Wien (Vide verden)

2013
)

Wien (Vide verden)

21 sep.19

Denne forrygende guidebog præsenterer en skøn portion kulturpassion og en masse spændende baggrundsviden om Wien.

I 2019 blev Wien for tiende gang kåret som den by i verden, der er bedst at leve i. Byen er utrolig smuk med arkitektonisk smukke gamle og nye bygninger i skøn harmoni. Knud Romer indleder med et personligt forord, som utroligt fint beskriver hvad Wien er, en overflod af romantik, eventyr, kager og musik. Man tænker på både Mozart, Haydn, Beethoven og Schubert og vals og bliver bekendt med den store musiske naturkraft, som byen besidder.

I bogen beskrives den fantastiske arkitektur, hvor nogle bygninger er på UNESCOS verdensarvsliste, kunsten, også i det offentlige rum, kulturen, den simple glæde ved udendørs pølsespisning, som foregår alle vegne fra pølseboder, som taler for, at man skal undgå smålighed og lade tingene glide ned med venlighed og humor.

Wien, som også kalder sig "Musikkens hovedstad", har sin egen sangkultur, der svinger mellem sentimentalitet og sarkasme, de mange caféer, kaffehuse, avantgardekøkkener og minderne, der bor i byen. Kristian Ditlev Jensen siger, at for ham er et besøg i Wien som at besøge en fjern slægtning, en fars gamle faster. Alting virker intakt og uberørt. Stemningen, som i særdeleshed er at finde i byens kaffe, Sachertorte, Schwarzwälder Kirschtorte og Apfelsaft Gespritz, kalder minder frem.

I Wien eksisterer multikulturen, vi tager turen rundt i det kejserlige pulterkammer og læser om de bedste steder, hvis man ønsker at foretage lidt shopping.Vi får et view over diktatorerne i Wien, og vi kan læse om de skønne steder til afslapning, som foregår i ét af de mange "Erholungsgebiete" (rekreative områder); én tilbyder adspredelse, der er meget nærliggende for wienerne, ligesom det er at have adgang til et "Gasthaus". Endelig får vi et historisk tilbageblik henover Wiens historie, der, ligesom mange andre europæiske storbyer, har oplevet en masse ismer, krige og dramatik.

Det er svært at læse denne inspirerende bog uden at være på vej afsted. Som de andre udgivelser i serien indeholder denne bog også fortællinger af forskellige forfattere, journalister og kunstnere, der alle giver deres mere eller mindre personlige fortælling om smukke Wien, hvor fællestrækkene i historierne er passioneret kærlighed til og fascination af en by, der rummer det hele.

Aarhus Universitetsforlag
50730069
9788771241129