Århus i litteraturen - april 2007

Oprettet: 02.04.2007 - 12:06

Skulle man tage en forfatter i hånden og lade sig føre gennem Århus, kunne man ikke vælge en bedre guide end Svend Åge Madsen, for hvem Århus er byen ”hvor historier ... pibler op mellem brostenene i stedet for ukrudt, hvor intriger snor sig ud gennem væggene som den uovervindelige hussvamp, hvor skæbner siver ud gennem skorstene så påtrængende som løbesod”.

Århus - Verdens mindste storby - Smilets by!

Man burde komme sejlende til Århus, for fra vandsiden ser man byen.  Der ligger den gamle bykerne omkranset af skove og strande mod nord og syd og af bydele som Risskov, Frederiksbjerg, Åbyhøj og Højbjerg på bakkedragene i baggrunden.

Traditionelt har det heddet ’Byen og Bjerget’, hvor Bjerget er Universitetet og den akademiske verden oppe på bakken, mens Byen er arbejderne, der holder sig til de lavtliggende områder ved Domkirken og havnen.  Men snart vil indsejlingen se helt anderledes ud, for i disse og kommende år indtages havneområderne af både By og Bjerg: sTUDENTERHUS åRHUS, ny bydel med Danmarks højeste højhus, Multimediehus, firmaer, lejligheder og meget, meget mere.  

Mange har Århus på nethinden, Malmros-filmene: ’Århus by night’, ’Skønheden og udyret’, ’Kundskabens træ’ og ’Kærlighedens smerte’. Og lydbilleder af Gnags, mens vi slentrer ned ad Vestergade, eller TV2, når vi møder gamle venner over ’Småt og brændbart’ på Eskelund.  Men lydbilledet består også af Nephew, Tina Dickow og Mark Johnson.

Billedet af Århus ændres, kunstmuseet Aros, der kunstnerisk stod i flammer i februar 2007, har afløst C.F. Møllers noble bygning i Vennelystparken; det gamle agtværdige Århus Teater har fået konkurrence af små eksperimentelle scener; Domkirken og andre gamle og nye kirker får snart selskab af en moské, og den markante århusianske dialekt har nu fået et kosmopolitisk islæt.

Skulle man tage en forfatter i hånden og lade sig føre gennem Århus, kunne man ikke vælge en bedre guide end Svend Åge Madsen, for hvem Århus er byen ”hvor historier pibler op mellem brostenene i stedet for ukrudt, hvor intriger snor sig ud gennem væggene som den uovervindelige hussvamp, hvor skæbner siver ud gennem skorstene så påtrængende som løbesod”. 

Ja, så opdager man, at byen er magisk, her lever den magiske realisme i bedste velgående. Svend Åge Madsen er ikke ene om at sætte Århus på det litterære verdenskort, give Århus stemme. Tage Skou-Hansens serie om den såre menneskelige Holger Mikkelsen, Thorkild Bjørnvigs følsomme erindringer fra Midtbyen, Fedet og Universitetet, Ingrid Müller-Madsens pragtfulde serie om proletaren Julia og hendes familie.

Og de nye, de unge stemmer har også her blandet sig i koret, Thøger Jensen, Dorthe Nors, Jacob Weinreich, Mikkel Wallentin har bl.a. ført os gennem de unges Århus - caféerne, Uni, Vadestedet.

Og skulle man ønske et mord eller to, har Århus altid været leveringsdygtig – lige fra 'Hotel San Fransisco' fra 1938 med den dramatiske forside, hvor en flyvemaskine cirkler omkring Domkirkens spir, over den mystiske Marianne Kainsdatter (hvem er det nu lige hun er?) til Elsebeth Egholms nutidige og meget aktuelle krimier.

Jo, Århus har sin stemme, til tider højtråbende, til tider lavmælt og inderlig.

Marit Haugaard

 

0
Din bedømmelse: Ingen