Altonas genfærd af Craig Russell

Oprettet: 29.06.2017 - 10:34

Bog: "Altonas genfærd" af Craig Russell

Politikommissær Jan Fabel har haft døden tæt inde på livet i snart et par årtier, men da han bliver skudt på klos hold under en rutineundersøgelse, konfronteres han med nogle traumatiske ople

Craig Russell
Hovedland

Kriminalkommissær Jan Fabel er tilbage for fuld musik. Det syvende bind i serien er mindst lige så underholdende og gysende uhyggeligt som forgængerne.

Craig Russell er fra Skotland, og han har skrevet andre bøger, der foregår i hans hjemland, men det er især hans ”tyske” krimier, der har gjort ham til en af krimigenrens helt store forfattere. Hamburg danner igen skuepladsen for hans barske og spændende historier, og Russel viser igen et helt enestående kendskab til den tyske by og tysk kultur. Jan Fabel er blevet en af de helt store krimihelte, fuldt på højde med f.eks. norske Hole og svenske Wallander. Indholdet i Russells historier er mindst lige så voldsomt og barskt som hos franske Grangè.

Fabels første sag i karrieren handlede om det formodede mord på den smukke Monika Krone, men liget blev aldrig fundet, og sagen aldrig opklaret.15 år senere finder man så pludselig liget under arbejdet på en byggeplads, og Fabel åbner sagen igen. Samtidig lykkes det den hovedmistænkte i den gamle sag, en sadistisk og modbydelig voldtægtsforbryder der på grund af sit lige så skræmmende ydre går under navnet Frankenstein, at flygte fra fængslet på spektakulær vis. Frankenstein blev hjulpet på flugt af den mystiske Zombie, som har sin helt egen plan og skumle hensigt med at få Frankenstein på fri fod.

En række prominente personer, som alle kendte Monika Krone, bliver slået ihjel, og samtidig opdager Fabel, at alle personer for 15 år siden tilhørte den samme klike, der var besat af mord, mystik og overnaturlige fænomener. Men hvad er sammenhængen, er Zombie morderen, og har Fabels egne nærdødsoplevelser fra et nyligt og tæt bekendtskab med en kugle nogen betydning for den aktuelle sag.

Russells nye historie er som sædvanlig en speget affære, der gang på gang fører læseren på vildspor, men forfatteren har i den grad styr på handlingen og plottet, og uden at sige for meget er slutningen i både logisk og meget overraskende. Udover sine kringlede historier er Russell også kendt for at inddrage forskellige faktuelle og ofte filosofiske vinkler i handlingen, og denne gang viser han et imponerende kendskab til forskningen omkring (nær)døden.

Som vanligt er krimierne med Jan Fabel ikke for sarte sjæle. Der bliver ikke sparet på effekterne, og sine steder er man temmelig tæt på noget, der tenderer et egentlig gys. Konklusionen er, at der er tale om særdeles fin underholdning, og Craig Russell er efterhånden nået op på øverste hylde i selskab med de helt store indenfor den barskere del af krimigenren.