Døde vidner

2020
)

Døde vidner af Angela Marsons

20 maj.20

Vicekriminalkommissær Kim Stone er tilbage i endnu en gruopvækkende og samfundsaktuel krimi. Spændingsniveauet er tårnhøjt fra første til sidste side.

Kim Stone bliver kaldt ud til et hemmeligholdt forskningsanlæg ”Westerley”, da der er blevet fundet et lig af en mishandlet kvinde. Og umiddelbart er ”Westerley” da også det rigtige sted at dumpe et lig, det er nemlig en kadaverfarm, hvor der forskes i menneskekroppens nedbrydning og insekters indvirkning herpå. Dog er kroppene normalt doneret, og de har deres faste pladser, så det fremmede lig skiller sig voldsomt ud. Det viser sig hurtigt, at kvinden ikke er den eneste, der er slået ihjel på den måde, og Kim Stone jagter pludselig en seriemorder, der har slået ihjel i årevis. Sammen med sit hold kæmper hun mod tiden, da en journalist forsvinder sporløst og samtidig sættes i forbindelse med mordene. Der skal arbejdes hurtigt, hvis ikke flere skal ende på ”Westerley”.

De korte kapitler og det stramme sprog er med til at gøre bogen lettilgængelig og umulig at slippe. Som i de andre bøger i serien om Kim Stone er der desuden et relevant tema. På den måde får forfatteren gjort opmærksom på samfundsmæssige problemstillinger, der trænger til opmærksomhed, og det er en vigtig opgave at påtage sig som forfatter, og jeg tager hatten af for dem, der gør det. Angela Marsons er virkelig eminent til det, og det falder altid helt naturligt ind i handlingen.

Et gensyn med Kim Stone og hendes hold er altid sindsoprivende, og jeg elsker det. Hun er en af de mere almindelig kvindelige hovedpersoner i krimier, men hun har alligevel sit at slås med, og en rygsæk der tynger.

Jeg vil anbefale denne og serien til krimilæsere, der kan tåle den mere barske ende af genren. Og så vil jeg anbefale at læse bøgerne i kronologisk rækkefølge, da man også følger Kim og hendes hold i deres privatliv.

Jentas
Stig W. Jørgensen
48218814