Aldrig

2021
)

Aldrig

10 feb.22

Follett holder på imponerende vis balancen mellem storpolitiske agendaer i et scenarie, hvor en atomkrig er nært forestående. Førsteklasses underholdning!

Læseren tages med på en cirkulær rejse mellem Tchad i det nordøstlige Afrika, til Washington DC, Beijing og til Nord- samt Sydkorea. Karaktererne i romanen befinder sig over det meste af verden, og deres liv flettes sammen i romanen. Desuden er de alle med til at illustrere, hvor lille en påvirkning det kræver at udløse en verdensomspændende katastrofe.

Tamara Levit er CIA-agent og attacheret den amerikanske ambassade i N’Djamena i Tchad og Tabdar Sadoul, kaldet Tab, er tilknyttet DGSE-stationen (Generaldirektoratet for ekstern sikkerhed) på den franske ambassade i N’Djamena. De er fælles om samarbejdet med Abdul John Haddad, der er født i Libanon og opvokset i New Jersey, og som arbejder som undercoveragent for CIA. Han agerer cigaretsælger, men er på jagt efter lederen af ISGS (Islamic State In The Greater Sahara) al-Farabi, der betragtes som den største nulevende massemorder.

Under jagten møder Abdul enken Kiah, der har sønnen Naji. Hun vil flygte til Frankrig og har betalt menneskesmugleren Hakim for en plads på en bus, hvor hun kommer til at dele sæde med Abdul. Da bussen slår lejr for natten, viser det sig at være den lejr, som Abdul leder efter. Abdul sætter sig i forbindelse med sin overordnede, og slutteligt beslutter den amerikanske præsident Pauline Green sig for at storme lejren.

Pauline er gift med Gerry, som hun ikke elsker længere, men som hun har datteren Pippa med. Hendes fortrolige Gus Blake er næsten er lidt for fortrolig. Ringen sluttes i Kina, hvor vi præsenteres for viceminister Chang Kai, der er gift med skuespillerinden Tao Ting. Alle personerne er tilknyttet enten Nord- eller Sydkorea og skal vælge side, da de to landes interne konflikter truer med at sætte verden i brand.

Romanen bevæger sig på tværs af tre kontinenter, og Ken Follett gør brug af sine velbeskrevne hovedpersoner til at forklare de politiske spændinger landene imellem. Der er så mange gode scener i denne 768 siders historie, og kapitlerne strammes mere op mere op. Hele tiden spekulerer man på, om dette kunne afspejle virkeligheden?

Romanen er omhyggelig researchet, og Follett illustrerer sammenhænge og afhængighed landene imellem og tegner et billede af skrøbeligheden og supermagternes omfattende globale interesser. Alle betingelser for at skabe en global katastrofe er til stede i historien, og den apokalyptiske thriller er særdeles urovækkende, oplysende og ikke mindst underholdende.

Cicero
Alis Friis Caspersen
39615584