Fandom : pas på, hvad du ønsker dig

2018
)

Fandom af Anna Day

09 jun.19

Det kan være farligt at drømme om at være med i sin yndlingsbog om en dystopisk verden, for sæt nu drømmen går i opfyldelse, og alt viser sig at være et mareridt?

Violet deltager sammen med sin lillebror og to venner i Comic-Con, hvor de skal møde deres store idol Willow. Willow er hovedpersonen i filmatiseringen af deres yndlingsbog ’Galgedansen’, som skildrer en dystopisk verden inddelt i to sociale og meget ulige klasser meget lig ’Hunger Games’. Men under fan-mødet sker der en ulykke, og Violet bliver sammen med lillebroren og sine venner suget ind i bogens univers.

’Fandom’ er Anna Days debutroman og er et bud på en dystopisk fremtidsversion af ’Alice i eventyrland’, hvor Alice ligesom Violet bliver suget ind i bogens fantastiske og magiske verden. For Alice viser alt sig at være en drøm, og noget lignende sker for Violet og vennerne, blot der her er en ulykke involveret.

Men én ting er at drømme om at være bogens heltinde og kysse Willow, noget andet er, når det virkelig sker, og dem man elsker kommer i fare. Og måske er Willow heller ikke den fantastiske person, Violet forventede, men en selvoptaget prins, som hun på ingen måde kan falde for. Inden hun får set sig om, er hun godt i gang med at forandre hele historiens gang.

Forfatteren giver med ’Fandom’ en ny vinkel på fankultur og dystopisk fantasylitteratur for unge. Den er fuld af klassisk dystopi, som vi kender det fra ’Hunger Games’, ’Divergent’ og ’Rød dronning’, men prøver at være uforudsigelig ved at lade bogen hovedperson ændre på handlingen. Bogen er ganske underholdende og et læs værd, selv om jeg umiddelbart ikke er helt overbevist om, at bogens præmis er lykkedes fuldt ud.

Politiken
Line Beck Rasmussen
54979274