Wundersmeden - Morrigan Crows hemmelige kraft

2019
)

Wundersmeden - Morrigan Crows hemmelige kraft af Jessica Townsend

13 maj.19

Den magiske og forunderlige fantasyserie om det forbandede barn Morrigan Crow er en værdig arvtager til Harry Potter bøgerne og Philip Pullmans romaner.

Australske Jessica Townsend har opnået stor og velfortjent succes med sin serie, og filmrettighederne til en kommende storfilm er ligeledes på plads. Siden Harry Potter bøgerne har læsere og biblioteker efterspurgt litteratur, der kunne erstatte og videreføre Rowlings fantasi og magi, og den arvtager er så sandelig fundet nu.

Med undertitlen 'Morrigan Crows magiske prøvelser' er universet og handlingen sat på plads, og selvom der i sandhed er mange ligheder og fællestræk med ovennævnte Harry Potter, lykkes det fint for Townsend med sprudlende fantasi og fortælleglæde at skabe sin helt eget forunderlige verden. Udover Harry Potter og Pullman er det tydeligt, at forfatteren også har hentet inspiration hos Neil Gaiman og vel i og for sig hele den klassiske engelske fantastiske fortælling.

Pigen Morrigan Crow var forbandet og havde i udsigt at skulle dø på sin 11 års fødselsdag. Her i andet bind har hun undsluppet sin forbandelse og er blevet optaget som elev i det prestigefyldte og fornemme Forunderlige selskab, og Morrigan ser frem til at starte på undervisningen. Men hendes prøvelser er langtfra forbi, og som den eneste nulevende såkaldte Wundersmed, bortset fra den onde Ezra Squall, der er landsforvist fra Nevermoor, mødes Morrigan med mistro og skepsis. Alle ved jo, at wundersmede er onde, og da folk begynder at forsvinde på mystisk vis, rettes mistanken straks mod Morrigan.

Selvom Morrigans læremester, Jupiter North i døgndrift leder efter de forsvundne, og at han sværger på at få bevist, at Morrigan er god nok, forvandles det ellers så fredelige og hyggelige Nevermoor til en by af frygt og mistænksomhed.

Jessica Townsends to bøger er allerede blevet enorme successer både på grund af den umiddelbare spænding, den fortryllende skildring af det magiske sted og forfatterens store opfindsomhed. Udover den elementært spændende handling har den velskrevne fortælling desuden et væld af interessante og interessante personer og væsener, lige fra den vrantne kæmpekat Fen, dværgvampyren Jack, vennen og dragerytteren Hawhthorne og selvfølgelig Jupiter North selv.

Målgruppen er først og fremmest de større børn, men voksne, som kan lide en fantastisk børnebog, vil elske denne historie, og så vil den naturligvis være perfekt til oplæsning. Flere bind er formentlig på vej, men allerede nu kan man slå fast, at en ny klassiker indenfor genren er skabt.

Charlotte A.E. Glahn
46276388
9788702250947