101 Reykjavik af Hallgrìmur Helgason

Oprettet: 03.10.2001 - 08:00

Bog: "101 Reykjavik" af Hallgrímur Helgason

33-årige Hlynur Björn Hafsteinssons ørkesløse liv hjemme hos mor i Reykjaviks centrum, skildret med sort humor og medfølende varme

Hallgrímur Helgason
2001
Rosinante

Det er ikke hver dag der kommer en god bog fra Island.

"101 Reykjavik" er en morsom bog, en mandlig pendant til "Bridget Jones' dagbog", men en hel del bedre. Den kan læses både af mænd og kvinder, - det er ikke så tit vi kvinder får lejlighed til at kiggen indenfor hos det andet køn og se hvad der foregår i hovedet på dem - måske repræsenterer hovedpersonen Hlynur ikke generelt det mandlige køn - håber jeg - men der skal nok være en hel del Hlynur derude...

Handlingen foregår på Island og vores hovedperson er den lidt spøjse fyr, Hlynur Björn Hafsteinsson, født d. 18.02.62 på en lørdag.
Han er arbejdsløs, betegner sig selv som 25% dansk og 75% invalid, og bor stadig hos sin mor, som er skilt fra faderen, der er alkoholiker.
Moderen derimod er hoppet over i den anden grøft og har nu et lesbisk forhold til Lolla, som senere flytter ind hos dem, de skal have et barn sammen. Hlynur holder meget af Lolla og ryger i kassen med hende en aften efter en fest!
For Hlynur lunter livet lige så stille deruda', han er ikke på vej nogensteder hen, og har ingen planer med livet. Det kniber med at sætte grænser, både for sig selv og andre, og han når på et tidspunkt ret langt ud.
Han er ikke god til forhold, det er mere den følelsesmæssinge del af det der kniber, men han har ikke problemer med at score alligevel. Faktisk optager damer ham en del, alle påmønstreret med den pris de er værd, fx. Cindy Crawford ( 220.000Kr.), Hillary Clinton (4.500Kr.), hans første og eneste kæreste fra gymnasietiden startede på 2.500Kr, men endte på 900Kr...
En dag ser han en pakeringsvagt, der checker parkometre. Hlynur skynder sig ind i en butik, for at veksle penge og derefter smider han penge i, hvor der mangler. Hans synes det er synd hvis folk får en bøde. For denne ugerning bliver han hevet med på stationen af to politibetjente, til en lille samtale.
Udover dette bruger han sin tid på at gå i byen, score damer, e-maile, se pornofilm... han møder mange mystiske mennesker på sin vej.

På mange måder en sørgelig skæbne, men den er fortalt med en god portion humor, der er mange små skøre og lune historier i bogen.
Og hvis fejl er det, at det hele går som det går: Hlynurs egen, hans overbeskyttende moder, hans alkoholiseret fader, samfundet? Ja, det kan man selv bedømme, hvis man vil beskæftige sig med den alvorligere del af bogen.
Måske falder Hlynur ind i den kategori som man før i tiden betegnede som en særlig, eller simpelthen en forvokset teenager.
På trods af bogen handler om Hlynur, så siger den også meget om kvinder. Ikke bare Hlynurs mor bærer en del skylden for Hlynurs status quo tilstand, men også alle de andre kvinder. Dem han møder på sin vej, dem han går i seng med, hans familie.
Men tænker de så langt, måske er der lidt Hlynur i dem alle, det hele foregår på overfladen, for så går det lidt nemmere.

Jeg synes det er en dejlig og humørfyldt bog, som jeg gerne anbefaler folk at læse, og hertil efteråret kommer filmen i engelsk-version, så den glæder jeg mig til at se.

Hallgrimur Helgason: 101 Reykjavik. Rosinante2001, 361 s. - oversat af Kim Lembek.

Rosinante

Romannet - 3. oktober 2001