Sallys far kringler julen

2019
)

Sallys far kringler julen af Thomas Brunstrøm

16 nov.19

Kan en kæmpestor prut pakkes ind som julegave? Hvordan smager brun risalamande, og ser et juletræ flot ud med sakse, agurker og tandpasta som pynt? Kom med til juleaften hjemme hos Sallys far og få svarene.

Sallys far er helt oppe at køre over alt, der har med julen at gøre, for i år skal de for første gang holde jul hjemme hos dem selv sammen med alle bedsteforældrene. Alt skal bare være helt perfekt. Far vil have fat i verdens største juletræ og lave den bedste andesovs og risalamande, men som sædvanligt er der ikke noget, der går som planlagt, når Sallys far styrer slagets gang. Der ryger sovsekulør i risalamanden, og han glemmer at putte mandlen i. Der går ild i juletræet, og julemandskostumet er væk, så i år er det julepiraten Kaptajn Bjældeklang, der kommer med gaver. Alligevel bliver det en hyggelig juleaften, fordi de alle sammen er samlet.

’Sallys far kringler julen’ er syvende bog i den populære billedbogsserie om Sallys far, hvor Thomas Brunstrøm trækker på egne erfaringer i beskrivelsen af relationen mellem Sally og hendes far, for han er faktisk far til en Sally (og en Eddie) i virkeligheden. Bøgerne viser charmen i det uperfekt, for selvom Sallys fars vilde idéer og gode intentioner altid ender galt, så er han dedikeret, og Sally er både overbærende, fornuftig og hjælpsom over for sin legesyge og uperfekte far.

Der er far-datter-forholdet, der er i fokus i bøgerne, mens Sallys mor bogstaveligt talt kun optræder perifert. Hun er der, men man ser aldrig hendes ansigt, kun en arm, et ben eller en anden kropsdel. Den opmærksomme læser vil opdage, at i denne bog er samme sløringsmanøvre udvidet til også at omfatte mormor og morfar, der er skjult bag en lampe eller en tekstboks, mens både farmor og farfar har en aktiv del i fortællingen.

Billedsiden er skabt af animator og instruktør Thorbjørn Christoffersen. Illustrationerne er sprudlende, stemningsfulde og fulde af liv, og de formår både at ramme den humoristiske tone i historien samt at videreudvikle på den. Noget af det sjoveste i bøgerne er, at lillebror Eddie, som ikke har nogen stor rolle i fortællingen, men altid er i baggrunden og i gang med noget ballade, får skabt sin helt egen sidehistorie med skøre indfald undervejs i illustrationerne. Følg lille, frække og opfindsomme Eddie, når han ryger igennem maskinen, der pakker juletræerne ind i net, eller grin af hans meget kreative idéer til, hvordan man pynter juletræ eller slukker en brand.

’Sallys far kringler julen’ får både julestemningen og smilet på læben frem. Den skal nok blive et sikkert julehit for de 4-8 årige, men vær lige opmærksom på, at bogen afslører, at julemanden ikke findes.

Sallys far-bøgerne
Carlsen
Thorbjørn Christoffersen