgler intet. Han er bare meget generøs med sig selv og sin krop – ifølge ham selv i hvert fald.

Men nogle gange får hans forskellige forhold alligevel fatale konsekvenser, som det gør i slutningen af denne roman, hvor han, som der står på bagsiden af romanen, ”startede et hændelsesforløb, som flere måneder senere kulminerede i en slags seriemord med omvendt fortegn”.

Hvad det betyder, vil jeg ikke røbe. Men det indbefatter et kæmpe fallossymbol, der bliver sprængt i stykker.

Jeg stiftede første gang bekendtskab med Keld Conradsen sidste år, hvor jeg læste hans roman fra 2009, ’Stemte s´er’ - en fantastisk god roman om et kompliceret mor-søn-forhold.

’Angus McFinneys fatale forstyrrelser’ er forfatterens fjerde roman, og den er også virkelig god, omend meget forskellig fra ’Stemte s´er’.

Romanen om den tiltrækkende fotograf er sjov og velskrevet, med en temmelig tragikomisk slutning.

Jens Christian Grøndahl er ofte blevet rost for at være dygtig til at skrive om kvinders tanker og følelser. Det kan Keld Conradsen i hvert fald også, både når tankerne handler om mand, børn, ægteskab og utroskab, men også når tankerne bliver mere heftige og erotiske.

I det medfølgende forlagsmateriale står der, at Keld Conradsen med denne roman ønsker at udfordre puritanisme og ægteskabs- og familietanken. Det ved jeg ikke rigtigt, om han gør, men jeg har i den grad været underholdt af at læse om Angus og alle kvinderne.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Michael Krarup

man, 08/08/2011 - 12:47

Angus McFinneys fatale forstyrrelser er helt bestemt en god skæmteroman om mænd, kvinder og uforplitende sex, der måske ikke er så ligetil - for alle andre end lige netop Angus McFinney. Frit og morsomt skrevet og forstår alligevel at få inddraget de lidt mere alvorlige undertoner uden at det gå ud over det humoristiske niveau.

Du kan læse hele min anmeldelse her.