Alle lyver

2021
)

Alle lyver

14 maj.21

Velskrevet og urovækkende psykologisk krimi om en families opløsning på grund af dunkle hemmeligheder og løgne.

Camilla Grebe er utroligt god til at gribe fat i problemstillinger og belyse dem fra alle tænkelige vinkler, så man ikke bare føler sig underholdt, men efterfølgende også en lille smule klogere på den menneskelige psyke. Denne bog er den femte uafhængige del af Malin-serien. Hvorfor serien hedder det, må stå hen i det uvisse. Malin Brundin er en gennemgående figur, men ikke umiddelbart mere end de andre gennemgående figurer. I ’Alle lyver’ er hun kun med en sides tid. Bortset fra det, så er det en fremragende serie, der er spændende og realistisk blandt andet på den måde, at ingen er fredede, heller ikke hovedpersonerne. Det er ikke kun ofrene, der sker grimme ting for.

Efter den fantastiske forgænger Skyggejægeren, der efter min mening er én af de bedste krimier, der nogensinde er skrevet, var mine forventninger til ’Alle lyver’ skyhøje. Den starter meget langsomt ud, og nogle krimilæsere vil nok falde fra på grund af den manglende action fra start. Men er man til historier, der ganske langsomt bygger op til en overraskende finale, så kan denne krimi kun begejstre.

Fortællevinklerne skifter, og i første omgang stifter man bekendtskab med Maria som jeg-fortæller. Hun er (forholdsvis) nygift med Samir, der er fransk marokkaner. Med ind i forholdet bringer hun sin søn, den 10-årige Vincent, der har Downs Syndrom, og Samir har en datter, Yasmin på 16 år. Udefra er det idyl og kernefamilie, men inde bag hjemmets fire vægge er der lidt grus i maskineriet. Maria kan ikke forlige sig med Yasmins teenageopførsel, og Samir har også problemer med datterens dalende interesse i skolen, og bølgerne kan gå højt. Da Yasmin forsvinder tyder det først på selvmord, men inden længe kommer Samir i politiets søgelys for at have dræbt sin datter. Maria er sikker på, at det ikke kan være sandt, da Samir forgudede Yasmin. Men som flere og flere beviser hober sig op, må hun revurdere sit syn på sin elskede ægtemand.

Et enkelt fejltrin bliver den dominobrik, der vælter hele rækken, og en familie går i opløsning, mens masser af menneskeskæbner lider mere end nødvendigt pga. dunkle løgne og hemmeligheder. Dette gør bogen til ikke kun spændende og urovækkende men også bevægende og tankevækkende. Camilla Grebe skriver fabelagtigt og med stor indsigt i menneskesindets dybder, og det er med til at gøre bogen her til en grum men også en aldeles god læseoplevelse.

Charlotte A.E. Glahn
38915894
9788711983089