Ingenmandsland

2023
)

Ingenmandsland

01 feb.24

Dyster og lærerig fotografisk rejsebog om menneskene i grænselandet til den russiske verden og konsekvenserne af krigen i Ukraine.

'Ingenmandsland' er en form for opfølger til forfatterens tidligere udgivelse 'Russerne kommer', som skildrede den postsovjetiske befolkning øst for Rusland før krigen. Også i den bidrog de to fotografer Anders Rye Skjoldjensen og Ólafur Steinar Rye Gestsson med fotos, der væver et flertydigt portræt af menneskeliv i et kaos af magtpolitik og etniske sammenstød.

I 'Ingenmandsland', der er skrevet efter Ruslands invasion i Ukraine, rejser de tre mænd fra Svalbard i nord gennem Finland, de baltiske lande, Ukraine, der får lidt større opmærksomhed, gennem Kaukasus og helt til grænsen mod Kina i Kirgisistan. Hele vejen møder Frederik Tillitz og fotograferne almindelige mennesker med et åbent sind og beskriver nøgternt deres liv, der er fyldt med usikkerhed og magtesløshed.

Bogen beskriver, hvordan Sovjettidens flytten rundt med mennesker skabte grundlag for store konflikter mellem etniciteter og hvordan Ruslands forsøg på at erobre Ukraine har skabt et magtvakuum i grænselandet, hvor Rusland før stod stærkt. Fx i Armenien hvor 76-årige armenske Lena Arabekajan var fanget hos sin familie inde i Artsakh (Armensk for Nagorno-Karabakh) i flere måneder, inden det lykkedes for Armensk Røde Kors at få hende og andre ud fra den blokade, Aserbajdsjan havde iværksat.

Det er blot et af de mange øjebliksbilleder, som bogen fanger, og hvor tiden siden udgivelsen igen har ændret på landkortet, da Nagorno-Karabakh i september 2023 blev erobret helt af Aserbajdsjan. Republikken Artsakh er nu opløst, og Lena Arabekajans familie formentlig fordrevet til Armenien. Det skyldes langt hen ad vejen, at Rusland var militært beskæftiget i Ukraine, og dermed ikke hverken ville eller kunne hjælpe Armenien militært.

Igennem hele bogen møder læseren et fantastisk lærerigt kludetæppe af forskellige kristne og muslimske mennesker, som gennem forfædres deportationer og egen søgen efter lykken andre steder befinder sig  i loyalitetskonflikter og savn, alt imens de konstant er presset af Putins russiske verden.

'Ingenmandsland' fungerer på mange planer. Den er oplysende, lærerig og spændende, og så er det også en smuk coffee table bog - om end en dyster en af slagsen.

Gad
137336545