Skakbrikkerne

2023
)

Skakbrikkerne

21 sep.23

Spænding, natur og skæbne flettes behændigt sammen til en storslået fortælling i afsluttende bind af fremragende skotsk krimitrilogi.

’Skakbrikkerne’ er tredje og afsluttende bind i Lewis-trilogien, der også består af 'Sortehuset' og 'Lewis-manden'. Igennem alle tre bøger følger man kriminalassistenten Fin MacLeod, der via en politiefterforskning bringes fra Edinburgh tilbage til sin fødeø, Isle of Lewis, for første gang i mange år. I tredje bind har Fin for alvor slået sig ned på barndomsøen og fået job som sikkerhedschef for én af øens store jordbesiddere. Her er det hans job at få styr på krybskytteri og anden ulovlig brug af jorderne.

Øen Lewis er den nordligste del af de skotske Hebrider, og det er så langt væk, du overhovedet kan komme i Storbritannien. Naturbeskrivelserne i bøgerne er helt unikke og stemningsskabende, og de smelter sammen med historien og krimiplottet, hvilket gør læseoplevelsen til noget helt specielt. Blandingen af socialrealisme og spænding er ikke ny inden for krimigenren, og det er også to vigtige spillere her, men det føles på en måde anderledes, da miljøet er så nyt og interessant, og der er en anden langsomhed, når naturen inddrages. En langsomhed, der på ingen måde går ud over spændingskurven.

Man møder i denne bog nogle nye ansigter og får en ny historie og puslespilsbrik fra Fins ungdom og tidligere liv. Blandt andet hans bedste ven og beskytter Whistler, der har et ret anstrengt forhold til Fins nye job. Krimidelen skydes i gang, da Fin og Whistler ved et af naturens luner falder over et forulykket privatfly, der indeholder liget af deres fælles ven, Roddy, der forsvandt sporløst 17 år tidligere. Flyet bærer dog ikke præg af at være styrtet ned, og det viser sig, at Roddy er blevet myrdet. Som i de tidligere bøger spiller fortiden en altoverskyggende rolle i nutidens sag, der skal opklares. Ikke mindst for Fin og Whistler bliver det skæbnesvangert.

Peter May er en formidabel fortæller, og han formår på fornemste vis at flette et spændende krimiplot sammen med en mindst lige så spændende skæbnefortælling, tilsat fabelagtige miljø- og naturbeskrivelser, der udmunder i en storslået fortælling, der er så meget mere end en krimi. Bøgerne kan sagtens læses uafhængigt af hinanden, men jeg vil anbefale, at man læser dem i rækkefølge, da alle tre bøger byder på puslespilsbrikker, der i sammenhæng får puslespillet til at lægge sig tilrette foran læseren samtidig med, at de løse ender bindes nogenlunde sammen til sidst. Der er heldigvis stadig sprækker, der giver mulighed for en ny omgang i den skotske natur med Fin MacLeod.

Ninna Brenøe
136818791
9788702350951