Academia - den anden komponent

2021
)

Academia - den anden komponent

09 dec.21

Første bind i en nytænkt alchemy-punkserie handler om rivaliserende universiteter, store skandaler og forbudte venskaber i New York i 1929.

Universiteterne for hermetikerne, astronomerne og divinatorerne kæmper mod hinanden om magt og indflydelse. Da byens domhus styrter sammen under indvielsen, bliver Nia Himlan, som er fjerdegenerations-hermetiker, bedt om at undersøge sagen med fokus på universitets rolle i miseren og med et skarpt blik på det bindemiddel, der er benyttet i konstruktionen. Det er nemlig Nias forældre, der har udviklet materialet, som det nyskabende domhus er bygget af.

Under opklaringsarbejdet skal Nia arbejde sammen med Aden Fenice, der læser til astronom, og som er første akademiker i sin familie. Der er rigtig mange interessenter i sagen, og processen forhales adskillige gange. Det bliver slet ikke nemmere, da endnu et universitet blander sig i opklaringen. Selvom hemmelighederne vokser frem alle steder, bliver Nia og Adens forhold efterhånden bedre og bedre. Det er desværre ikke tilfældet med resultaterne fra undersøgelsen, og da Nia bliver smidt ud af universitetet, ser fremtiden meget dyster ud.

'Den anden komponent' er første bind i alchemypunk-serien 'Academia' om videnskab, magi og gammelt nag. Det er en spændende verden med masser af potentiale, som forfatteren har opbygget, men jeg kunne godt have tænkt mig, at hun havde foldet den endnu mere ud. Nia Himlan er troværdig og ret sympatisk, og Aden er også en ret interessant karakter. Jeg ville ønske at historien havde bidt sig bedre fast, for jeg kan rigtig godt lide Line Wenzels øvrige bøger, og synes virkelig at idéen er god. Og igen kunne den forrygende verden, som vi kun får lov at se en brøkdel af, have fyldt meget mere. Måske får vi et større indblik i Nia Himlans verden i bind to i serien, som snart udkommer. Det har jeg tænkt mig at undersøge!

Tellerup
39517744
9788758842837