Enhjørningers hemmelige liv

2022
)

Enhjørningers hemmelige liv

02 maj.22

De fleste mennesker vil påstå, at der ikke findes enhjørninger, men det passer ikke!

Forfatteren til denne bog dr. Temisa Seraphini er ekspert i enhjørnologi, og hun fortæller heri om de forskellige typer af enhjørninger, krydrer det hele med gamle sagn samt ’værd at vide’. Og hele bogen er overordentligt fint illustreret.

Temisa Seraphini har delt bogen op i tre; ’Hvad er en enhjørning?’ ’Enhjørninger i verden’ og ’Enhjørninger og mennesker’. Første del beskriver enhjørninger historisk set, den overtro der er knyttet til dem og forskellige typer af enhjørninger. Anden del fortæller om de seks forskellige enhjørningers levesteder, at de både findes Skovenhjørninger, der migrerer om vinteren, hvorunder Ishuggerenhjørningerne har tilknyttet et smukt sagn. Der findes Vulkanenhjørninger, der ligner den islandske hest, Hedeenhjørninger, hvis størrelse og udformning får dem til at ligne heste af racen Irish Cob med særdeles behårede ben, Bjergenhjørninger, der har en vis lighed med de små robuste shetlandsponyer, Ørkenenhjørninger, der ligesom den arabiske hest, kan overleve i den golde ørken og ikke mindst den sjældne bevingede enhjørning, kaldet en Pegasus. Sidste del af bogen er fortællingen om enhjørningernes forhold til mennesket med gode råd til hvordan vi bedst passer på enhjørningerne.

Bogen er imponerende troværdig og indledes med en evolutionær slægtslinje over enhjørningens udvikling fra Det Tidligste Eocæn for ca. 54,8 – 33,7 mio. år siden til nu. De er en art parrettåede hovdyr, og har ovenikøbet har en separat familie ’Unicornuus’. Desuden er enhjørninger magiske og både deres horn samt deres blod, kan give styrke og helbrede sygdom.

Som læser køber man præmissen med det samme. Både fordi bogen er opbygget som et almindeligt opslagsværk og teksten er overbevisende, men også fordi illustrationerne er utroligt detaljerede og meget smukke. Samme idé om magiske væsner ses i bogen ’Terra Ultima’, hvor man overgiver sig øjeblikkeligt. Og hvorfor ikke? Fantasy og eventyr lever ikke kun i skønlitterære bøger, det er J. K. Rowlings opslagsværker stærke beviser på. Og nu kan børn fra ca. 6 år fordybe sig i de magiske enhjørningers liv og færden.

Gads Børnebøger
Julie Rotne
62339632