Alt falder fra hinanden af Chinua Achebe

Oprettet: 20.03.2014 - 11:24

Bog: "Alt falder fra hinanden" af Chinua Achebe

Okonkwo bor i en traditionel afrikansk landsby. Lige siden han var ganske ung, har han stræbt efter anerkendelse og indflydelse. Nu er han en af stammens stormænd, har tre koner og mange børn.

Chinua Achebe
Kirsten Jenlev
Bechs Forlag - Viatone

Stærk og vedkommende roman om det oprindelige Afrikas fatale møde med den hvide mand.

Vi følger livet i en afrikansk landsby, hvor Okonkwo arbejder sig op i byens hierarki. Han far var doven og gældsplaget, men Okonkwo er stærk, flittig og hårdtarbejdende. Han får succes, har tre koner og flere titler, som giver status i landsbyen, og han er respekteret.En af romanens store styrker er beskrivelsen af det daglige liv: Børnene henter vand ved kilden, kvinderne laver mad og dyrker de lettere afgrøder. Mændene dyrker yamsen, den vigtigste fødekilde, bygger og vedligeholder hytterne. Fødsel, bryllup, begravelse og ikke mindst religionen, der fylder meget i landsbyens liv. Jordgudinden skal man ære og adlyde. Hun taler gennem et orakel, som bor i en hule. Landsbyens mest fremtrædende mænd optræder maskerede som egwugwu, stammens forfædre, og fungerer som råd og dømmer blandt andet i interne stridigheder.

Man får fornemmelsen af en fortælling uden for tid og sted, sådan har livet sikkert foregået i århundreder og kunne fortsætte lige så længe. Romanens titel giver et vink med en vognstang om, at det gør det så ikke. Okonkwo må forlade sin landsby i syv år, da hans gevær eksploderer og dræber en dreng. Således smidt ud af sin egen landsby må han tage tilbage til sin moders slægtninge, som giver ham jord og hjælper ham med at starte forfra. Livet står langt fra stille i de år, Okonkwo tilbringer i eksil. Hvide, kristne missionærer kommer til hans landsby, bygger en kirke og omvender nogle af indbyggerne, blandt andet Okonkwos ældste søn. Der er sket forandringer, som har uoverskuelige konsekvenser for Okonkwo og hele Afrika.

Læs og forstå var der nogle lærebøger i skolen, der hed. Når man har læst Alt falder fra hinanden, forstår man lidt mere om Afrikas kultur og historie. Forfatteren Chinua Achebe er så nøgtern og ryster ikke på hånden i sine beskrivelser af de voldsomme kultursammenstød - eller nærmere kulturovergreb - der finder sted. Achebe glorificerer eller fordømmer ikke hverken stammefolkene eller de hvide kristne. Han fortæller bare historien.

Sproget er lavmælt, og det er netop manglen på store følelsesladede udbrud, der gør fortællingen så stærk og vedkommende. En vigtig bog, som er god at blive klog på. Chinua Achebe er født i 1930 i Nigeria og døde i 2013. Alt falder fra hinanden er hans debutroman fra 1958, og den blev første gang udgivet på dansk i 1986.