Amsterdam af Ian McEwan

Oprettet: 01.10.1999 - 08:00

Bog: "Amsterdam" af Ian McEwan

Kynisk og satirisk roman om en ægtemand, som efter konens død sammen med to af hendes tidligere elskere planlægger at offentliggøre en række kompromitterende billeder af hende og en tredie elsker,

Ian McEwan
1999

Bookerprisvinder 1998 - Ian McEwan har med "Amsterdam" - hans 6. bog på dansk - skrevet en både kynisk og satirisk roman.

Bogen handler om en enkemand, som i fællesskab med to af konens tidligere beundrere vil offentliggøre en række kompromitterende billeder. Billederne forestiller konen og en tredje elsker!! - en kendt engelsk politiker.

De paparazzi-lignende fotos bliver efterhånden de centrale objekter i romanen og for de to elskere,- komponisten Clive og journalisten Vernon, der desuden er gode venner - bliver det et spørgsmål om moral. Deres samvittighed og venskab sættes på hård prøve.

Da begge er selvforblændede og lider af svigtende dømmekraft i jagten på henholdsvis den sublime komposition og historien der kan redde oplaget bliver fortællingen farceagtig og grotesk humoristisk. Indblikket i hvordan moderne mennesker, kunsterne og politikere gebærder sig, fascinerer og frastøder på een gang.

Den ganske overraskende slutning cementerer en dagligdag, der udelukkende handler om anstændighed. Således bliver den korte og elegant komponerede roman en bog, der indfanger forholdet mellem den enkeltes moral og samfundsmoralen og om hverdagen, der krakelerer i kaos, frygt og død.

"Amsterdam" er en anderledes og overraskende morsom bog, der varmt kan anbefales. Nye læsere af Ian McEwan kan fint starte her.