Blindtunnel

2019
)

Blindtunnel af Tove Alsterdal

26 apr.19

Vellykket kombination af spændingsroman og fortælling om en af de mere oversete begivenheder i forbindelse med 2. Verdenskrig, udrensningen af sudetertyskerne.

Sonja og Daniel er et svensk ægtepar i krise. De er midt i 50’erne med voksne børn. Daniel klarer sig ikke så godt i sit arbejdsliv, og en fyring har gjort, at han har mistet troen på sig selv. For at starte et nyt liv, køber de en nedlagt vingård i Bøhmen, Tjekkiet, et område, som tidligere hed Sudeterland. Deres plan er at starte egen vinproduktion. Men først forestår der et stort restaureringsarbejde, og en dag finder Daniel et mumificeret lig nede i en bygningens mange kældre og tunneller.

Sonja og Daniel får på et møde på politistationen oplyst, at det drejer sig om en dreng på mellem 10 og 15 år. Der er rester af et hvidt armbind, og på Sonjas spørgsmål om hvad det betyder, er svaret, ”Det ville I forstå, hvis I var her fra egnen.” I drengens lomme er der en en Reichsmark fra 1943. Sonja og Daniel får at vide, at drengen er sudetertysker, og netop det med sudetertyskerne er noget, de lokale helst ikke vil snakke om.

Sonja begynder at forske i sudetertyskernes historie, og hendes research bringer hende i kontakt med en lidt mystisk kvinde, som er på besøg i landsbyen, og en boghandler, i hvis kældre der findes meget af den litteratur, som var forbudt under 2. Verdenskrig. En nat, hvor Sonja er i Prag for at mødes med sin hemmelige elsker, bliver en kvinde dræbt på vingården, og Daniel bliver mistænkt for mordet.

Fortid og nutid bliver flettet sammen, hvad skete der egentlig med sudetertyskerne? Historien viser, at der var tale om en etnisk udrensning, og at det stadig er noget, der præger dagligdagen og de mennesker, der bor i området.

Forlaget præsenterer romanen som en spændingsroman, og der er da også tale om flere træk fra spændingsromanen : Hvem myrdede kvinden, har det noget med fortiden at gøre, og hvordan endte drengen i kælderen? Det er samtidig en psykologisk roman om forholdet mellem et midaldrende ægtepar i krise. Det er helt klart den historiske del, der bærer romanen. Jeg synes altid, det er interessant, når jeg ud over at blive underholdt også bliver klogere, og når romanen så samtidig er skrevet i et flydende sprog og historien hænger fint sammen, så et det et ekstra plus.

’Blindtunnel’ er Tove Alsterdals 5. fritstående roman på dansk, og hun er et godt bekendtskab.

Modtryk
Agnete Dorph Stjernfelt