Angelas aske af Frank McCourt

Oprettet: 07.09.1998 - 08:00

Bog: "Angelas aske" af Frank McCourt

En irsk katolsk barndom med elskelige, men håbløst fattige forældre i Limerick giver forfatterens minder et skær af elendighed.

Frank McCourt
1996
Munksgaard/Rosinante

Frank McCourt skriver her en fremragende og bemærkelsesværdig erindringsroman om sin fattige, usle, katolske irske barndom. En barndom præget af sult og afsavn - en far, der drikker - en mor, der jamrer - søstre og brødre, der dør alt for tidligt.

Vi hører om katolsk indskrænkethed og overtro og om 800 års forbitret fjendskab mellem irere og englændere. Men midt i al elendigheden flyder en varm strøm af kærlighed mellem forældre og børn og Frank McCourt er mester i at fortælle humoristisk om en fantastisk stærk overlevelsestrang og en umådelig stærk livsvilje.

Det er en absolut socialrealistisk historie som aldrig kammer over i vammelt klynkeri og sentimentalitet. En stærk, oprørende roman fuld af energi.

7. september 1998