Ustyrligt blod

2020
)

Ustyrligt blod af Robert Galbraith

14 okt.20

Fremragende krimi, der er meget mere end blot spænding med sit flotte sprog, vidunderlige personer og London, når det er bedst – og værst.

Cormoran og Robin får til opgave at finde ud af, hvad der skete med den unge kvindelige læge, Margot Bamborough, der forsvandt sporløs i 70´erne for aldrig at blive fundet - hverken død eller levende. Det er den sværeste opgave, de hidtil har haft, og selvom de formår at opstøve flere fra Margots omgangskreds - selv dem, der har gemt sig siden forsvindingen - går tiden uden, at de kommer nærmere en løsning. Til allersidst tager tingene dog fart, og der er pludselig håb forude. Måske har de fat i noget. Sideløbende med den store sag navigerer de to partnere bunkevis af andre opgaver, så der er gang i den i Denmark Street.

Jeg er så vild med historien og med Cormoran og Robin, at selvom bogen er næsten tusinde sider, ville jeg ønske, den var længere. Den er skrevet så fantastisk og fængslende, at det er helt umuligt ikke at blive ved med at læse kapitel efter kapitel. Den præcis samme kraft, som nogle læsere formentlig kan nikke genkendende til fra serien om Harry Potter, og det er der en helt logisk forklaring til. Robert Galbraith er pseudonym for J.K. Rowling, som har valgt at skrive serien om Cormoran Strike under et andet navn. Det er ikke længere en hemmelighed, og jeg vil næsten påstå, at hun alligevel ville blive afsløret af det utrolig flotte sprog og hendes elskelige og helt igennem vidunderlige personer.

Jeg venter nu igen på den næste bog, for med dén slutning er der nødt til at komme endnu en. Det varer nok noget tid, da bøgerne er temmelig lange, men de er ventetiden værd, og man kommer meget hurtigt ind i universet - endnu en af forfatterens store forcer.

Uden tvivl årets bedste læseoplevelse, og jeg kan derfor ikke anbefale serien nok. Ikke kun til krimielskere, men til alle der elsker en grundlæggende god fortælling med levende og realistiske hovedpersoner. Jeg vil anbefale at læse bøgerne i kronologisk rækkefølge, da der er mange henvisninger tilbage i tiden i de forskellige bind.

Agnete Dorph Stjernfelt
48839789
9788702307375