Salsa - Umas bog

2023
)

Umas bog

06 okt.23

Første brik i Laura Ringos litterære puslespil ’SALSA’ vidner om, at venskabet er en særegen relation, som både har din ryg, når du lider og er liderlig.

’Umas bog’ er én af fire bøger baseret på DR’s tv-serie ’SALSA’. Romanerne er et forsøg på at udvide universet og persongalleriet fra tv-serien, men romanerne finder sted inden og er selvstændige værker, som kan læses uden kendskab til universet. Der er ikke nogen bestemt rækkefølge for læsningen af de fire bøger, men ’Umas bog’ er sammen med ’Kayas bog’ udgivet som de første i serien.

I denne bog møder vi 16-årige Uma, som går i gymnasiet og forsøger at navigere i et almindeligt ungdomsliv med alt, hvad det indebærer. Det ualmindelige ved Uma og hendes livssituation er dog, at hendes mor for nylig er gået bort, og at hendes far i efterdønningerne er flyttet til Sverige og har frasagt sig alt ansvar for sine to døtre. Uma og hendes storesøster, Vic, har derfor ikke kun mistet deres mor, men også deres far.

For Vic manifesterer svigtet sig i et angstanfald og en længerevarende depression, hvilket uddybes i ’Vics bog’, og for Uma resulterer det i en umulig jagt på en lignende tryghed, kærlighed og anerkendelse, som den hun har tabt. Da dette mislykkes, vakler venskaberne, festerne bliver vildere, seksualiteten udforskes og grænsesætningen tilsidesættes.

”Min krop vil danse natten lang, eksplodere på floor, lade basrytmen overtage mit hjerte, (…), jeg vil kysse med nogen, jeg ikke ved hvad hedder, jeg vil bare være en krop, en beruset krop på et floor og glemme, hvad meningen med det hele egentlig er.”

Laura Ringo har en tendens til at skabe hovedpersoner, som umiddelbart ikke er sympatiske, og Uma er da også både grænseløs og en gedigen lystløgner, men hun er samtidig en nuanceret karakter, som man ønsker at forstå. Hun er indbegrebet af en intelligent ung kvinde, som er klar over, hvilke ting man ikke bør gøre, men bevidst vælger at gøre netop disse ting, fordi hun hverken har modet til at mærke efter eller sproget til at sige fra.

”Det er så nemt at være enige om alt det rigtige. Ingen sex uden samtykke, snak om tingene, mærk efter, sig fra, og lad være med at fake orgasmer. Det siger jeg også selv, hvis nogen spørger om min holdning, selvom jeg har faket, de fleste gange jeg har haft sex.”

Bogen er både en beretning om det omsorgssvigt, Uma lider under, men den er også en ode til venskabet. Når Uma ikke lytter til sig selv og kommer ud i problemer, finder hun ud af, hvilke venner der kan rumme hende. Netop disse venner bevidner, at et venskab er en særegen relation, hvor det både er muligt at være den andens omsorgsperson OG seksualunderviser. Noget en forælder eller lærer sjældent formår.

Sproget i romanen er simpelt, og den er hurtigt læst - what you see is what you get -, hvilket giver god mening, da bøgerne gerne skal tale ind i tv-seriens sprog og fange unges opmærksomhed, men jeg fandt desværre op til flere stavefejl (come on, Gyldendal).

Med denne roman har Laura Ringo ikke ligefrem opfundet den dybe tallerken, men den tilbyder unge nogle perspektiver og et sprog for relationer, sex og grænsesætning. Det er desuden den første bog, jeg har læst i serien, og der trækkes allerede tråde ud til de andre bøger, så de kan flette sig sammen og skabe et større billede – et færdigt puslespil –, som forhåbentlig kan nuancere det at være ung i dag yderligere.

9788702395259