Forfatter
Bodil Frederiksen
Jeg er født i 1941 på Frederiksberg, opvokset i Bagsværd og har tilbragt hele mit voksne liv i Jylland. Først i Hjørring, hvor jeg blev uddannet lærer, siden i og omkring Horsens.
I 1979, da jeg fik mit tredie barn, forlod jeg folkeskolen, fordi barselsorloven endnu ikke var opfundet: seks uger og så i gang igen! Jeg var da allerede begyndt at skrive. Min første bog: " At lege er at lære" udkom i 1976 på opfordring af Gyldendals forlag. Jeg fortsatte med at skrive og underviste også lidt, bl. a. på Danmarks Lærerhøjskoles afdelinger i provinsen og på Socialstyrelsens kurser for Dagplejere.
Inspireret af mine børn og ud fra mine erfaringer med børn fra min folkeskoletid, begyndte jeg at skrive børnebøger af forskellig slags, ofte var det sådan, at når jeg syntes, at der manglede en bog - så var det den jeg ville skrive. For eksempel irriterede det mig, at der ikke fandtes en bog om adoptivbørn, uden at den handlede om adoptivbørnenes forskellighed fra andre børn. Jeg skrev derfor "Mette bliver fire år", som er en bog om en fireårigs liv: Mette er tilfældigvis adoptivbarn, men det er slet ikke det, der er historien, det kunne lige så godt have handlet om et andet fireårs barn. Jeg fik lov til at bruge en levende model, og jeg var meget i hjemmet i min research. Jeg brugte også nogle direkte udtalelser fra Mette. Et af dem jeg holdt mest af, var da hun sagde til forældrene, da hun blev sur: "Jeg gider slet ikke at have jer til forældre mere", noget de fleste af os har tænkt og sagt til vore forældre i vores tidlige barndom. Også mange af mine øvrige bøger er skrevet, fordi jeg syntes, at der var brug for dem, fx. "Ung i Norden", hvor jeg besøgte alle de otte nordiske lande, og "Hvem var Holberg? En introduktion til Ludvig Holberg og hans tid" eller jeg har fået bestillingsopgaver, som fx. "Kan du forstå, hvad jeg siger", et undervisningsmateriale til norsk og svensk for 3.-5.klasse.
Min medvirken i geografiserien: "Vore nabolande", hvor jeg har skrevet om fire af de nordiske lande, gav igen stor rejseaktivitet, hvor jeg interviewede børn, undersøgte hvordan folk levede og tog de billeder, der skulle bruges til bøgerne.
De nordiske lande har altid haft en stor plads i mit forfatterskab. Jeg har skrevet en letlæsningsserie om de nordiske lande "På ferie i ......" og oversætter også gerne fra svensk, har sidst oversat Madeleine Katz: "Adoptivbarnet vokser op", udkommet i 1997. I 1991 blev jeg cand. pæd. i pædagogik og underviste i ti år på Horsens Daghøjskole, især på de voksenpædagogiske kurser. Jeg skrev en prisopgave til ældreforskningsrådet: ”En forbedring af de ældres mobilitet i de offentlige rum” i 1996. I dette år var jeg også med, da TV Syd lavede en række forfatterportrætter af jyske forfattere. I 2003 bestod jeg eksamen på åben uddannelse på Syddansk Universitet, Odense på studiet: Motion og sundhedsfremme. Mit eget studieemne var: ”Hvordan man bevarer funktionsevnen som ældre.”
Oprindelig publiceret ForfatterNet Horsens - 31. august 1998
Jeg er født i 1941 på Frederiksberg, opvokset i Bagsværd og har tilbragt hele mit voksne liv i Jylland. Først i Hjørring, hvor jeg blev uddannet lærer, siden i og omkring Horsens.
I 1979, da jeg fik mit tredie barn, forlod jeg folkeskolen, fordi barselsorloven endnu ikke var opfundet: seks uger og så i gang igen! Jeg var da allerede begyndt at skrive. Min første bog: " At lege er at lære" udkom i 1976 på opfordring af Gyldendals forlag. Jeg fortsatte med at skrive og underviste også lidt, bl. a. på Danmarks Lærerhøjskoles afdelinger i provinsen og på Socialstyrelsens kurser for Dagplejere.
Inspireret af mine børn og ud fra mine erfaringer med børn fra min folkeskoletid, begyndte jeg at skrive børnebøger af forskellig slags, ofte var det sådan, at når jeg syntes, at der manglede en bog - så var det den jeg ville skrive. For eksempel irriterede det mig, at der ikke fandtes en bog om adoptivbørn, uden at den handlede om adoptivbørnenes forskellighed fra andre børn. Jeg skrev derfor "Mette bliver fire år", som er en bog om en fireårigs liv: Mette er tilfældigvis adoptivbarn, men det er slet ikke det, der er historien, det kunne lige så godt have handlet om et andet fireårs barn. Jeg fik lov til at bruge en levende model, og jeg var meget i hjemmet i min research. Jeg brugte også nogle direkte udtalelser fra Mette. Et af dem jeg holdt mest af, var da hun sagde til forældrene, da hun blev sur: "Jeg gider slet ikke at have jer til forældre mere", noget de fleste af os har tænkt og sagt til vore forældre i vores tidlige barndom. Også mange af mine øvrige bøger er skrevet, fordi jeg syntes, at der var brug for dem, fx. "Ung i Norden", hvor jeg besøgte alle de otte nordiske lande, og "Hvem var Holberg? En introduktion til Ludvig Holberg og hans tid" eller jeg har fået bestillingsopgaver, som fx. "Kan du forstå, hvad jeg siger", et undervisningsmateriale til norsk og svensk for 3.-5.klasse.
Min medvirken i geografiserien: "Vore nabolande", hvor jeg har skrevet om fire af de nordiske lande, gav igen stor rejseaktivitet, hvor jeg interviewede børn, undersøgte hvordan folk levede og tog de billeder, der skulle bruges til bøgerne.
De nordiske lande har altid haft en stor plads i mit forfatterskab. Jeg har skrevet en letlæsningsserie om de nordiske lande "På ferie i ......" og oversætter også gerne fra svensk, har sidst oversat Madeleine Katz: "Adoptivbarnet vokser op", udkommet i 1997. I 1991 blev jeg cand. pæd. i pædagogik og underviste i ti år på Horsens Daghøjskole, især på de voksenpædagogiske kurser. Jeg skrev en prisopgave til ældreforskningsrådet: ”En forbedring af de ældres mobilitet i de offentlige rum” i 1996. I dette år var jeg også med, da TV Syd lavede en række forfatterportrætter af jyske forfattere. I 2003 bestod jeg eksamen på åben uddannelse på Syddansk Universitet, Odense på studiet: Motion og sundhedsfremme. Mit eget studieemne var: ”Hvordan man bevarer funktionsevnen som ældre.”
Oprindelig publiceret ForfatterNet Horsens - 31. august 1998