2011
)

Højere end alle himle af Louise Boije af Gennäs

22 jul.11

En fremragende bog om venskaber, sammenhold og om begivenheder, der ændrede verden.

Historien begynder nytårsaften nogle få timer før år 2000, stemningen er festlig og hyggelig med et lille strejf af nervøsitet for årtusindeskiftet, og for hvad fremtiden vil bringe.

Vi følger seks gode men forskellige venner og deres udvikling i årene fra 1999 frem til år2003. Sanna og Victor er økonomisk godt stillet, hun er en succesfuld forfatter, og han er børsmægler. Stefan og Pella hører til middelklassen, de bor på landet med deres to børn og nyder hverdagslivet. Derudover møder vi singlepigen Liv, som kæmper for en skuespillerkarriere og bøssen Jalle, der arbejder i Udenrigsministeriet.

Her er en fremragende samtidsroman, der skildrer årene 1999-2003 med indsigt og indlevelse. Synsvinklen skifter mellem disse seks venner, og på den måde får du belyst samfundsbegivenhederne fra flere vinkler. Dette er fantastisk gjort, og som læser bliver du suget ind i fortællingen, hvor livet ”bare” går sin gang. Disse år er på verdensplan meget skelsættende. Forfatteren formår at skildre, hvilken effekt visse begivenheder har på det enkelte menneske. Vi hører om årtusindeskiftet og den manglende it-katastrofe, terrorangrebet den 11.september på World Trade Center bliver beskrevet meget realistisk, og bogen slutter med mordet på Anna Lindh.

Jeg elsker simpelthen denne bog. Hverdagen i Stockholm bliver stille og roligt beskrevet på en måde, der gør en simpel gåtur interessant. Forfatteren lader de seks venner gennemgå forskellige livsvigtige begivenheder, og på den måde får hun belyst problematikken i at skulle tage stilling eller nægte at tage stilling. Hun beskriver familielivet, abort, hate-crime, terror, politik kort og godt alt hvad 00’erne repræsenterer, og hun gør det fantastisk. Dette er første del af en trilogi, så nu kan man kun vente med længsel på fortsættelsen.

Politiken
Dorthe Nors
28826400