Vold

2019
)

Vold af Yrsa Sigurdardóttir

27 jun.19

Yrsa Sigurdardóttirs portrætter er knivskarpe og onde i krimiseriens spændende fjerde bind om smarte, unge pengemænd og vold mod kvinder.

’Vold’ er en ualmindelig spændende krimi, hvor lagene afdækkes i to meget spektakulære sager. Yrsa Sigurdardóttir giver sig god tid, mens læseren spændt venter på, hvornår politiet kommer på rette spor, og samtidig får et godt indblik i det islandske samfund efter finanskrisen. Forfatteren skriver ud fra den islandske fortælletradition, og vi får alle sidehistorier med.

Thomar, Tómas, Bjarni, Gunni og Helgi har været venner, siden de var børn. Nu er de midaldrende, et par af dem er gift og har børn, de tjener styrtende med penge, bor dyrt og lever det gode liv, men når de går i byen sammen, bliver de til drengerøve igen. De deler en fælles hemmelighed, der startede, da de var unge og begyndte at dele billeder af deres kvindelige erobringer på et fælles site. Efterhånden udviklede det sig til, at de også delte film med dem selv i diverse seksuelle situationer. Ud over de fem venner er der én anden, der kender til sitet, men de ved ikke, hvem.

Efter en våd bytur med vennerne findes Helgi hængt på Galgeklippen, det gamle henrettelsessted i Reykjavik, og det kan ikke være selvmord, da der findes rester af en seddel, der er sømmet fast på hans bryst med en sømpistol. Samme nat findes den lille dreng Siggi i Helgis penthouselejlighed. Siggi kender tilsyneladende ikke Helgi og ved kun, at hans far kaldes Sibbi og hans mor Systa. Han ved også, at hans mor er gravid. Politiet står således med to spektakulære sager på et tidspunkt, hvor ressourcerne er knappe, fordi der er kinesisk statsbesøg. Besøget er vigtigt, selv om Island næppe kan forvente at få lov at låne en panda.

Efterforskeren Huldar sættes på sagen, mens børnepsykologen Freyja fra Børnenes Hus tager sig af Siggi. Drengen er pæn, ren og meget velopdragen, men han tegner nogle uhyggelige tegninger. Så samtidig med, at jagten går ind på at finde Helgis morder, leder man også efter Siggis forældre. Efterhånden finder man frem til identiteten på forældrene, og efterfølgende finder man ud af, at faren har været voldelig overfor moren. Alle er overbevist om, at der er en sammenhæng mellem Siggi og Helgi, men hvilken?

Det er knivskarpe og onde portrætter, Yrsa Sigurdardóttir tegner af vennegruppen, der ikke forestiller sig, at deres grænseoverskridende handlinger kan få konsekvenser. Hvor Thomar under afhøringen er benhård og svær at knække, er Tómas til gengæld ikke mange sure sild værd. Han bryder sammen og - ”Han havde formentlig ikke grædt så meget, siden banken kollapsede”.

I denne fjerde bog i serien om Huldar og Freyja tager Yrsa Sigurdardóttir fat på vold mod kvinder i flere af dens uhyggelige former. Man kan sagtens læse ’Vold’ uden at have læst de forudgående bind, men det er nu lidt hyggeligt at have fulgt med i udviklingen i Huldars og Freyjas forhold og i Freyjas rodede privatliv. Bogen slutter overraskende som lidt af en cliffhanger, da en af personerne står med et uløst problem. Måske finder problemet sin løsning i den næste bog. Under alle omstændigheder glæder jeg mig til at læse mere om Huldar og Freyja.

Nanna Kalkar
46575571
9788711902653