Fanget af geografien : ti kort der forklarer verden

2020
)

Fanget af geografien : ti kort der forklarer verden af Tim Marshall

27 jul.20

Tim Marshall inviterer på en imponerende politisk rundtur i verden med baggrund i landenes forskellige geografiske faktorer.

Det virker ofte som om, verden er parat til krig og som om, USA, Rusland og Kina blot venter på at trykke på den røde knap. Man kan desuden få indtryk af, at nogle lande blot er ude på at ødelægge hinanden, mens situationen i andre lande nærmest virker håbløs.

Jorden, vi lever på, har altid formet og defineret spillereglerne, vi bevæger os ud fra. Geopolitik undersøger, hvordan geografiske faktorer påvirker internationale forholde ift. det fysiske landskab, klima, naturlige ressourcer, demografi, kultur og religion. Bogen er opdelt i kapitler om Rusland, Kina, USA, Vesteuropa, Afrika, Mellemøsten, Indien og Pakistan, Korea og Japan, Latinamerika og Arktis.

Tim Marshall har en humoristisk, begavet og meget interessant tilgang til verden og stiller sine læsere spørgsmål: "Hvordan løser man problemerne med Korea?", "Handler magt om beton?", "Vil staterne i Mellemøsten i virkeligheden lighed?" og mange flere. Det er en omfattende bog, hvor Marshall belyser store og væsentlige geopolitiske spørgsmål. Han mener, at landenes forhold dikteres af deres fysiske egenskaber.

Bogen er udstyret med kort, hvor kortet over Arktis viser områdets indelukkede position, omkranset af lande, der alle har en mening om udnyttelsen af naturressourcerne, og hvor Arktis uskyldigt bliver udgangspunktet for en konflikt om disse. Når Rusland besætter Krim, eller der er krig i Mellemøsten, har det at gøre med geografi. Pakistan har erhvervet sig atomvåben pga. den evige konflikt med Indien, primært over den lille stat Kashmir, der råder over stor skønhed og naturressourcer, og konflikten har medført, at begge lande nu er atommagter. Tim Marshall fortæller endvidere om fremtidige problematikker; klimaforandringer, ørkenspredning, mangel på vand og andre faktorer med stor bevågenhed.

Tim Marshall er britisk journalist og korrespondent og har arbejdet i seks krigszoner. Han sætter spot på internationale politiske spørgsmål og forklarer mange af dem ud fra et logisk og forståeligt perspektiv.

'Fanget af geografien' er en imponerende gennemgang af, hvordan geografien har medvirket til at bestemme historien og politikken for de enkelte lande. Bogen byder på utroligt spændende læsning, som man ikke behøver læse på én gang, men sagtens kan tage frem efter interesse og behov.

Bilgrav
Anders Juel Michelsen
47822491