En blækspruttes sjæl : en overraskende og sanselig udforskning af bevidsthedens vidunder

2020
)

En blækspruttes sjæl

26 okt.20

Ærlig og kærlig udforskning af de sært dragende ottearmede skabninger er et fascinerende besøg i fremmede bevidstheder.

Mange mennesker føler afsky for blæksprutter, måske hjulpet på vej af historier som En verdensomsejling under havet af Jules Verne, hvor blæksprutter beskrives sådan: "Ingen ord kan beskrive den kvalmende rædsel, når de store lågløse øjne stirrer på en".

Naturforsker og forfatter Sy Montgomery fortæller om sit eget liv, hvor hun med sin tålmodige mand bor med en flok forskellige dyr, og hvor særligt Border Collien er hendes gode ven. Bogen handler om hendes forskning, der bunder i dyb fascination af blæksprutterne, som hun kan studere i New England Aquarium i Boston. Hun besøger blæksprutterne flere gange om ugen og får desuden rigtigt gode venner blandt personalet og de frivillige.

Blæksprutterne kan smage med huden, har ni hjerner, tre hjerter og en uovertruffen fysik. De er meget intelligente, viser ømhed, er legesyge, lærenemme, mestre i at stikke af, kan genkende mennesker og skabe kontakt. Alt sammen menneskelige egenskaber, men forfatteren er bevidst om faren ved antropomorfisme. Hun mener dig om, at videnskab om dyr, skal indeholde muligheder for også at betragte tanker, følelser og deres individuelle personligheder. Sy Montgomery kommer til at holde meget af dyrene og deres mennesker, og hun finder hurtigt ud af, at bløddyrenes personligheder er lige så forskellige som menneskets.

Første gang Sy rører ved blæksprutten Athena, sammenligner hun berøringen med de mange sugekopper som "et rumvæsens kys". Athena rører ved og smager på en og samme gang på huden, og muligvis også både musklerne, knoglerne og blodet. Det føles fra starten som om Athena kender hende på en måde, som ingen før har gjort. Desværre dør blæksprutter som ca. 4-årige, og hver gang føler Sy Montgomery en dyb sorg. Hun betragtede særligt Athena som en portal, som førte hende ind i et hav af tanker og forestillinger om, hvordan andre psyker var skruet sammen. Vi følger hendes studier af Octavia, Kali flere andre kæmpeblæksprutter, der alle medvirker til at give et nuanceret billede af disse spændende dyr.

Bogen er en personlig filosofisk rejse, der beskæftiger sig med blæksprutters bevidsthed og sansninger. Forfatteren stiller spændende spørgsmål, hvoraf nogle bliver besvarede, mens andre efterlades åbne. Alligevel kan jeg ikke lade være at tænke på, hvor få gange forfatteren beskæftiger sig med det etiske i, at blæksprutterne fanges og sættes i forholdsvis små akvarier, transporteres med fly i små poser med møgbeskidt vand og skal fungere som klappedyr for alt for mange mennesker. Flere af dem slipper løs inde på New England Aquarium, og nogle af disse dør, men så bestiller de en ny. Det harmonerer ikke så godt med forfatterens filosofiske og kærlige overvejelser omkring blæksprutternes høje intelligens og dybe bevidsthed. Men når det er sagt, er bogen overraskende, humoristisk og velskrevet. En særdeles smuk oplevelse.

Modtryk
Kirsten Heltner
48857892