Syv Aar for Lea

2019
)

Syv Aar for Lea af Sonja Hauberg

06 jan.20

Som en kvindelig Scherfig fortæller Hauberg ærligt og hudløst om gymnasietiden i en fremragende skildring af en piges opvækst og udvikling.

I 1. del 'Det hvide bjerg' møder vi hovedpersonen Ruth. Barndommen på landet er opmuntrende læsning. Ruth er en tillidsfuld pige, som oplever verden med åbent sind. Hun er tæt knyttet til gården og dyrene, som hun holder meget af. De voksnes verden er svær at forstå. Hendes personlighed udvikler sig med alderen, og hun bliver mere udadvendt og har mange venner. Især broderen Svend står hende nær. Familien må af økonomiske årsager flytte ind til byen, og her venter en ny tilværelse den glade Ruth. Det åbne, oplevende pigesind minder meget om Vibeke Grønfeldts Agate.

I 2. del 'Fata morgana' har Ruth fået en hel anden dagsorden. Efter mellemskoleeksamen går hun videre til gymnasiet sammen med sine barndomskammerater. De tre år virker trættende på hende, der konstant søger efter en mening med det hele. Forelskelser og forholdet til unge mænd fylder en del, og de kan virke noget antikverede: Erik spørger således Ruths far, om at de kan blive forlovede. Med stor flid klarer Ruth sig igennem og får sin studentereksamen. Denne sidste del rummer heldigvis et afsnit om rejser i Norge, hvor Ruth atter udtrykker sin begejstring for naturen, hvor hun henter sit livsmod.

'Syv år for Lea' blev udgivet i 1944 og fik mange læsere. Det er en dejlig roman om en svunden tid, hvor børn havde et tæt forhold til naturen, og hvor betingelsen for at komme videre var, at man gjorde sig umage med lektierne. Romanen er udgivet på Gyldendal i serien 'Danske klassikere'. Værket indeholder fyldestgørende noter, bibliografi samt yderligere tekster af forfatteren, der døde som 29-årig af tyfus.

Det Danske Sprog- og Litteraturselskab
47410185
9788775332472