Dybt vand

2020
)

Dybt vand af Lilja Scherfig og Otto Dickmeiss (Ill.)

08 okt.20

Gribende billedbog om at skulle sige farvel til sin mors kæreste. Begivenheden fylder meget i den lille dreng, men de voksne forstår det ikke.

'Dybt vand' er en fortælling om, hvor nemt det er at komme i klemme, når man er barn. De voksne kan ændre hele ens hverdag, ganske som det passer dem. Ikke fordi de som sådan ønsker det, men fordi de nogle gange er så fyldt af egne problemer, at de glemmer, at andre måske føler noget andet og lige så stort som dem.

I fortællingen er hovedpersonen en lille dreng, der møder en stor bjørn, som han vælger at kalde Lillebjørn. Som er stor og varm og kan trøste. Morens kæreste, Steen, skal flytte. Drengens mor vil ikke have, at drengen og Steen har kontakt, når Steen er flyttet. Det bliver drengen så ked af, at han beslutter at stikke af sammen med Lillebjørn. For Steen skal bo på en husbåd, så drengen tager også ud på havet sammen med Lillebjørn, For kan Steen bo på havet, kan de også! Men havet er ikke sådan at erobre, og drengen falder i vandet, men bliver heldigvis reddet af Steen og Lillebjørn. Først nu ser drengens mor, hvor vigtig Steen er for hendes søn. Og de to venner får lov at ses hver onsdag sammen med Lillebjørn.

Sammen har Lilja Scherfig og Otto Dickmeiss tidligere lavet ’Rævefælden’, der handler om vrede og er fra 2012 og Farfar fra 2016, der fortæller om at miste. Deres bøger taler helt ind i hjertet på store og små helt ned til 5 år. Sammen trænger Lilja Scherfigs poetiske tekst og Otto Dickmeiss’ fantastiske illustrationer dybt ind i det hulrum, mange har et sted indeni. Derinde hvor følelser af afmagt og sorg bor. Både tekst og illustrationer stiller væsentlige etiske spørgsmål, som handler om kærlighed. Men historien handler også om, hvordan kærligheden kan vokse, ligesom Lillebjørn, når man har særligt brug for det, og hvordan den kan redde en fra det store, tomme hav.

Jensen & Dalgaard
Otto Dickmeiss
978-87-7151-506-0