Nevermoor - Morrigan Crows magiske prøvelser

2018
)

Nevermoor af Jessica Townsend

31 mar.18

Den vidunderlige, opfindsomme og idérige fortælling har de rette elementer og kvaliteten til at blive Harry Potters arvtager.

Jessica Townsend debuterer med dette første bind i serien, og med undertitlen ’Morrigan Crows magiske prøvelser’ får man allerede et fint vink om, hvilken slags litteratur der er tale om.Townsend er allerede blevet sammenlignet med Rowling, og der er sandt for dyden en del sammenligningspunkter lige fra det ulykkelige barn, der kommer til et bedre og magisk sted, de forskellige prøver, og det onde der lurer i baggrunden. Historien om Morrigan Crow er ikke kun et plagiat, men kan sagtens stå alene. Den klassiske engelske fantastiske fortælling fra ’Alice i eventyrland’ og ’Narnia’ lurer også i baggrunden, og en forfatter som Neil Gaiman (Hvis roman ’Neverwhere’ jo næsten hedder det samme) og hans fantastiske verdener og skrivemåde må også have været inspirationskilde. Townsends bog har alle ingredienser til at blive en succes.

Morrigan Crow er forbandet. Fordi hun er født på en bestemt dag, får hun skyld for alle ulykker i republikken. Hvad værre er: Som et forbandet barn skal hun dø på sin 11 års fødselsdag. Morrigan har egentlig affundet sig med sin uundgåelige skæbne, men så dukker den mystiske Jupiter North op. Han vil have, at Morrigan skal være hans lærling, og skarpt forfulgt at uhyggelige sorte hunde og ryttere tager han pigen med til den magiske by Nevermoor i Den frie Stat. Morrigan bliver indlogeret på Norths forunderlige hotel Deucalion, og det er nu meningen at hun skal gennemgå fire prøver for at blive optaget i den prestigefyldte klub: ”Det forunderlige selskab” i skarp konkurrence med 500 andre børn. Kun ni bliver optaget, og spørgsmålet er nu, om den i bund og grund helt almindelige pige kan klare de skrappe prøver og finde frem til hemmeligheden bag hendes forbandelse. Og i baggrunden lurer den uhyggelige og mystiske Wundersmed.

Jessica Townsends bog har alle betingelser for at blive en klassiker. Udover den elementært spændende handling har den velskrevne fortælling et væld af interessante og spændende personer og væsener, lige fra den vrantne kæmpekat Fen, dværgvampyren Jack, vennen og dragerytteren Hawhthorne og selvfølgelig Jupiter North selv. Målgruppen er først og fremmest de større børn, men voksne som kan lide en fantastisk børnebog vil elske denne historie, og så vil den naturligvis være perfekt til oplæsning. Det skal blive spændende at se, om Townsend kan fortsætte det gode arbejde.

Charlotte A.E. Glahn
53875033
9788702250923