2010
)

Bombardement af Maria Helleberg

20 sep.10

Året er 1807, kongen er gal og kronprinsen handlesvag. København står overfor at blive bombarderet, hvis ikke hele den danske flåde afgives.

Den historiske føljeton 'Slægten' er nu nået til 18. bind. Som omdrejningspunkt har den Københavns bombardement i 1807, og læseren følger begivenheden set med Ludvig Danes øjne.

Ludvig Dane stammer fra den adelige slægt Dane på Fyn, men som levevej har han besluttet sig for at blive handelsmand. I København han har efterhånden skabt sig et navn og er ved at arbejde sig op af rangstigen.

Forholdet til familien og forpligtelserne på Danegård er anstrengt, og hans mor Karen Dane har sin klare mening om hans valgte levevej. Hun vælger en hustru til ham, som kommer fra en rig familie, og tilhører den verden, hvor han forsøger at gøre karriere. Henriette er et godt valg til ham, men Ludvig accepterer kun nødtvunget. Ægteskabet bliver ligegyldigt for ham, og han foretrækker at være i København.

Som begivenhederne skrider frem, modnes Ludvig Dane. Han begynder efterhånden at interessere sig for andet end sig selv, og han får øjnene op for sin kones fine kvaliteter. Efter Københavns bombardement må der tænkes i nye baner, Ludvig åbner et handelshus i Odense, og Henriette får lov til at åbne et hjem for forældreløse børn. Tilværelsen bliver god, og slægten Dane sikres med en tvillingefødsel.

Det kan siges, at dette bind af 'Slægten' er tyndt. Handlingsforløbet er ikke sammenhængende, og personskildringerne er overfladiske. Endvidere går Maria Helleberg let over selve bombardementet og hele det politiske spil op til det. Jeg var en anelse skuffet over selve det historiske indhold, men er man i gang med at læse 'Slægten', skal dette bind selvfølgelig også læses. Der lægges op til 19. bind, som kommer til fortsætte med nogle af de samme personer.

Serie: Slægten ; bd. 18
28402775
Marlene Sherar/Imperiet