Nedtælling til mord

Læseklub

Fra læseklubben De gode gamle debatter

"Nedtælling til mord" af Gretelise Holm

Bogens forside

Krimi med journalisten Karin Sommer, der havner i en højspændt krisesituation med attentat på integrationsministeren og tvivlsomme økonomiske forbindelser til Østeuropa.

Udgivet: 
2007
Forlag: 
Aschehoug
Sidetal: 
293
Lån bogen - Køb bogen

Bogen var til debat i december, januar og februar 2007/2008

Eva
16-02-2008 20:05:09
Jeg nåede det lige
Ja, så måtte jeg jo købe bogen, istedet for at låne, men jeg VILLE læse den. Og jeg er ikke blevet skuffet. Jeg synes, det er den bedste af Gretelise Holms bøger til dato. Sproget er flydende, handlingen spændende og fængslende og emnerne dybt interessante. Hele spændingen omkring motivet bag mordet. Vores samfund som det er blevet på godt og ondt igennem de sidste år. Meget relevant.
Et sted kritiseres Karin Sommer for at være politisk korrekt. Det synes jeg bestemt ikke hun er. Tværtimod meget menneskelig. Hun gider ikke helt forholde sig til svineproduktionen i Litauen. Skal jo snart på efterløn. Og den retfærdige harme tøjles jo lidt bedre med årene. Men man kan da ikke sige, at det er politisk korrekt at være venstreorienteret i disse år, hvor man er "en rød lejesvend", hvis man siger kaliffen imod.
Jeg synes, det var så skønt, at læse om kreativ bogføring, krig på falsk grundlag, omgåelse af bopælsloven osv. For det er nærmest ulovligt at huske regeringen på dens fejltagelser og det er jeg SÅ træt af.
Nå men nok om det. For mig gjorde det blot læseoplevelsen bedre.
Jeg er også vild med Karin Sommer som heltinde. Endelig en synlig kvinde over 40. Det er sgu skønt.
Hvis man sammenligner med Liza Marklund f.eks, synes jeg at plottet er bedre. (Og hovedpersonen ikke irriterende som ind i H...). Det er en mere helstøbt og realistisk roman. Gid du kunne blive lige så anerkendt og ikke mindst rig, Gretelise;-)
Nu giver jeg romanen til min mor, så hun også kan få glæde af den.
vis mindre ...

5026 Camilla og Marianne
12-02-2008 10:02:18
Svar på: Læsernes Bogpris (4953)
Tak for denne gang Gretelise
Det har været en rigtig stor fornøjelse at have dig med i vores debat her i "de søvnløses". Vi siger mange tusind tak for dine spændende bidrag og kommentarer her på siden. De har ført til mange spændende diskussioner. Vi glæder os vist alle til at læse din næste krimi. Vi håber at du får en fantastisk ferie Og husk så kære medlemmer at gå ind på www.dbf.dk og deltag i afstemningen om Læsernes Bogpris hvor "Nedtælling til mord" er nomineret ;o)

4953 Gretelise
08-02-2008 12:59:52
Læsernes Bogpris
Kære Marianne, Jette Betina og Sys!

Det er svært at knytte kommentarer til så megen ros, så jeg siger bare: Tak! Og føler mig vældig opmuntret til at starte på den 5. Karin Sommer, når jeg har holdt vinterferie i Det Indiske Ocean - står sammen med min mand på et skib i Durban i Sydafrika på søndag og skal blandt andet besøge den eksotiske ø Madagascar.
Jeg har lige afleveret manuskript til en helt anden slags bog - nemlig en hånd- og debatbog, som har fået den ironiske titel: "Hvorfor er feminister så snerpede?" 30 spørgsmål om køn og ligestilling.
Den udkommer på Lindhardt og Ringhof den 1. april, og indeholder svar på alle de spørgsmål og påstande, man kan finde på at stille om køn og ligestilling.
Bogens motto, som jeg har hentet fra en anonym grafitti er: "Det skal aldrig være muligt at lukke munden på en møgkælling!"
Det er en blanding af håndbog (med små fakta-bokse) og debatbog, hvor jeg prøver at give gode argumenter videre. Fandt ud af, at der var behov for sådan en bog, da jeg i foråret var på foredragsturné til unge kvinders professionelle netværk.
Tak Marianne for din opfordring til at stemme på Nedtælling til Mord. Jeg er op mod sværvægtere som Peter Øvig Knudsens fantastiske bøger om Blekingegadebanden, så chancerne er ikke store, men man vil jo gerne ærefuldt ud af afstemningen!!

Hav det godt allesammen og mange kærlige hilsner

Gretelise
vis mindre ...

4935 Marianne
07-02-2008 13:28:23
Svar på: Så sluttede den. (4892)
Vi gider ikke hellige heltinder!
Jeg har haft det på samme måde. Jeg kan rigtig godt lide Karin Sommer. Hun virker som et rigtigt menneske. Hun er som Gretelise Holm selv har skrevet et produkt af sin tid, men samtidig er hun også en person der lever i det 21ende århundrede. Jeg kan godt li' at hun af og til skyder lige fra hoften, er hurtig og rap. For så også at indeholde det menneskelig og følsom.
Jeg glæder mig rigtig meget til den næste.

For resten gå ind på www.dbf.dk og deltag i Læsernes bogpris. Her er "Nedtælling til mord" en af de nominerede titler.

vis mindre ...

4892 Jette Betina
05-02-2008 16:50:34
Så sluttede den.
Jeg har virkelig fået max ud af bogen. Jeg syntes at den hænger godt sammen. Jeg er lidt ked af at Karin Sommer er sådant lidt dobbelt-moralsk. Hun er på en gang lidt rød i sine holdinger men hun er på den anden side også meget realistisk og human. Det er jo en kvalitet og ikke en begrænsning. Jeg syntes det er flot at hun "tør" være lidt kapitalistisk og ikke bare en frelst engel.
Skide god bog.... Undskyld ordvalget.....

4782 Jette Betina
30-01-2008 06:06:41
Godt igang
Hvis jeg dog bare havde mere tid....Denne bog er svær at slippe. Jeg følte mig fanget fra første side. Nu kender jeg jo også journalisten Karin Sommer fra andre bøger og det er nok en fordel. Jeg er midtvejs men havde jeg haft en fridag havde jeg læst den færdig. Bogen er bygget realistisk op syntes jeg og man kan genkende "emnerne" i bogen. Efter at havde læst Darling Jim er denne bog bare som smør. Tak for endnu en velskrevet bog.

4758 Lisbeth (gæst)
28-01-2008 16:39:10
Politisk-kritisk roman
Jeg er lige blevet færdig med "Nedtælling til mord", så jeg vil lige knytte nogle kommentarer.
"Nedtælling til mord" er min første bog af Gretelise, og tror ikke det bliver den sidste.
Det jeg bedst kunne lide ved bogen, er det som flere allerede har været inde på, at man kan gennemskue hvem forfatteren har brugt som inspiration til sit persongalleri. F.eks. har jeg for nylig set ekstramaterialet til den danske politiske film "Kongekabale", hvor de netop henviser til Anders Foghs kreative bogføring, da han var skatteminister i Schlütter-regeringen.. Også sagen om illegal arbejdskraft på en minister bolig, hvor det var ægtemanden der bar skylden, samt garagebranden er med til at bogen hæver sig over gennemsnittet. Disse små henvisninger til virkelighedens verden, er med til at plottet fascinerer os alle, og påvirker os dybere end en "ordinær" krimi.
Tak for en god læse-oplevelse
vis mindre ...

4647 Sys Matthiesen
17-01-2008 16:19:17
Spænding fra første til sidste side
I starten af januar lykkedes det mig at få fat på Nedtælling til mord. Jeg var vild med den specille måde, bogen er sat sammen på, og det var svært at få lavet noget som helst andet, før bogen var læst færdig.
Personligt er jeg meget enig i Gretelise Holms syn på samfundet, som det er i dag, og jeg nød at få de forskellige personer udstillet i al deres lurvethed.
Jeg synes, det er en fin bog, som jeg håber, rigtig mange vil kaste sig over.

4635 Gretelise
16-01-2008 17:39:15
Svar på: ond kærlighed (4528)
Udspekuleret ond jalousi
Ja, jeg tænker mig sådan noget i retning af udspekuleret ond jalousi, men så kan jeg ikke fortælle meget mere. Ligesom man kan gå fra forstanden af forelskelse, kan man også blive skør (og ond) af jalousi.

mvh gretelise

4634 Gretelise
16-01-2008 17:35:47
Svar på: Robinson (4542)
Skejø
Ja, Skejø findes ikke, men den geografiske model er Fejø, der har sådan en lille bi-ø, som hedder Skarø, så vidt jeg husker. Så jeg trak det sammen til Skejø.Folk på Fejø kunne godt genkende øen og inviterede mig over til at holde grundlovstale. Det var vældig hyggeligt. Håber, at du kan lide Nedtælling til Mord, som er meget anderledes end Under Fuld Bedøvelse og mange venlige hilsner Gretelise

4542 Isabelle
11-01-2008 08:54:06
Robinson
Hej Gretelise
Jeg har læst dine tidligere Karin Sommer krimier, og synes de er super gode. Jeg var mindst vild med Under fuld bedøvelse, men skal til at skaffe mig nedtælling - så jeg kan forstå jeg så har noget at glæde mig til... Men jeg har et spørgsmål til din Ø-krimi - Jeg kiggede i sin tid på Danmarkskortet for at finde øen, Skejø tror jeg du kalder den - er det korrekt at jeg ikke kunne finde den? Hvis ja, hvilke småøer er du da blevet inspireret af?

4528 pernille (gæst)
09-01-2008 22:38:01
Svar på: Ond af kærlighed (4509)
ond kærlighed
Interessant tanke. Kærlighed, der gør ond. Spørgsmålet er om - ægte - kærlighed nogensinde kan gøre ond. Det mener jeg faktisk ikke, det er jo præcis det modsatte af sand kærligheds natur. Men når det så kommer til de mange følelser kærlighed også fører med sig, ja så er det jo en ganske anden sag: jalousi, besiddertrang, egoisme, protektionisme.... Jeg er altså spændt på at læse dét plot! Og Karin Alvtegen - ja, hun skriver fantastisk.

4514 Gæst
08-01-2008 22:08:58
Svar på: Ond af kærlighed (4509)
Ond af kærlighed
Ond af kærlighed kan jo være mange ting. Det kan jo både være jalouxi som gør folk til psykopater. Det kan være noget Sado-Masochistisk som bliver for ekstremt ala Uffe Hove sagen, men det kan vel også dække over æresdrab? De sidste ting er nok mere "langt ude"

4509 Gretelise
08-01-2008 11:30:47
Svar på: En ægte 68'er (4506)
Ond af kærlighed
Kære Marianne!

Tak og god idé mht udskiftning af Jørgen. Egentlig havde jeg i starten forestillet mig, at KS skulle have en ny kæreste i hver bog, men mine læsere blev så glade for Jørgen, at jeg ikke har nænnet at slå ham ihjel! (Men nu hænger hans liv i en tynd tråd)
Jeg sidder netop nu og arbejder med plottet til det 5. bind og kan og vil ikke sige så meget, for ikke at tale energien ud af det. Dog kan jeg røbe, at temaet bliver noget i retning af "kærlighed, som gør ond" - altså ond uden "t" til sidst i ordet.
Jeg er meget betaget - og nok lidt inspireret -af Karin Alvtegens psykologiske dramaer og vil gerne bevæge mig lidt i den retning.
Så hvis I har nogle eksempler på, at man kan blive ond af lidenskabelig kærlighed, vil jeg gerne høre det.

mvh gretelise
vis mindre ...

4506 Marianne
07-01-2008 19:59:08
Svar på: Politisk korrekt (4456)
En ægte 68'er
Hej Igen!
Jeg er nu så glad for at der endelig er en forfatter der skriver om kvinder 50+, med go i. Jeg synes at de aller aller fleste krimier , men også romaner handler om kvinder og mænd i 30-40 erne. Bøger der handler om samlivskriser, skilsmisser, bleskriftning og teenagerbørn.Eller om dysfunktionelle mænd med alkoholproblemer og pletter på slipset.Jeg er lykkelig for at Karin Sommer ikke skal hente børnebørn på hveranden side. Det er så forfriskende at der stadig er "noget at skrive om" selvom hovedpersonen er pensionsmoden.
For at K.S ikke bliver for politisk korrekt , kunne du udsætte hende fo et etisk dilemma. Jørgen kunne gå hen og blive så syg at overvejelser om at slukke for respiratoren var aktuel...og så hvis du stadig flirter med forskellige spændings/krimigenre kunne Jørgen dukke op i en anden skikkelse (gerne en lidt yngre herre som K.S møder på en rejse....;-), Det er da både romantiskt og uhyggeligt.

Nå du er nok meget bedre til at finde på hvad der siden hænder. Glæder mig meget til den næste Karin Sommer krimi.
vis mindre ...

4501 Camilla
07-01-2008 13:12:37
Svar på: Super veldrejet krimi (4457)
Velkommen
Hej pernille

Velkommen til og ja selvfølgelig må du deltage i debatten :o)

Jeg har lige lånt "Paranoia" og "Under fuld bedøvelse" og er ret spændt på at læse dem, nu hvor i siger at de er så forskellige fra "Nedtælling til mord".

4491 Jette Betina
07-01-2008 06:17:08
Glæder mig.
Jeg sidder her og læser alle de indlæg der er omkring bogen. Jeg glæder mig utroligt meget til at læse den. Gretelise Holm skriver fantastisk godt og er helt nede på jorden. Jeg tror og håber at bogen lever op til de andre jeg har læst.

4489 Gretelise
06-01-2008 20:38:30
Svar på: Super veldrejet krimi (4457)
Tusind tak!
Tusind tak til både Pernille og Alice! Det er utroligt opmuntrende med al den ros nu, hvor jeg sidder og skal have gang i Karin Sommer nummer fem.

mange kærlige hilsner Gretelise

4484 Alice M (Gæst fra Agatha)
06-01-2008 19:54:19
Svar på: Spændt (4455)
Nedtælling til Mord
Åhh jeg tillader lige at blande mig lidt her.

Gretelise:
"Nedtælling til mord" er en skøn krimi - jeg mener den er EN DEL bedre end både "Paranoia", "Robinson mordene" og "under fuld bedøvelse". Ikke at de første 3 ikke er gode (for det er de helt klart), men "Nedtælling til Mord" er - i mine øjne - meget mere intens end de første.

Tak for en god læseoplevelse - jeg glæder mig i alt fald til endnu mere fra din hånd.

4457 pernille (gæst)
05-01-2008 02:11:27
Svar på: Spændt (4455)
Super veldrejet krimi
Kære Gretelise - og I andre
Tak for en dejlig læseoplevelse. Lige sådan skal en krimi efter min mening skæres. Den reddede en sygedag med forkølelse for mig - kom først ud af sengen, da den var læst til ende i eet stræk.
Du spørger hvilken af bøgerne jeg bedst kan lide; tja, de er meget forskellige, men begge krævede at blive læst hurtigt. Jeg tror bedst jeg kunne lide plottet i under fuld bedøvelse, men kan også lide den mere rolige stil i nedtælling. Så et klart svar kan du ikke få - de er gode på hver sin måde.
Til gengæld synes jeg faktisk Karin Sommer er blevet lidt mere "tilforladelig", måske pga af hendes menneskelige reaktion over bekymringen for Jørgen, og pga at hun faktisk tager mod et job "for pengenes skyld" - det virker heller ikke for "frelst" da hun siger fra, men som en naturlig beslutning i lyset af hendes nye informationer om firmaet.
Og må jeg så spørge om noget helt andet? Hvordan kan det være at krimiforfattere (især) ofte bruger citater som indledning til afsnit? Det første "thi tungest byrde.." giver jo rigtig god mening, og er faktisk med til at løse gåden synes jeg, men de andre giver ikke umiddelbar mening (for mig)- selvom de er gode, og giver mig lyst til at læse lidt Blicher!
vis mindre ...

4456 Gretelise
04-01-2008 23:56:07
Svar på: Politisk korrekt? (4450)
Politisk korrekt
Kære Marianne!

Tjah ... det kan godt være, at Karin Sommer er lidt politisk korrekt. Det er ikke tilsigtet fra min side, men til gengæld er det tilsigtet med humoren. Det må gerne være lidt sjovt og lidt frækt.
Det er altså ikke kun de venstreorienterede, som er bekymrede for miljøet, og Karin Sommer arbejder på en borgerlig regional avis a la Jyllands-Posten, hvis den lå på Sjælland. Egentlig forestiller jeg mig hende som ret upolitisk, men naturligvis præget af den tid, hun har levet i. Og her kommer man vel ikke uden om 68. Så hun er selvsagt noget kritisk over for autoriteterne. Det skal man nu også være som professionel journalist.
Men jeg skal tænke over det og passe på, at hun ikke bliver for korrekt.
Mange venlige hilsner Gretelise

vis mindre ...

4455 Gretelise
04-01-2008 23:43:19
Svar på: Må jeg være med (4400)
Spændt
Hej Pernille!

Jeg er spændt på, hvad du synes om Nedtælling til Mord i forhold til Under Fuld Bedøvelse. Det er nemlig to ret forskellige bøger, som deler vandene. Jeg tror, at de fleste anmeldere bedst kunne lide Nedtælling til Mord, mens mange af mine private venner og familiemedlemmer bedst kunne lide Under Fuld Bedøvelse. Selv kan jeg ikke vurdere, hvilken der er bedst.
Lad mig høre, hvad du mener og
mange venlige hilsner Gretelise

4450 Marianne
04-01-2008 13:38:01
Svar på: Må jeg være med (4400)
Politisk korrekt?
Det er altså lidt sjovt at du lige nævner det med at Karin er politisk korrekt. Jeg havde det også lidt sådan. Nogen gange er det svært at være uenig med en, der altid har de rigtige meninger. Samtidig er der noget trygt ved at læse om Karin, vi kender jo typen, og der er jo ikke noget ondt i venstreorienterede ;-)... På den anden side, er der ikke så meget nyt i at " dem der tjener (mange)penge er onde, de tænker ikke på miljøet osv.
Tilgengæld kompenceres der rigeligt , ved en lun og lummer humor. Jeg godtede mig grundigt over beskrivelsen af spindoktoren med den lille p..
vis mindre ...

4400 Pernille(gæst)
02-01-2008 14:29:25
Må jeg være med
Har lige fået bogen fra biblioteket, og det ser ud som om den fanger og er hurtigt læst, så jeg håber jeg må være med Jer i snakken. Jeg har læst de andre af Gretelise Holms bøger - den første jeg læste var faktisk via læseklubben Agatha, og så var jeg jo nødt til at fortsætte med de øvrige!! Specielt "Under fuld bedøvelse" var jeg meget begejstret for; plottet var bare supergodt, researchen var god og troværdig og bogen var virkelig en vejdrejet thriller. Men jeg må indrømme at hovedpersonen indimellem irriterer mig, måske fordi hun er så "politisk korrekt"? Ikke desto mindre glæder jeg mig rigtig meget til at læse mere om hende i den nye bog.
Godt nytår til alle
vis mindre ...

4382 Christina
30-12-2007 20:44:36
Svar på: Posttraumatisk Julestress Syndrom (4365)
Prostitution
Jeg er helt enig i, at det ikke gør noget, at man gætter, hvem morderen er. Det er stadig meget underholdende læsning!

Med hensyn til de prostituerede fik jeg indtryk af, at de begge var lokket til Danmark under falske forudsætninger - at de var blevet lovet et caféjob eller lignende og først i Danmark fik at vide, at de skulle være prostituerede?!

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har noget dybere kendskab til prostituerede og deres liv. Der er muligvis mange måder at sætte etiketter på også dem, men i denne sammenhæng vil jeg dele dem op i to grupper: de der på et eller andet tidspunkt selv har valgt at begynde på prostitution (også selvom deres 'valg' er kommet ud af en meget presset situation), og de som ikke anede, hvad der skulle ske, førend det var alt for sent.

Du må rette mig, hvis jeg tager fejl, men jeg forestiller mig, at det er den første gruppe, man ville møde på Reden?

Jeg har set et par dokumentarprogrammer om maskerede bortførsler af teenagepiger fra eksempelvis Thailand, hvor pigerne bliver lovet et rent eventyr i et spændende land - ovenikøbet står der et lille job klar til dem. Når de så kommer frem bliver tonen en anden, og de bliver lukket inde i et rum, der skal blive deres verden i flere år frem. De bliver slået og voldtaget, og når alfonsen mener, at de er klar, begynder der at komme kunder. Hvis ikke de gør som der bliver sagt, bliver de banket, truet på livet og voldtaget igen.

Det er disse sidst nævnte kvinder, jeg havde i tankerne, da jeg skrev, at det er urealistisk, at de frivilligt ville vende tilbage til deres alfonser. Hvis de slipper fri, vil de søge at komme tilbage til deres hjemland.

Men måske var det ikke denne type kvinder, du havde i tankerne, da du beskrev dine to prostituerede? Eller måske er jeg bare fejlinformeret. Det er naturligvis ikke alle aspekter, der kommer frem i sådanne dokumentarprogrammer... Umiddelbart kan det virke som om, dine figurer er en 'blanding' af de to grupper, jeg har lavet?! Jeg er helt klart fortaler for, at en forfatter må digte og tilføre sin historie nærmest hvad som helst - af både realisme og det modsatte. Det er jo netop det, der gør, at historien kommer til at leve! At personerne bliver virkelige for læseren. Hvis ikke forfatteren tilfører noget, men blot gengiver virkeligheden fuldstændigt, så kan man jo lige så godt læse en avis. Forskellen er vel i høj grad fantasien?! Men det jeg egentlig ville frem til med hele denne smøre er, at jeg fandt det lidt sjovt, at du har valgt at digte lidt over dine prostituerede. Historien er ellers meget tæt op ad virkeligheden på mange andre måder (og når du nu har talt med prostituerede på Reden, så har du jo givet ret, når du siger, at 'din' type også eksisterer. Så meget ved jeg jo heller ikke ud fra de dokumentarer).

Angående Mariannes spørgsmål om hvorvidt det er i orden at lade persongalleriet være så let genkendeligt, så synes jeg ikke, at det gør spor. Det er blot med til at gøre krimien realistisk. Jeg synes ikke, at jeg brugte tid på at sætte virkelighedens navne på krimiens personer. Det var mere som om, at jeg blot genkendte situationerne (såsom brandpåsættelsen af bilen/garagen) fra virkeligheden - og så egentlig ikke tænkte mere over det. Som sagt: det gjorde bare krimien mere realistisk og dermed mere nærværende og 'virkelig'.

Rigtig godt nytår til jer alle!
vis mindre ...

4377 Marianne
29-12-2007 22:39:54
Mon hun overrasker?
Hej Alle!

Glædelig jul og godt nytår
Jeg har læst Nedtælling med stor fornøjelse. Jeg kendte godt Karin Sommer fra de andre krimier, hun er sådan lidt moragtig. Hun er en gennemsympatisk kvinde med de rigtige meninger,god uddannelse og kultiveret, men heldigvis også med en masse spræld og en masse gode overraskelser. Nød da hun havde den unge elsker, bliv glad da hun mødte den nuværende. Meget overrasket over hun gik med til at skrive jubilæumsskriftet! Men heldigvis var hun ikke helt til fals for ussel mammon. Det havde nu også undret mig en del.
Jeg må indrømme at jeg er lidt bekymret for kæresten, han virker lidt svag. Hvad mon planerne er med ham? Overlever han til næste krimi ...for der kommer vel en til? Svenskerne skriver altid ti i serien...det må da forpligte?

Jeg ville gerne spørge dig Gretelise Holm, hvad gør du den dag du møder Rikke Hvilshøj, Michael Kristiansen, eller en af de andre politikere eller erhvervsfolk der har været inspirationskilde til krimien? Jeg må indrømme at jeg brugte lidt for mange ressourser på at sætte "navn" på personerne og det generede faktisk lidt.
Hvad siger I andre? Er det ok at lægge personer i en bog så tæt op af virkelige personer?

Ellers synes jeg at det er en super serie,svære at lægge fra sig. Jeg er iøvrigt meget begejstret for ideen med at skrive de forskellige bøger i forskellige genre. Det har jeg slet ikke tænkt på. Måskle skulle jeg genlæse...


vis mindre ...

4376 Gretelise
29-12-2007 20:50:03
Svar på: Færdig (4374)
Tusind tak
Tusind tak! siger jeg - og godt nytår, selvfølgelig.
mvh gretelise

4374 Tina S
29-12-2007 18:21:07
Færdig
Kære Alle læse-fæller og Gretelise :-)

Jeg er nu færdig med "Nedtælling til mord", som jeg synes har været en aldeles glimrende læseoplevelse.
Også jeg havde undervejs kig på den skyldige (intet navn af hensyn til de, der ikke måtte være færdige med bogen), men jeg synes ikke, at det gjorde noget ved læseglæden.
Mord begås ofte i affekt, selv om der her vel var mere tale om planlagt affekt.
I hvert fald var motivet personligt frem for politisk.
Denne bog har i hvert fald givet mig appetit på Gretelise Holm´s øvrige bøger.

Godt nytår til Alle!
vis mindre ...

4365 Gretelise
28-12-2007 18:43:48
Svar på: Paranoia - en anden af gretelise holms krimier (4325)
Posttraumatisk Julestress Syndrom
Kære Tina, Sys og Christina!
Sidder i mit lille sommerhus ude i klitterne syd for Hirtshals og plejer sammen med mand og hund det posttraumatiske julestress syndrom, mens regnen slår mod ruderne, som blæsten pisker sandmønstre på.
Rigtig krimistemning - og der er fire farlige fanger på flugt fra Hjørring Arrest!

Jeg har med stor fornøjelse og interesse læst jeres indlæg og skal kommenterere, så godt jeg kan.

Til Christina: Voksen ungdomsbog? Tja. Næsten alle krimier, der ikke er politiromaner, er bygget op efter den model. Privatdetektiven eller journalisthelten, eller hvem det nu er "hjælper" politiet. Det skyldes det forhold, at privatpersoner jo ikke har retsmidler til at anholde, afhøre eller retsforfølge andre mennesker. Så hvis man vil have en helt, som ikke er politimand/kvinde, må man konstruere det sådan. På samme måde skriver netop også de svenske krimiforfattere samt danske Elsebeth Egholm, der også har en journalist som hovedperson.

At du hurtigt kunne regne ud, hvem gerningspersonen var, overrasker mig. Det har jeg ikke hørt før. Jeg synes det er sjovt at lægge et svært puslespil ud, men det er ikke nogen katastrofe, hvis læseren "gætter" forbryderen. Det gør man jo næsten altid før eller siden, fordi der i reglen er færre en halv snes at vælge imellem.

Hvad angår de prostituerede, så mener jeg bestemt at de har et forfærdeligt liv, og jeg tror ikke, at de dybest set og inderst inde er godt tilfredse. Men de fleste mennesker har et behov for at retfærdiggøre og forskønne tingene og er ikke nødvendigvis ærlige omkring deres liv. Jeg har talt med mange prostituerede på varmestuen "Reden" i forbindelse med en bog om emnet, og det er helt almindeligt, at de prøver at udlægge det mere positivt, end det er, så man skal lytte under ordene og læse mellem linjerne. Det skal man også i min bog.
At prostituerede direkte holdes i fysisk fangenskab er sjældent. Det handler i langt de fleste tilfælde om fattigdomsfængsel samt sprolig og kulturel isolation. De holdes også tilbage fra at anmelde bagmænd og søge hjælp, fordi de frygter for deres egen sikkerhed eller for deres families. Et af de helt store problemer for politiet er overhovedet at få nogen til at fortælle om de kriminelle bagmænd. Men man skal ikke glemme, at der findes alle typer af prostituerede - også nogen, der arbejder helt frivillig og på egen hånd.

Til Tina: Du er lidt inde på det med balancen mellem "det politiske" og handlingen, og den er selvfølgelig hårfin. Min første prioritet er altid det gode plot og den spændende handling, og så skal det bare være en sidegevinst, at man måske også får rykket rundt på et par brikker i hovedet undervejs. Så man har lidt at tænke over, når dagen i hængekøjen slutter. God underholdning med mening i - sådanne bøger kan jeg altid godt kunnet lide at læse selv, og derfor bestæber jeg mig selvfølgelig også på at skrive dem.

Til Sys: Tak for de smukke ord om Paranoia, som var den første bog i Karin Sommer-serien. Håber, at det lykkes for dig af få fat i de andre. Til trods for, at der er tale om en serie, er bøgerne meget forskellige, og det er tilsigtet. Jeg prøver at udfordre mig selv ved at skrive i forskellige krimi-undergenrer.

Paranoia er således en slags psyko-thriller.
Robinson-mordene er mere en klassisk puslespilskrimi, mens Under Fuld Bedøvelse er mere i retning af en politisk thriller.
Nedtælling til Mord er, som Bo Tao Michaëlis har udtrykt det "en hybrid mellem en klassisk herregårdskrimi og en moderne skandinavisk samfunds-krimi".

Nu vil jeg slutte for denne gang, men I er meget velkomne til at vende tilbage med flere kommentarer eller spørgsmål

Godt nytår og mange venlige hilsner

Gretelise


vis mindre ...

4362 Tina S
28-12-2007 15:12:14
Nedtælling

Jeg mangler nu cirka 1/5 af bogen og har følt mig godt underholdt.
Jeg synes, at Gretelise Holm holder en fin balance mellem at give læserne indsigt i personernes private forhold, og at holde krimi-plottet kørende.
Særlig godt kan jeg lide, at man som læser sidder inde med mere viden end den enkelte politimand eller journalist.
Og på nuværende tidspunkt er jeg spændt på, hvordan trådene samles til den endelige opklaring.
Med mindre at sagen ikke opklares og kun læseren sidder tilbage med den afgørende viden.

4346 Tina S
26-12-2007 14:31:13
Svar på: En voksen ungdomsbog (4345)
S. 58
Hej.

Jeg er kun nået til side 58. Altså deromkring, hvor man introduceres for Zigi´s tilværelse i Danmark.

Desværre har julen ikke budt på så mange læsestunder :-(

Du har ret i din sammenligning med børnedetektiver. Det har jeg egentlig aldrig tænkt på.
Camilla Läckberg og Liza Marklund arbejder jo ud fra det samme koncept.

Jeg kan nu godt lide Gretelise Holm´s stil. Både nedtællingen, som tidligere nævnt. Men også den måde, hun væver personernes skæbne ind i hinanden på.

Og forstemmende at folk lever så sølle og farlige tilværelser i Danmark. Det er jo desværre så langt fra fiktion, vi præsenteres for her.

Jeg vil straks kaste mig i sofaen og læse videre.

Vi skrives ved.
vis mindre ...

4345 Christina
25-12-2007 22:07:51
Svar på: I gang (4335)
En voksen ungdomsbog
Hej Tina S

Jeg håber, at du havde en god jul?!

Er du blevet færdig med bogen? Jeg glæder mig til at høre en andens mening om den.

Jeg er helt enig i, at det er sjovt med den lidt bagvendte kronologi med nedtællingen. Det er lige før man sidder med et ikke-tænkt ønske om, at mordet når at blive forhindret.

Jeg har heller ikke tidligere læst nogle af Grethelise Holms bøger, men jeg har fået fortalt, at det altid (eller var det ofte?) er journalist Karin Sommer og ikke politiet, der opklarer mordene. Det er på en måde lidt som de bøger, jeg læste som teenager, hvor det var en flok børn, der opklarede eller forhindrede diverse forbrydelser. Blot er det en mere voksen udgave af ungdomsbøgerne, nu hvor handlingen indeholder politiske aspekter og andre lidt mere 'voksne' emner.

Som sagt - jeg glæder mig til at høre din (og andres!) mening og tanker om bogen.
vis mindre ...

4335 Tina S
22-12-2007 20:09:29
I gang

Jeg har ikke tidligere stiftet bekendtskab med Gretelise Holm´s bøger, så det var med en vis spænding, at jeg tog fat på, et for mig, ubekendt forfatterskab.

Men "Nedtælling til mord" fængede an fra starten.

Jeg kan lide konceptet med, at bogen indledes med forbrydelsen, hvorefter der tælles ned.

Og jeg kan også lide en forfatter, der har et politisk standpunkt i sine bøger, uden at det dog overskygger historiens handling.

Jeg ser frem til videre læsning :-)

God jul til jer alle!
vis mindre ...

4325 Sys Matthiesen
20-12-2007 15:37:06
Paranoia - en anden af gretelise holms krimier
Man må sommetider vente på de mest eftertragtede bøger på biblioteket. Da jeg ikke kunne få "Nedtælling til mord", tog jeg Paranoia med hjem, og det fortrød jeg ikke. Jeg synes, den er velskrevet, spændende og hænger fantastisk godt sammen. Da jeg læste første afsnit, tænkte jeg "Åh nej, én af de krimier, hvor man kender morderen på forhånd!" Dem plejer jeg som regel at lægge fra mig og aflevere halvt læste, men her var det noget helt andet, og jeg slugte bogen i ét stræk. Jeg kan anbefale den bog på det varmeste og vil kigge efter flere at gretelise holms bøger.
vis mindre ...

4183 Christina
09-12-2007 23:36:16
God krimi!
Jeg har lige læst 'Nedtælling til mord', og jeg synes, at det er rigtig god underholdning. Jeg kan godt lide, at krimien har en lidt anden tilgangsvinkel end den sædvanlige fordrukne betjent med rod i privatlivet. Jeg spekulerer lidt på, om det udelukkende er for at opnå netop dette: en lidt utraditionel tilgang/hovedperson eller om det også skyldes, at det måske er lidt "lettere" at skrive på den måde, da der ikke indgår noget specielt kendskab til politiets arbejdsmetoder?

Det virker i al fald godt for mig. Nogle krimier bliver hurtigt for tekniske for mig. Jeg kan lide at læse om mennesker og interesserer mig egentlig ikke så meget for, hvilke databaser politiet har til rådighed, hvordan bevismateriale skal behandles osv.

Der er dog en ting, jeg studsede lidt over i min læsning. Jeg synes, at det ret hurtigt var muligt at regne ud, hvem morderen er. Faktisk tænkte jeg, at det nok var for at vildlede (så det blev jeg jo på en måde alligevel!), men det vidste sig, at jeg havde ret i mit gæt, som jeg havde allerede ca. 80 sider inden slutningen. Havde I andre samme oplevelse?

Der er også en enkelt ting, som jeg ikke er enig i. I bogen giver de to prostituerede begge udtryk for, at de på en måde er tilfredse med deres erhverv. Ikke den måde de endte i det, men deres nuværende situation. Det tror jeg ikke er realistisk - og bogen har ellers masser af situationer og episoder, som er hentet fra virkeligheden. Eksempelvis bliver Malou spurgt, hvad der skal ske med bordellet, og hun svarer bl.a., at det godt kan være, at hun skal tilbage dertil. Begge kvinder har også adgang til friheden, da de kan komme og gå i lejligheden, som de vil (de taler om at handle ind). De er altså ikke spærret inde. I virkelighedens verden er kvinder, som er bragt til Danmark fra Thailand eller andre steder for at blive sexslaver, indespærrede og vil gøre hvad som helst for at slippe ud af deres situation. Jeg tror ikke på, at de kvinder ville vende frivilligt tilbage.

Hmm...der var vist en ting mere, som jeg havde tænkt på, men nu kan jeg ikke komme i tanke om det. Det kommer måske igen, og så vender jeg tilbage.

God læselyst! Det er en god bog!
vis mindre ...

4149 Camilla
05-12-2007 14:15:12
Hej medlemmer
Hvordan går det med at få fat på "Nedtælling til mord"?

Jeg selv læste den i sidste uge og glæder mig til at stille forfatteren spørgsmål.

Navn:

Til top