Nattens konger

2006
)

Nattens konger af Michael Connelly

17 jul.06

Endnu en spændende og velskrevet krimi af den prisbelønnede forfatter Michael Connelly, med den evigt retfærdighedssøgende politimand Harry Bosch som hovedperson.

"Nattens konger" er den ottende bog i serien med den saxofonspillende politimand Harry Bosch, og alle Bosch-fans kan roligt glæde sig til denne fængslende krimi. Connelly har komponeret en både rørende, vedkommende og klassisk opbygget krimi, med den velkendte dystre og melankolske stemning, som er kendetegnet for hans krimier.

Harry Bosch har afleveret sit skilt og er gået på pension. Men han kan ikke løsrive sig fra en gammel sag, som aldrig blev opklaret. Sagen om et mord på en ung kvinde og et røveri under en filmoptagelse. Han beslutter derfor at benytte sig af sin detektivtilladelse og forfølge sagen. Han erfarer hurtigt, at folk fra politiet og FBI er dybt involveret, og da han bliver anholdt af FBI-folk, går det op for ham, at han må handle på egen hånd uden nogen form for beskyttelse fra LAPD (Los Angeles Police Department).

Krimiens første sætning lyder som følger: "Ting i hjertet har ingen afslutning". Hermed er døren åbnet for et sideløbende kærlighedstema. Harry Bosch kommer i sine bestræbelser på at opklare sagen i kontakt med sin tidligere kone Elanor, som han stadig nærer dyb kærlighed til. Han tror på teorien om, at man kun møder den store kærlighed en gang i livet. Kærlighedstemaet skaber på fornemste vis modvægten til det kolde og dystre, som ellers præger stemningen i krimien.

Forfatterens dybdegående psykologiske indsigt i personerne er med til at give læseren en følelse af eftertænksomhed under og efter læsningen. Den tidligere politibetjent Lawton Cross, som blev skudt ned under røveriet på filmoptagelsen, og som nu er invalideret fra halsen og ned, spiller en væsentlig rolle i opklaringsarbejdet. Det er bl.a. skildringen af ham og hans kones forfærdelige skæbne, som rører læseren dybt.

"Nattens konger" er krydret med den slags personskildringer, og det er dem, som skaber dybden og dermed en helstøbt krimi.

Det er første gang, jeg har læst en krimi af Michael Connelly men absolut ikke sidste gang. Jeg er allerede kommet til at holde af den ensomme helt Harry Bosch, der går sine egne veje, og jeg glæder mig til at læse de foregående og efterfølgende bøger i den spændende krimiserie.

Oversat af Søren K. Barsøe. Klim, 2006. 279 sider. Kr 299,-

Klim
Søren K. Barsøe