Et ubetydeligt mord

2019
)

Et ubetydeligt mord af Mikael R. Lindholm

23 apr.19

Endnu en gang brænder Zornig og Lindholm for at råbe op om svigt i samfundet i intens og højspændt thriller, der bygger på virkelige personer og begivenheder.

Bogen starter lige på og hårdt med et rædselsvækkende mord på Line, der har fået ny identitet og adresse, fordi hun er truet på livet af en rocker, som hun har børn med. Men på en eller anden måde, har han fået opsnappet hendes informationer.

I virkeligheden hed Line bare Maria og døde ikke af volden, men af cancer. Men det kunne hun ligeså godt have gjort. Hun nåede at fortælle sin historie til Lisbeth Zornig, og bogen er dedikeret til hende. Måske kan du huske noget om Henrik Sass Larsen, der ikke kunne blive minister, fordi han kendte en rocker fra Bandidos, der havde en tidligere samlever, der levede under vidnebeskyttelsesprogram med deres fælles søn?

På baggrund af Marias beretning blev der i 2015 lavet en rapport om voldramte kvinder. Via fiktionen muliggør forfatterne, at vi kan leve os ind i og mærke deres historie på en anden måde, end når de indgår i en rapport med statistikker og klinisk sprog.

Vores hovedperson, den smukke politikvinde Tessa Højmark, bliver ad omveje sat på sagen om Line. Hun er lidt for skarp og hurtig for kollegerne og er kommet i unåde. Hun higer efter anerkendelse, der kan give hende bedre sager. For hun vil løse problemer og hjælpe de svage. I det private roder hun med et forlist forhold til en gift kollega, en mor der drikker og en søster, der er narkoman. På forsiden af bogen ses virkelighedens Tessa, med de flotte tatoveringer.

Tessas mandelige modstykke er Adam Forsberg, en krigsveteran der er skadet både fysisk og psykisk efter de år han har været udsendt, blandt andet til Afghanistan. Jeg er vild med ham, fordi han er lidt sær, men anstændig og har et godt hjerte. Nu er Adam ansat i et privat vagtselskab, der løser problemer for firmaer, der ikke vil eller kan benytte sig af politi eller andre efterretningstjenester. Lige nu arbejder han på en sag om 38 skibscontainere, der er forsvundet for Maersk. Snart krydser han spor med Tessa. Samarbejdet bliver ikke problemfrit eller ufarligt. Sagen trækker spor fra rockeren til en dansk top politiker og til den russiske mafia.

Godt nok er hovedpersonerne, som i de tidligere Malene-bøger, brændte på hver deres måde, men deres modus vivendi handler ikke om hævn, men mere om at gøre det rigtige. Det giver noget mere troværdighed til karaktererne, fordi de kommer til at stå i nogle dilemmaer og må bøje deres moralkodeks i forfølgelsen af retfærdigheden.

Skulle jeg komme med et syrligt indspark, så vil jeg frabede mig de supplerende (og forstyrrende) forklaringer om for eksempel Grundtvigs grav, organisering af den italienske mafia og ageren i Afghanistan. Det er unødigt fyld og betyder ikke noget for handlingen. Bortset fra det har Zornig og Lindholm fundet formlen for samfundskritik og action. Det er deres bedste bog til dato, og jeg vil ha mere. De er nu klar til et internationalt gennembrud, og jeg vil sammenligne med Harlan Cobens bøger i både spænding og kvalitet.

HarperCollins
46370635
9788771915822