Sten, saks, papir

Oprettet: 01.12.2012 - 11:20

Bog: "Sten, saks, papir" af Naja Marie Aidt

Bogens forside

Thomas' far er død og ved oprydningen finder han et papir med oplysninger, der sætter familien under pres.

Forfatter: 
Naja Marie Aidt
Udgivet: 
2012
Forlag: 
Gyldendal
Sidetal: 
382
Lån bogen - Køb bogen

Handler bogen om livet? og om hvad der kan overgå en i dette? Deltag i den livlige debat i DR Romanklubben om Naja Marie Aidts roman 'Sten saks papir'. Forfatteren er også med på sidelinjen.

 

 

Bogen er til debat i april.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten! Husk at holde en sober tone så vi kan få en konstruktiv debat. :)

  • Rikke Smith

    ons, 01/05/2013 - 13:25

    Tak for en meget inspirerende debat om Sten, Saks, Papir, det har været meget meget interessant at læse alle jeres tanker og opfattelser om bogen. Vi kom ikke helt frem til hvordan verden og virkeligheden er i bogen og Tomas´opfattelse af det hele, om det er "rigtigt" En genistreg af Aidt. Igen må jeg skrive at det har været en unik oplevelse at læse Sten, Saks, Papir, da bogen ikke kommer med alle svarene.

    Tak til Naja Marie Aidt der var med os og svarede på spørgsmål, det var absolut en oplevelse at have dig med, jeg tør godt at skrive at jeg og alle medlemmerne der har fulgt debatten og dine svar har fået fuld valuta fra dig.

    De bedste hilsener

    Rikke

  • Hanne Ingerslev

    tir, 30/04/2013 - 18:58

    Tuaind tak, Naja, for de uddybende svar. På vores møde i går om den næste bog bragte en deltager netop  det begreb - subjektiv tredie person - frem, som hun var blevet klar over ved dit foredrag. Det at kun en persons oplevelser beskrives. Det er sjovt, at det faktisk også gælder den næste bog, vi skal læse  Døden kører Audi.

    Det har været en meget spændende måned!!!

    Venlig hilsen fra Hanne

  • NMA

    man, 29/04/2013 - 18:07

    Kære Hanne,

    Nej, jeg tænkte ikke på andet end det danske sprog, mens jeg skrev! Jeg ved godt, at det ikke ligefrem er læse-let digte jeg har valgt at have med i bogen, men jeg synes det er meget stærke digte, selvom om nogle af dem er "svære". Jeg håber at det muligt at opleve dem som det de er - kunst! - som når man lytter til musik eller ser på abstrakt billedkunst. De repræsenterer noget af den verdenslitteratur jeg selv sætter højt, og på en eller anden måde synes jeg også at nogle af teksterne peger på handlingen i min roman - fx det digt som Luke citerer for Thomas til sidst i vinterhaven, der hvor Thomas får den tanke, at Luke er hans bror, og at det er det han prøver at sige med digtet. På sammen måde er Helena som skabt til haiku digte, synes jeg! Osv.

    Kh Naja

  • NMA

    man, 29/04/2013 - 18:02

    Ja, jeg er med til at bestemme hvordan omslaget skal se ud. Næsten altid i samarbejde med grafikeren Kim Lykke, der har lavet de fleste af mine bøger. Det er en spændende proces, og jeg er selv meget glad for hvordan Sten Saks Papir ser ud!

  • NMA

    man, 29/04/2013 - 18:00

    Kære Susanne,

    Jeg har ikke selv tænkt på det med Luke Skywalker, men det er en fin tanke! Det er jo Jacques, der kalder ham Luke, selvom han hedder Luc. Kært barn har mange navne. Og måske mange identiteter. Hans onkel - Den Fede - kalder ham for "Barnet". Hele spørgsmålet om hvorvidt Luke er god eller ej, bliver jo aldrig besvaret i bogen. Da den er skrevet i subjektiv 3. person, kan vi kun være hos Thomas, se med hans øjne. Alt ses fra hans point of view, vi kan ikke hoppe ind i hovedet på Jenny eller have en scene, hvor Thomas ikke er med. Så det bliver Thomas' syn på Luke, som vi må nøjes med. Og det er jo netop meget ambivalent: Han er mistroisk overfor ham, stoler ikke på ham, men er også betaget af ham, interesseret i ham.

    Kh Naja

  • NMA

    man, 29/04/2013 - 17:55

    Ja, hvorfor vil Luke vise Thomas sin mor? Jeg tror, at I alle har ret - han har lige været på besøg i Thomas' familie, og vil gerne vise Thomas den fortrolighed det er at tage ham med ind i hans egen historie, vise ham hvad han kommer af. Det er vel et råb om hjælp eller forståelse hos ham. Men det er også en kraftanstrengelse for ham, og derfor er han tavs og indesluttet på vej derud, måske fortryder han, måske mærker han, at han alligevel ikke kan klare det. Den sære hævn der ligger i, at han tilsidst på turen ydmyger Thomas ved at sige, at Thomas gik faren på nerverne, har at gøre med, at han nu har vist Thomas noget meget sårbart og smertefuldt ved sig selv: sin mor, og det han kommer af. Og det kan han pludselig ikke holde ud. Han får trang til at hæve sig op over Thomas - måske også fordi han konfronteres med Thomas' fine adresse, at Thomas er en del af en anden klasse end ham selv. Han føler sig som en underhund i forhold til Thomas, og har brug for at hævde sig. Og han ved, at han kan trække det kort: Jacques var glad for mig, men ikke for dig! Han ved jo også, at han er Thomas' bror, og det gør Thomas ikke. Der er ingen tvivl om, at Luke virkelig søger Thomas, gerne vil have hans anerkendelse i denne bog. Den får han ikke, eller i hvert fald kun glimtvis.

    Naja

  • NMA

    man, 29/04/2013 - 17:48

    Kære Hanne,

    Jeg er glad for at oplæsningen fik dig til at "genlæse" det første afsnit! Jeg elsker selv at få læst op, man får øje på meget, fordi læsetempoet sættes lidt ned i forhold til når man selv læser.

     

    Naja

     

  • NMA

    man, 29/04/2013 - 17:46

    Tak for din meget fine læsning! Jeg har ikke selv overvejet om Thomas har været ude for seksuelle overgreb som barn, men jeg tror det ikke. Volden og afvisningerne er "nok" til at han som voksen har så svært ved at fungere, og farens død er jo netop det, der kaster ham ud i en krise, som han ikke helt selv forstår. Der er meget i Thomas, som han ikke selv forstår, bl.a tiltrækningen til Luke, hans pludselige, seksuelle "anfald". Latteranfaldet er jo også en sær adfærd, der pludselig vokser i ham - han kastes ligesom rundt i forskellige tilstande, men de er allesammen ude af sync, på en måde, måske, enten hysteriske, depressive, rasende m. m - som om han har mistet kontrollen over sig selv, og ikke kan navigere i sit liv mere. Jeg forestillede mig, da jeg skrev bogen, at netop hadet til faren har været hans pejlemærke og retning altid, det der har gjort det muligt for ham at hæve sig op over faren, at skabe et "bedre liv", og når faren så dør, falder det hele sammen, punkterer som en stor luftballon, og Thomas skubbes hid og did i det kaos han så efterlades i. Mange hilsner, Naja

  • Rikke Smith

    fre, 26/04/2013 - 10:49

    Jeg måtte genlæse kapitlet en gang mere, da scenen stod lidt uklart for mig.

    Jeg læser det som at de begge to modvilligt tager med til Lukes mor, ikke kun som du skriver, Susann at det primært er Luke som er modvillig. Det er ganske interessant, da de tager sammen ud til Lukes mor, da hos Lukes mor opstår der en slags sammenhørighed mellem de to, og en ganske speciel en af slagsen fra Thomas side (linie 14- 31 på side 300) hvor i al verden kommer det fra?

    og så på side 304, efter at have været nærmest venner afviser Luke Thomas igen. Her er det jeg bliver i tvivl, om det er et ganske uskyldt spørgsmål stillet af Luke "måske forstod Jacques dig bare ikke" og så slaget; "måske gik du ham på nerverne"..eller om det igen er Thomas´ opfattelse af spørgsmålet. og verden

    Jeg ved ikke rigtig om det er at lave kriminalitet Luke vil opnå at lave samme med Thomas, jeg tror mere det er at få en form for venskab, jeg ser turen ud til moren som en håndsrækning. Her er det at de er, efter min mening for skadede til at indgå et godt og solidt venskab, da de er bange for at blive sårede.

    Og ja, det gør romanen meget meget spændende at personerne ikke lader sig læse uden videre!!! der popper hele tiden nyt op og jeg bliver som læser i tvivl om jeg har opfattet det rigtigt, og "rigtigt" her i denne bog er ikke nødvendigvis en ting.

    rigtig god st bededag.

    Rikke

     

  • susann

    man, 22/04/2013 - 14:20

    Hej Moldt Jeg ved ikke, hvorfor Luke overhovedet får ideen om at vise Thomas sin mor- måske som en forklaring på hans negative holdning til hende. Han var i hvert fald overhovedet ikke i snakkehumør på vejen derud, måske havde han allerede her fortrudt at de tog sammen i bilen. Måske længtes han efter at have en at dele sine barndomserfaringer med , han tror måske at Thomas forstår hans situation. Samtidig vil han måske også ønske, at der opstår en fortrolighed mellem dem, således at han kan bore i, hvor pengene er. Han vil i hvert fald helt klart gerne være alene med Thomas. Tror han at der kan opstå et forhold til Thomas, som det han havde til sin far, at de evt. kan lave kriminalitet sammen ?

    Jeg ved det ikke, men jeg har det som dig, det gør romanen spændende, at personen ikke lader sig læse uden videre.

  • moldt

    søn, 21/04/2013 - 22:05

    Hej Susann. Da jeg læste det første gang, tænkte jeg at Luke lige har oplevet familielivet (Thomas´s)  i højeste gear og måske er misundelig.

    Har han et håb om at mor er blevet bedre eller ved han, hvordan moderen er? Ønsker han at påkalde medfølelse fra Thomas? Vil han Thomas noget godt eller noget skidt? Ønsker han at de skal blive rigtige og gode brødre eller vil han noget ondt? Er han ven eller fjende? Er han sendt på opgave? Den opgave at han skal få Thomas til at fortælle hvor pengene er?

    Han er en spændende figur i bogen fordi det er svært at finde ud af ham. Er han en trussel eller søger han virkelig Thomas´s venskab?

  • susann

    fre, 19/04/2013 - 22:00

    Jeg tror at Luc har to navne, fordi han har en todelt personlighed. Han er Luke på den ene side især overfor Alice, Jenny, Kristin og andre medlemmer af familien , nemlig en sød, charmerende og betænksom ung mand. I sin mors familie og i det kriminelle miljø er han Luc ( lidt franskagtigt ligesom hans fars navn Jacques ). I det miljø tror jeg ikke han er sjov, her er han sikkert nådesløs og rasende, hvis han ikke får sin vilje. Han hadede sin mor. Hvorfor skulle Thomas egentlig møde hende?

  • moldt

    tor, 18/04/2013 - 15:02

    For mig er det spændende at jeg ikke ved om Jenny underdriver eller om Thomas overdriver. Ved vi om Jenny pylrer? Vi ved kun hvad Thomas fortæller og tænker. Ikke hvad Jenny tænker. Hvilket billede har Thomas af hende og er det rigtigt eller forskruet, det billede?

  • Hanne Ingerslev

    tor, 18/04/2013 - 12:25

    Kære Rikke -

    Det var såmænd bare det første kapitel. Men det gik rigtigt op for mig, hvor utålelig og påståelig Jenny var. Den måde hun blev ved med at sige "småskrammer" på, når der var tale om hjernerystelse. Og hvordan Thomes alligevel måtte prøve at være sød mod hende Det er interessant, hvor anderledes en oplæsningsoplevelse er fra en læseditto.

    Det hele er bare SÅ spændende !!!

    Venlig hilsen fra Hanne

  • Rikke Smith

    ons, 17/04/2013 - 20:35

    Kære Hanne

    Hvad var det for et afsnit Naja læste op siden du skriver stakkels stakkels tomas? Lyder som om du har haft en Aha-oplevelse (du er nået til en erkendelse)

    Rikke

  • Rikke Smith

    ons, 17/04/2013 - 20:32

    Kære ANP

    Interessant tanke omkring undertrykt seksualitet, er der andre der har tænkt det samme ?

    Rikke

  • Rikke Smith

    ons, 17/04/2013 - 20:24

    Kære Rie og Susanne

    Jeg har også tænkt om navnet luke/luc. Og har også undret mig, bliver han kaldt ved forskellige navnestavelser? det må jeg have overset. Da vi gennemgik romanen i den fysiske læseklub var der en der nævnte at Luke betød Lys. Jeg har desværre ikke kunnet finde frem til dette i diverse opslagsbøger eller på nettet, om at det betyder det. Men jeg syntes på flere punkter at Luke bringer lys ind i deres lidt håbløse liv, han hjælper, men hvor hans hjælp ikke på nogen måder bliver modtaget af Tomas.

  • Hanne Ingerslev

    man, 15/04/2013 - 14:04

    Kære Naja -

    Tak for den store oplevelse, det var at høre dig læse det første kapitel op i lørdags på Gentofte Hovedbibliotek. Jeg troede, jeg havde læst det omhyggeligt, men en masse nuancer kom frem, da du selv læste det. Faktisk var det kapitel i sig selv næsten en novelle. Stakkels, stakkels Thomas!!

    Jeg er vildt spændt på, hvordan du evt. vil laver en fortsættelse. Jeg troede, at du netop havde slået en af hovedpersonerne ihjel. Men jeg vil se frem til, hvordan du tryller!!!

    Bogen bliver ved at rotere rundt i min underbevidsthed. og det er da et godt tegn

     Venlig hilsen fra Hanne Ingerslev

  • ANP

    fre, 12/04/2013 - 17:57

    Der er så mange ting, man kunne tage fat i i denne stærke roman, som for mig mest af alt handler om familierelationer og den tidlige barndom, man ikke kan komme fri af og som bliver ved med at påvirke ens liv, uanset, hvor meget man prøver at frigøre sig og dermed også den sociale arv. Titlen får mig til at tænke på, at man ikke ved, om man vinder eller taber, fordi man ikke kender modstanderens næste træk. Jenny og Thomas vokser op hos en alkoholiseret far med al den uforudsigelighed og alle de svigt, det indebærer - Jenny s. 55: "I vores familie tager herrerne sig ikke så godt af deres børn" mens Alice husker dem på, at kvinderne heller ikke passer godt på deres børn, fordi deres mor forlod dem.Farens død sender Thomas lige lukt tilbage til en barndom, han forsøger at fortrænge (s. 68 "Der dukker ting og sager op, som er ubehagelige) og udløser en kolossal vrede (s. 99 ved befravelsen: "Jeg splitter ham ad "). Den sociale opstigning Thomas har kæmpet sig frem til er ren facade og holder ikke, som historien skrider frem - sætningen side 79 om, at Thomas kun spiller sig selv i den verden (Patricia, Jules og Tinas) og at han aldrig er andet end det, han spiller tolker jeg som en mand, der aldrig har lært sig selv at kende (,Nu er jeg mig selv igen Hvem? s. 74), fordi han har haft så travlt med at holde sammen på hverdagen og passe på og beskytte sin søster - han er utilpasset og flov over sin baggrund, som han forsøger at skjule i skyggen af det liv, han så gerne vil leve. Jeg tror Thomas har været ude for et seksuelt overgreb (eller flere) som barn og at det er baggrunden for hans overgreb mod Patricia og hans vrede mod Luc/Luke og hans mærkværdige latteranfald overfor de unge mennesker, der køber en fyldepen- jeg læste en sætning første gang jeg læste bogen, der fik mig til at tænke sådan, men kan simpelthen ikke finde den igen - og bogen er fyldt med undertrykt seksualitet, hver gang Thomas får noget at drikke. Hvad siger du Naja?

  • Susanne Taub

    fre, 12/04/2013 - 17:51

    Kære Rie

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på Luke Skywalker- i så fald er Luke inderst inde god. Jeg mener, der i bogen står Luc- ikke Luck. Jeg ved ikke hvor meget symbolværdi forfatteren har lagt i navnet. Jeg forstod da jeg læste bogen, at Luc var hans rigtige navn og Luke det han tit blev kaldt (måske pga. film karakteren Luke Skywalker).

    kh Susanne 

  • rie

    fre, 12/04/2013 - 10:51

    Hvorfor mon der hele tiden gøres opmærksom på at hans navn kan udtales på to måder?

  • hanne eisen

    tor, 11/04/2013 - 10:44

    Læste bogen med stor ibnteresse - fanfastisk god - MEN blev særdeles irriteret over, at jeg ikke kunne få "løsningen".

    Og titlen - måske er dette en overfortolkning - men kan man forstå sten - saks - papir som et symbol på de 3 søskende, der hver for sig ødelægger hinanden. Sten - saks - papir ødelægges tilfældigt af, hvilket andet håndslag, der kommer frem.

    mvh Hanne

     

  • Hanne Ingerslev

    ons, 10/04/2013 - 17:36

    Kære Connie -

    Jeg har været lige så optaget af omslaget som du. Det er da genialt, at det er en dødsattest, da Jacques død jo er det, der starter det hele. Og så det at feltet med saks, der er klippet ud. Det er bare helt fint.

    Da dødsattesten er engelsksproget, får man måske allerede en fornemmelse af her er noget internationalt.

    Men jeg synes også det kunne være spændende at vide, om forfatteren får lov til at påvirke sådan en forside.

    Venlig hilsen fra Hanne 

  • Hanne Ingerslev

    ons, 10/04/2013 - 16:57

    Kære Naja -

    Tusind tak for dit udførlige og meget tilfredsstillende svar.

    Det sætter det hele på plads.

    Men jeg har stor lyst til at spørge dig om, om du egentlig fra starten havde tænkt på om  bogen kunne udgives på engelsk, og om du selv er helt tilfreds med virkningen af de oversatte digte???

    Venlig hilsen fra Hanne

  • NMA

    ons, 10/04/2013 - 15:29

    Ja, og gravsten! Selvom Jacques nok ender i de ukendtes ...

  • NMA

    ons, 10/04/2013 - 15:27

    Kære Hanne,

    Det er meget forskelligt hvordan skriveprocessen er, alt efter hvad jeg skriver. Digte er helt anderledes at skrive end fx en roman. Mht Sten saks papir, så vidste jeg kun at jeg ville have en mandlig hovedperson, og jeg havde historien med brødristeren fra en historie, jeg havde fået fortalt. Så gik jeg bare i gang med at skrive. Når man har en 3. person, som er meget tæt på at være en 1. person, oplever jeg at jeg smelter helt sammen med denne 3. person, og det er vigtigt at jeg faktisk ikke ved mere end ham, for at det skal blive troværdigt. Jeg er også kun interesseret i historien som den ser ud, og ikke i alt det man kan gisne og gætte om. Det kunne være Luke, der er den skyldige, det kunne også være nogle helt andre. Og Luke KUNNE have lavet kuppet sammen med Jacques, men han kunne også IKKE have været med. Han kunne have ledt efter pengene i Jacques lejlighed og efterladt et æbleskrog, Jacques kunne dø før han fik fortalt Luke hvor de lå osv osv. Der er mange muligheder. Men Thomas ved det ikke, og derfor gør jeg heller ikke! Jeg har villet skrive om, hvordan man faktisk ikke ved ret meget om hvad andre mennesker tænker og gør - og hvorfor de gør det - og for Thomas' vedkommende bliver det meget voldsomt, fordi han selv bærer på en hemmelighed, og dermed føler sig mere og mere isoleret og ensom. Håber det er svar nok!

     

    Naja

     

  • Hanne Ingerslev

    ons, 10/04/2013 - 13:12

    Det er så herligt at Naja Marie Aidt er med her

    Jeg bliver helt rørt, når jeg læser, at du ikke ved mere end Thomas gør.  Og det får mig til at spørge om din skrivemetode Vi var så heldige at få fortalt, hvordan Anne-Cathrine Riebnitzsky skriver. Hvordan hun går ned ad en lang gang, lukker døre op og ser hvad der sker der, eller tegner på puslespilbrikker for så senere at prøve at få det hele til at passe sammen.

    Gør du noget lignende? Vil det sige, at du faktisk ikke ved, om Jacques kan have fortalt Luke om de resterende penge????

    Åh  -  det hele er SÅ spændende!!!

    Venlig hilsen fra Hanne

  • Ane Öhrström

    ons, 10/04/2013 - 12:14

    Lige en hurtig bemærkning omkring titlen, som jeg også selv har tænkt over.

    Aidt sagde, at der var gået lang tid inden titlen var fundet. Den hentyder dels til "legen" sten, saks, papir, som henviser til at bogen er en slags skæbnefortælling og vel også hvad tilfældighederne gør ved ens liv og retning. Men også konkret, som I har været inde på:

    sten: smadret forretningen med sten

    saks: man kan gøre ubehagelige ting med sakse (jvf. slutning, selvom det vidst ikke er en saks der bliver brugt).

    papir: Thomas´ butik

  • NMA

    ons, 10/04/2013 - 10:56

    Tak for alle de fine kommentarer om Sten saks papir! Det er spændende at følge med i, hvad I skriver!

    Naja Marie Aidt

     

  • Connie

    ons, 10/04/2013 - 09:29

    Jeg følger interesseret med i jeres debat på sidelinien, og vil bare lige gøre jer opmærksom på bogens omslag.
    Så vidt jeg kan tyde mig frem til er det en dødsattest som bogen er pakket ind i . Måske lidt morbidt, men jeg trak nu på smilebåndet da jeg opdagede det. Hvis der er flere der skal til foredrag / forfatteroplæg et eller andet sted i landet , eller hvis Naja selv på et tidspunkt kigger forbi herinde , så kunne jeg godt tænke mig at få opklaret om hun selv har været inde over " lay outet " på bogen. Og er der nogen dybere mening med at drage en dødsattest ind allerede inden vi åbner bogen ?
    Jeg er nu glad for at forfatteren heller ikke selv mener at Luke er Thomas' alter ego, for sådan læste jeg slet ikke skildringen af de to mænd, men jeg syntes nu også det er sjovt at vi læsere kan få så meget forskelligt ud af vores læsning.
    Lige som Hanne og flere af jer andre har jeg også funderet over bogens titel, og det med at det hænger sammen med hans papirforretning ligger jo lige for, - men stenen ? Er det Thomas hårde hjerte den symboliserer ?
    Der er også blevet spurgt til hvad vi syntes om Thomas, og om der er forståelse for hans handlemåder.
    Personligt syntes jeg at han er fremstillet virkelig menneskelig og troværdig, for forfatteren formår at give et nuanceret billede af et menneske i dyb krise ,med alle de forskellige sider der ofte kommer frem når man oplever dyb smerte og tab.
    Nu glæder jeg mig endnu mere til genlæsning, og jeg er avanceret til nr. 1 på vores venteliste, og der står at jeg skulle få bogen ca. 16/ 4 så n krydser jeg fingre for at det holder, og mon ikke jeg er med igen engang umiddelbart efter denne dato.

    Fortsat god debat.

  • Michael Linde Larsen

    ons, 10/04/2013 - 09:03

    Vi havde også fornøjelsen at have besøg af Naja Marie Aidt i Odense i går.
    Det var en rigtig fin oplevelse, hvor hun i samtale med Signe Ryge fortalte engageret og godt om Sten, saks, papir.
    Nu har jeg desværre ikke nået at læse bogen endnu, så jeg skal ikke kaste mig ud i at skrive om mine oplevelser med den. Men ingen tvivl om, at jeg nu glæder mig endnu mere at læse den. 

  • Ane Öhrström

    tir, 09/04/2013 - 22:12

    Hej alle.

    Jeg hørte Aidt igår, virkelig godt! Både om hendes forfatterskab som sådan, og om at springe ud i romangenren (hvor man bygger op og op), modsat noveller og digte, hvor hun har skullet skrælle væk og skrælle væk!

    Nå, men det med om Luke er Thomas´ alter ego, er der andre der har tænkt. Ifølge Aidt skal vi tage bogens ord for pålydende, Luke er således ikke en skygge el.lign af Thomas - han er et virkeligt menneske! Men samtidig var hun meget bevidst om at bogen er meget åben, og at vi alle kan tillægge den alt muligt. Både hvad angår sted og personerne.

    Der er to ting hun sagde, som jeg har lyst til at give videre:

    Bogen bliver skrevet i subjektiv 3. person, hvilket betyder at alt bliver tænkt og oplevet gennem Thomas. Aidt sagde, at hun vidste heller ikke mere end Thomas, fx om Patricias natlige udskejelser. Vi får så at sige kun hans version af historien, det synes jeg er godt at have i baghovedet.

    Der er ingen tvivl om at bogen har mandekønnet i centrum/knytter sig til det maskuline, herunder temaerne: brodermord, fader/søn-forhold, homoseksuelle tanker/følelser mv. Aidt sagde, at inden Luke "trænger sig på", er Thomas den eneste mand i familien, det havde jeg ikke tænkt på. Men han er jo omgivet af kvinder: kæreste, søster, niece, moster (der er gift med en kvinde), og de har to piger. Så Luke truer måske også Thomas´ maskulinitet eller status som "ene hane i hønsegården"?

    Bogen handler - med store ord - om livet, det der kan overgå en, og som man ikke altid er herre over og andres mere eller mindre positive reaktioner på en. Og så om en mand i dyb krise og igang med en form for sorgbearbejdning, selvom han ikke siger ét positivt ord om sin far. Hvad med moderens svigt, gad vide hvad det har gjort ved ham og Jenny? Dobbeltsvigt, kan man vel kalde det (både mor og far svigter).

    Synes I egentlig at Thomas er sympatisk eller ej? Eller spurgt på en anden måde: forstår I hvorfor han handler som han gør?

    Bedste hilsner

    Ane

     

     

  • Hanne Ingerslev

    tir, 09/04/2013 - 14:49

    På vores fortræffelige møde på Gentofte bibliotek i går kom netop den teori frem, som I nævner. Vores dygtige ordstyrer sagde ovebikøbet at Thomas betyder tvilling. Så vi er nok på rette spor.

    Ja - det er ærgerligt at poesikonkurrencen virker for konstrueret - og de oversatte digte er slet ikke gribende.

    Men diskussionen var rigtig livlig. Mange irriterede sig over det konstruerede sted, hvor romanen foregår. Hvis man ikke fanger "floden", første gang den dukker op og tror, man befinder sig et dansk sted er det forvirrende med alle de bjærge langt senere.  Men Anne Lise Marstrand-Jørgensen gør jo noget lignende i sin sidste roman.

    Jeg vil nu stadig gerne have min fysiske løsning på krimi-laget af romanen

    Hyggeligt, at du er med igen Jan Han.

    Venlig hilsen fra Hanne

     

  • Rikke Smith

    tir, 09/04/2013 - 13:38

    Hej JanhanllNam

    Jeg havde samme tanke, da jeg læste bogen, Jeg havde tanken da Luke første gang kom ind i romanen, men jeg slog det hen med at det var en for syret tanke, lidt ala Fight Club (genial film) som du også nævner. På en måde kunne det godt lade sig gøre...hvad mener I andre?

    Hurra for de syrede tankegange, flere af dem, tak!!!

     

     

     

  • JanHanIlNam (ikke efterprøvet)

    tir, 09/04/2013 - 12:37

    Jeg har ikke længere bogen, som jeg iøvrigt syntes helt godt om, selvom poesiudflugten måske virker lidt for konstrueret. Men der er flere elementer i romanen, der er 'overkonstruerede'/surrealistiske, så det er måske ikke så slemt endda!?

    Lidt over halvvejs gennem bogen fik jeg tanken, at Thomas og Luke på et eller andet plan er en og samme person. Luke er et alter ego ... lidt som Hyde til Jekyll eller måske mere som Tyler Durden til fortælleren i Chuck Palahniuks 'Fight Club'.

    Det er en lidt skør tanke, men måske andre har haft samme fornemmelse!?

  • moldt

    søn, 07/04/2013 - 22:06

    Hej Ane. Når jeg genlæser Thomas og Jennys første møde, hvor de småskændes om deres barndom og erindringer og er meget uenige om hvordan faderen var, så virker Thomas ude af balance. Han afviser Patricia, da han kommer hjem - med påskud af at være træt. Der er "et eller andet" også før han finder pengene - tror jeg da.

    Og madbeskrivelserne ja. De er bare gode! 

  • Hanne Ingerslev

    søn, 07/04/2013 - 22:05

    jo  -

    Thomas er sær inden han finder pengene.

    Patricia siger på et tidligt tidspunkt  - du virker underlig  .. Thomas  ...rastløs ..   sær ...  indespærret.

    Ane  -  jeg håber, du vender tilbage, når du har hørt Aidt i morgen.

    Venlig hilsen fra Hanne

  • Ane Öhrström

    søn, 07/04/2013 - 19:22

    Det er efterhånden et par måneder siden at jeg læste bogen, og jeg har pt. mit eget eksemplar til udlån, så jeg kan ikke lige tjekke efter mht. middag og voldtægt...kan bare huske at jeg undrede mig over beskyldningerne, fordi jeg mener at kunne huske, at de sidder på en restaurant sammen (T og L), men måske jeg husker galt?

    Jeg var også - ligesom dig Hanne - i starten sikker på at Luke var ond osv., men er efterhånden blevet i tvivl, fordi T agerer så paranoidt som han gør. Gad vide hvordan T var inden han fik kendskab til pengene? Er det dem der gør ham syg, de starter vel hans deroute?

    Imorgen skal jeg høre Aidt fortælle, så måske jeg bliver klogere eller forvirret på et højere plan herefter!!!

    Noget helt andet: madbeskrivelserne i moster og kones hus synes jeg er meget sanselige, jeg kunne bare dufte og se det hele for mig. Fik bare lyst til god mad og vin hver gang disse scener blev beskrevet.

  • Hanne Ingerslev

    søn, 07/04/2013 - 18:31

    Nå - nu ser jeg, at du også har påpeget, at Luke ikke er sammen med Thomas, da voldtægten foregår.

    Jeg tror, at Luke er 100 procent psykopat. Jeg tror, han har kendt den afdøde far, Jacques så godt, at han har vidst, at der var penge tilbage efter det sidste kup. Jeg tror, det var ham, som allerede brød ind i faderens lejlighed før de andre kom. Jeg tror, han har ødelagt forretningen og begået voldtægten.

    MEN jeg må indrømme, at hvis det hænger sådan sammen var det underligt, at faderen ikke simpelthen havde fortalt ham, at pengene var i brødristeren.

    Hvor er det gådefuldt. !!!  Og KAN en sådan psykopat være så godt inde i poesi???? Ja??

    Åh  der må være andre, der tænker disse tanker????

    Hanne Ingerslev

  • Hanne Ingerslev

    søn, 07/04/2013 - 13:34

    Kære Ane -

    Jeg har søgt og søgt i bogen efter din oplysning om at Luke er til firmamiddag med Thomas, da voldtægtern finder sted. Det kan jeg ikke finde. Jeg kan ikke tænke mig at Thomas vil gøre forretninger med Luke, og selvom vi ser det hele med Thomas's øjne, synes jeg vi får en stærk mistanke til Luke.

    Inden Anes alibi for Luke, var jeg sikker på at han var slynglen.

    Jeg brænder efter at få en løsning

    Venlg hilsen fra Hanne ingerslev

  • Eveline

    lør, 06/04/2013 - 17:13

    Hej Moldt

    Når jeg sammenligner de to, går det mest på, at de begge er selvdestruktive. Det var mest for at understrege det, at jeg bragte Hærværk på banen. Jeg tror, at Thomas er på vej til at ødelægge sig selv og den verden, han har bygget op.Han ser på de andre personer igennem sit eget forvrængede billede af verden. Synsvinklen i romanen er, så vidt jeg husker, hos ham. Jeg var langt inde i romanen, inden jeg kom til den konklusion. Den kan jo læses på flere måder, og det er genialt beskrevet. Thomas lider af et selvhad grundet den triste barndom, og det dårlige forhold til faderen.

     

    Jeg er enig i, at Thomas forsøger at skabe orden i den ydre verden, men at han er kaotisk indvendig. Efterhånden smuldrer det så for ham. Er det fordi, han ikke kan acceptere eller komme af med den ophobede vrede, han har til faderen?

  • Rikke Smith

    lør, 06/04/2013 - 13:37

    Moldt, godt set med at Thomas rummer kaos, et personligt kaos der ses, ikke mindst i sit forhold til Patricia, ja nærmst alle hans relationer til de personer som han møder - lige bortset fra Maloney, det kan måske tænkes at være fordi han repræsentere papirforretningen ?

     Og hvem der ødelægger papirforretningen, det har jeg godt  nok ikke noget bud på, er der mon andre der har? Det er nærliggende at tænke at det kunne være de kriminelle fra Tomas´fars omgangskreds (jeg har ikke bogen her, jeg kan ikke huske navnene på dem) men igen, tror jeg det er i Tomas´hoved det foregår..kunne det , som Eveline er inde på, være Tomas´selv?

  • moldt

    lør, 06/04/2013 - 11:47

    Hej Eveline. Jeg ved ikke om man kan sammenligne de to. Er det ikke sådan at hos Thomas er det et grumt faderbillede, der spøger - mens der hos Jastrau - så vidt jeg husker - ikke er den slags farproblemer. Dog har han selv et problem med sin søn. Og er Jastrau ikke også plaget af sine vaklende politiske standpunkter? Det er Thomas ikke. Men nedtur er de begge på - og hjælpeløse er de begge. De kan slet ikke finde fodfæste i deres verden.

    Eller hvordan tænker du det altsammen?  

  • moldt

    lør, 06/04/2013 - 11:38

    Rikke, det er da en spændende tanke. Thomas går rigtig meget op i forretningens udseende og orden og det er så godt beskrevet ,at man som læser føler sig tilstede og næsten kan mærke, hvor tilfredsstillende det er at åbne døren. Thomas rummer kaos og søger orden som en anden tryghedsnarkoman? Eller hvad?

  • Rikke Smith

    lør, 06/04/2013 - 10:45

    Kan det være fordi der er orden i papirforretningen til forskel fra hans barndom?!

  • moldt

    fre, 05/04/2013 - 22:04

    Ku´ man tænke sig, at forfatteren vil fortælle os noget om Thomas ved at lade ham være så glad for netop dén type forretning?

  • Hanne Ingerslev

    fre, 05/04/2013 - 20:47

    Mon ikke papirvareforretninger er ret ens i Danmark og i udlandet? Da handlingen foregår i et internationalt, ikke nærmere defineret land, kunne det være trygt at beskrive papirvareforretningen, som vi kender den her. Jeg har været i sådanne forretninger i USA, og de er også sådan der.

    Personligt elsker jeg papirvareforretninger og nød den detaljerede beskrivelse af varerne.

    Desuden er der jo titlen på bogen, som først dukker op i slutningen. Det passer også fint med papir og saks til forretningen og titlen.

    ja  - brødristeren  -  der er mange åbne spørgsmål. Det er fristende at læse bogen en gang til!!!

    Venlig hilsen fra Hanne Ingerslev

  • moldt

    fre, 05/04/2013 - 16:41

    Hvorfor er Jenny så interesseret i brødristeren? Ved hun noget om skjulte penge? Eller er det bare et kært minde fra barndommen?

    Og er det forkert at Thomas beholder pengene?

    Og er Frank og Den Fede farlige? Er det dem der ødelægger forretningen? Eller er det noget Thomas bilder sig ind?

  • Rikke Smith

    fre, 05/04/2013 - 16:02

    Hej Moldt

    jeg mener heller ikke at Tomas opfattelse af Luke er troværdigt, da alle andre syntes godt om Luke. Man ser det måske mest da de alle er sammen hos mosteren, hvor jeg ser Tomas som meget uligevægtig og stadig bitter. Måske er det Lukes rolige sind overfor Tomas urolige sind, der gør at vi igennem Tomas oplever Luke som skurk. Det er rigtig interessant hvordan man kan veksle mellem at syntes skidt og senere godt om en person i en bog, at man ikke er 100 % sikker på hvordan personen er.

     

  • moldt

    fre, 05/04/2013 - 11:18

    Er der nogle der har funderet over, hvorfor det netop er en papirvareforretning som Thomas har? Hvorfor papir, hvorfor ikke f.eks. værktøj eller tøj eller ost?

    Der er gjort rigtig meget ud af at fortælle os om forretningen, om gulvet, lyset på gulvet, de fint stablede varer, ja hele det æstetiske udtryk, som forretningen har og som Thomas ønsker den skal have. Hvorfor?