Fingeren i flammen

Oprettet: 27.01.2009 - 11:21

Bog: "Fingeren i flammen" af Astrid Saalbach

Bogens forside

Claire er meget smuk og har altid følt sig misbrugt -  Et møde med den kvindeglade musiklærer Troels ender i en anklage fra Claires side og får vidtrækkende konsekvenser for ham -  Men hvad var san

Forfatter: 
Astrid Saalbach
Udgivet: 
2005
Forlag: 
Gyldendal
Sidetal: 
247
Lån bogen - Køb bogen

Bogen var til debat i marts 2007

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

  • Ole Knudsen

    tir, 27/01/2009 - 11:23
    Pernille
    02-04-2007 11:32:16
    Slutning
    Vi kommer nok ikke slutningen nærmere, ser det ud til. Det kan også godt være, min tolkning var for sort. Jeg ville også ønske, hun ville begynde at tage sig lidt mere af sin søn og forlige sig med sig selv.
    God påske til alle fra mig også :-) Vi "snakkes" ved om "Røde hænder"!

    1527 Annette
    30-03-2007 12:15:53
    slutning
    Ja, man kan forstå slutningen på mange måder.
    Jeg har for øvrigt en hilsen fra Inga. Hun har været uden internet-forbindelse og har derfor ikke kunnet deltage i vores snak, men håber at komme på nettet hurtigt igen.
    Nu står påsken for døren - for dem af os - som er så heldige at kunne holde ferie fra i dag
    :-D
    Dejligt at skulle slappe af og nyde det gode vejr.
    Påskeferien kan vi jo evt. nyde med "Røde hænder".
    Så god påske til jer alle her fra Nordjylland.

    1524 solveig
    30-03-2007 10:58:11
    Svar på: Slutningen af romanen/ forskellige tolkninger (1510)
    God eller dårlig slutning?
    Hvis Claire falder ned fra skønhedspiedestalen og bare er sig selv, og hvis hun så begynder at tage sig helhjertet af sin søn, så synes jeg det er er en god slutning, men hvis det bare er sådan at mændene (Alex) begynder totalt at styre hendes liv, så synes jeg det er synd.

    1510 Pernille
    29-03-2007 09:28:32
    Slutningen af romanen/ forskellige tolkninger
    Det lyder også som en meget overbevisende tolkning af slutningen, Annette. Sjovt, så forskelligt, vi forstår det. Hvad mener I andre??
    Er der flere tolkninger??

    1492 Annette
    27-03-2007 18:28:56
    Svar på: usikkerhed (1473)
    Claire
    Jeg tror, at Claire med overfaldet ”falder” ned fra den skønhedspiedestal, hun har siddet på.
    Også Claires mor er væltet ned af skønhedens piedestal, og også hendes ansigt er asymmetrisk (s. 94) .
    Måske opgiver Claire med overfaldet at skulle leve op til det perfekte skønhedsideal, som hun har efterstræbt. Det bliver måske ligefrem en lettelse for hende ikke hele tiden at skulle leve op til den fuldkomne skønhed, muligvis kan hun i fremtiden nøjes med bare at være sig selv.

    1489 Pernille
    27-03-2007 14:58:05
    Svar på: usikkerhed (1473)
    Claire
    Jeg tror, hun resignerer og affinder sig med at lade mændene vælge hende. Hun troede lige, at da hun kom til Århus, ville alting blive bedre - et nyt liv. Hun forelskede sig rigtigt i Alex og blev rigtigt ked af, at de ikke kunne være sammen. Morten vil have hende, han er nærmest besat af hende. Hun kæmper imod ham, men til sidst resignerer hun, tror jeg. Og accepterer at pga sit udseende har hun ingen ret til selv at vælge. Mændene vælger hende. Som om hun skal
    bøde for sin skønhed.

    1473 solveig
    26-03-2007 17:37:58
    Svar på: Narcissisme (1471)
    usikkerhed
    Ja jeg tror også at Claire er skjuler sin usikkerhed bag en maske af sminke, og at hun er afhængig af at andre kigger efter hende, samtidig med at hun egentlig meget hellere ville være en rigtig dygtig musiker.
    Er Claire ikke smuk i virkeligheden??
    For Morten (side 247) ser, at hendes øjne ikke sidder overfor hinanden, og mund og næse er for store.
    Opdager hun også selv, at hun ikke er så smuk? Accepterer hun ikke også at hun ikke er perfekt (sidste linie i bogen)?
    Eller hvordan tolker I det sidste i bogen?

    1471 Pernille
    26-03-2007 13:46:25
    Svar på: narcissistisk? (1460)
    Narcissisme
    Jeg vil give dig ret i, at der er klart narcissistiske træk i vores samfund; også tendensen med at man helt skal være kendt, for at være "nogen".
    Og Claire er på en eller anden måde også afhængig af at spejle sig i andres blikke for at føle sig levende. vis mere ... Samtidig er de andres blikke også hendes forbandelse, fordi de ikke ser mennesket bag skønheden. Hun ville jo netop hellere være en stor musikalsk begavelse end en skønhed. Men for Claire tror jeg også, sminken er en del af en maske, hun lægger for at skjule sig, skjule sin usikkerhed overfor andre mennesker.
    vis mindre ...

    1460 solveig
    24-03-2007 18:42:12
    narcissistisk?
    Claire tænker mere på at sminke sig, end hun tænker at være der for sin søn. Og det med at sminke sig og gøre meget ud af sig selv, synes jeg, har været et gennemgående træk hos mange af personerne i de forskellige romaner, vi har læst fx også i "Rødby-Puttgarden". Jeg synes, det beskriver de narcissistiske træk, der er hos mange mennesker i vores samfund i dag.Men hvad siger I andre?

    1454 Pernille
    23-03-2007 17:27:17
    Har vi virkelig sagt det hele?
    Det kan godt være, vi har. Men hvad mente, du egentlig med sidste spørgsmål, Annette?

    1417 Annette
    19-03-2007 20:13:50
    Svar på: Claire og sminke (1403)
    skønhed
    Hævn måske – men mere social arv, tror jeg.
    Der er flere gennemgående træk synes jeg. F.eks. så overser Claire fuldstændig sin lille søn, da hun i starten af bogen er i gang med at lægge sin perfekte maske. vis mere ... Næsten samme billede har vi af Claire og hendes mor, hvor det er moderen, som er i gang med at lægge make-up, inden hun skal på en date. Moderen tænker, at hun hellere vil efterlade den lille pige alene i lejligheden, end at undlade at gå i byen.
    Det er jo også en måde at blive "set" på, og det er det, Claire er bedst til – at se godt ud - hun ville jo gerne bytte skønheden for musikalsk talent.
    Familielivet fungerer faktisk bedst i den familie, hvor det ikke er smukke mennesker på overfladen, nemlig hos Jacob og hans kone Henriette. Henriette forstår straks Jacob, da han fortæller om den kattepine, han er havnet i. Er det mon tilfældigt?


    vis mindre ...

    1406 Pernille
    18-03-2007 23:13:43
    Claire -svar til Lisbeth
    Ja,et menneske som Claire kan ødelægge meget for en mand som Tobias. Det er rigtigt, men Claire er ikke ude på at ødelægge ham, det tror jeg ikke. Hun er selv en stakkel, synes jeg. vis mere ... Hendes problem er, at alle vil have hende, og så alligevel ikke. De stikker fingeren i flammen gang på gang, og så brænder de sig og stikker af. Claire har aldrig rigtigt kunne have en veninde i længere tid. Vi kvinder bliver jo også utrygge ved meget smukke kvinder - tit ihvertfald. Og faktisk tror jeg, at det hele starter med at Claires såkaldt veninde tager lidt over, og Claire lader hende, for så har de to noget sammen, og pludselig er det løbet af sporet.
    vis mindre ...

    1403 solveig
    18-03-2007 12:39:12
    Svar på: søstrenes oplevelser (1402)
    Claire og sminke
    Ja jeg tror at det eren del af den sociale at Claire interesserer sig så meget for sit udseende, men også for ikke at blive forbigået.
    Fx synes jeg det er synd for Claire at hendes far ikke har fortalt om hende til kolleger og venner.Gæsterene ved farens fest ( side 124-126) tror jo, hun er en serveringspige og giver hende snavsede tallerkner i hånden, hvad hun dog ikke har noget imod, for så er hun da beskæftiget. vis mere ... Selvfølgelig er sådan en fest lidt kedelig for en pige på 14, men at ens far lader som om man ikke eksisterer i stedet for at være stolt af sin datter, ja så må Claire hævde sig på en anden måde. Er hendes flirten og senere trækken i land i virkeligheden en slags hævn over en dårlig barndom???
    vis mindre ...

    1402 Annette
    17-03-2007 19:51:53
    Svar på: Hvad skal man tro ? SLADDER (1400)
    søstrenes oplevelser
    Jeg tror, at søstrene har oplevet, at deres far har flirtet til højre og venstre - og sikkert ikke nøjes med at flirte.
    Claire's mor og far er jo blevet skilt sikkert som følge af faderens sidespring.
    Så jeg tror, at det der henvises til på side 125 er forældrenes skilsmisse.
    Randi er kommet godt videre med sit liv, men jeg er ikke helt sikker på, at Tobias er lykkelig i sit nye liv.

    Der er en episode, hvor Claire har besøg af sin mor i Århus. vis mere ... Moderen fortæller om sit job på en skønhedsklinik og fortæller, hvordan hun har fået lov til at sminke en brud, "så hun kom til at ligne en kinesisk porcelænsdukke"
    Er det mon sådan, hun har opdraget Claire til at se ud som en dukke?

    vis mindre ...

    1401 Lisbeth Dørum Frederikshavn
    17-03-2007 19:36:04
    Svar på: mediernes magt (1392)
    Mediernes magt
    Hvor har du ret, medierne har meget stor magt.
    Men vi har jo et retssamfund i danmark som siger at indtil andet er bevist, er man uskyldig. Det kan også undre mig at ingen tager
    Tobias i forsvar, måske har han været lidt "højt" på strå, og meget dygtig, så måske misundelse er med til at fælde ham, også.

    1400 Lisbeth Dørum Frederikshavn
    17-03-2007 19:22:09
    Hvad skal man tro ? SLADDER
    Jeg har lige genlæst bogen, og det blev den bestemt ikke ringere af. Bogen er tankevækkende

    Gennem læsningen fik jeg en "vag" fornemmelse af, hvad sladder og urigtige oplysninger kan føre til. vis mere ...
    Tænk sig et ødelagt ægteskab, hvor jeg også syntes at det er underligt at Tobias kone valgte at tro på Claire, de havde dog trods alt været gift i 25 år, og hvor Tobias kollegaer kigger skævt til ham, han mister sit job, falder til flasken og er tæt på at "gå i hundene" UHA siger jeg bare, hvad sådan et menneske som Claire kan ødelægge.
    Og hun fortsætter, til sidst dog mod hendes vilje.
    Men hvad er rigtig og hvad er sandhed ?
    Selv Claire og Tobias er i tvivl om hvad der egentlig hændte !

    MEN vi vælger alle at sige, nå, der er nu nok noget om sagen, og dømmer Tobias herudfra.
    Taget i betragtning at Claire vist siden hen også dømmer en af hendes kvindelige lærer, tja så burde alarmklokkerne jo ringe.
    Men jeg syntes Claire er mærkelig og har tvangsforestillinger.
    Men måske ligger der et traume fra hendes barndom, da der på side 125, hvor der står
    ..... ikke hendes skyld, hvad var der i vejen.
    og skulle hendes søstre nu opleve det, hun havde oplevet. Jeg er ikke helt sikker på hvad det er hun mener her, hvad tror I ?
    Claire kunne have godt af at kende de tre SIGTER for sladder.
    Den første sigte er : er det sandt
    Den anden sigte er : Er det af godhed
    Den tredie sigte er: Er det nødvendig
    Det ville måske have skånet Tobias for meget.
    Men han og hans kone er kommet videre i deres liv, men hver for sig.


    vis mindre ...

    1392 Annette
    16-03-2007 19:06:16
    mediernes magt
    Det er mange interessante betragtninger over titlen I har haft.
    Man må jo sige, at Claire er en ”flamme”, og mændene bliver ”fyr og flamme”, når de ser hende. vis mere ... Desværre så er Claire en flamme, som de fleste mænd brænder sig grundigt på, ikke mindst Tobias, som får brændt alle broer.
    Noget af det der undrer mig er, at det faktisk får så store konsekvenser for Tobias, at historien lækkes til medierne.
    Det er mærkeligt, at der slet ikke er nogen, som står frem og forsvarer ham.
    Er det ikke mærkeligt, at han rammes så hårdt, når det lykkes for rektor at slippe helskindet igennem anklagen mod ham?

    vis mindre ...

    1388 Inga
    16-03-2007 13:19:19
    Chikane og skønhed
    Hvad er det egenligt, der foregår:En selvoptaget, pigeglad violinlærer har rige muligheder for at besnære sine kvindelige elever, at komme tæt på skønhederne, og der er en lind strøm af dem. vis mere ... Blandt dem den underskøne Claire, som forelsker sig i ham, og ser ham, som potentiel fader for sit barn. Desværre for de to selvoptagne hovedpersoner vil deres hensigter aldrig få samme facit, de gør regning uden vært, med Camillas indbladnind udløses chikanen. og Skønheden, der er faldet i Claires lod, hun er bare så smuk og alle må se og nogle også røre, det element holder fortællingen i gang.
    Fingeren i flammen hedder romanen, når man leger med ilden kan man brænde sig, og det må man sige, at vores to hovedpersoner gør.
    Hvad der er foregået i skoven mellem Tobias og Claire får vi aldrig at vide, det kan man kun gisne om; men han har skrevet et brev, og det bliver hans achilleshæl.
    Men skal jeg gisne, tror jeg mest på Tobias. Jeg fornemmer forfatterens sympati ligger her >>tænk at ende i Randers Byorkester<<. Claire derimod står for mig ustabil, forsømt, sårbar og nem at påvirke, og slutningen taler for sig selv, Her får Claires skønhed endelig en flænge, der vil noget.
    En god roman med samfundskritiske elementer.

    og til Solveig: Lys ide! Søgt? Hvorfor det?
    vis mindre ...

    1380 solveig
    16-03-2007 10:36:27
    Svar på: titlen (1379)
    tilføjelse til titlen
    Måske hentyder titlen også til navnet ,Claire,som jo betyder klar,lys. Altså at man skal holde fingrene fra hende.
    Eller er det for søgt?

    1379 solveig
    16-03-2007 10:00:09
    Svar på: fingeren i flammen (1371)
    titlen
    Jeg tror titlen hentyder til det at køre fingeren igennem et stearinlys. Hvis man bare kører fingeren igennem eller omsat til bogens handling, hvis man bare smiler venligt til folk sker der intet. Men fx Tobias der giver middag til Claire, og Claire der flirter, og veninden der sladrer ja de opholder sig for længe i flammen, og det kommer altså til at gøre ondt på nogen.
    Men hvad mener I andre

    1378 Pernille
    15-03-2007 22:08:17
    Har han gjort det?
    Ja,det er virkelig et af romanens store spørgsmål.
    Tobias er jo glad for piger,også for nogle af sine elever. Så han kunne jo godt have overfaldet Claire.
    Men på tidspunktet for "overfaldet" er han begyndt at interesse sig for en ny pige, fortæller han selv. Mærker Claire det? Og melder hun ham som hævn? Hun er jo virkelig forelsket i ham?
    Claire benytter sig at sit udseende, men samtidig er det også hendes hæmsko. Og måske især iforhold til andre kvinder/veninder.

    1376 Annette
    15-03-2007 21:56:19
    Svar på: Claire igen (1373)
    Har han gjort det?
    Jeg er også stærkt i tvivl - er der overhovedet sket noget. Veninden er jo helt tydeligt jaloux på Claire, og det er jo også hende, som giver sagen videre til avisen.
    Anklagen mod den lesbiske lærer virker også, som om den er opstået i hendes fantasi.
    Måske har han gjort "noget", som gør at Claire har følt sig krænket over, men det fører jo aldrig til en retssag. Tobias bliver imidlertid dømt af medierne og omgivelserne - hårdt dømt synes jeg.

    1373 Tina - gæst
    15-03-2007 20:46:18
    Claire igen
    Kære alle. Jeg tillader mig lige at gå på besøg i jeres snak. Jeg var nemlig også meget optaget af bogen, da jeg læste den.
    Og Claire, hun er da godt nok mystisk. Jeg er slet ikke sikker på, at hun virkelig er blevet forulempet af læreren (som dog sikkert kører liiige på grænsen), og jeg tror faktisk heller ikke, hun bevidst manipulerer med mændene omkring sig. vis mere ... Hun kender bare ikke andre måder! Men hvad er der egentlig med veninden ? Jeg er faktisk noget i tvivl, om det er veninden som sætter hele balladen igang - måske er Claire så glat og naiv, at hun tror hun kan glide igennem problemerne. Uf, hun må have det rigtigt slemt. Men nej, jeg tror altså ikke han har gjort det.
    vis mindre ...

    1371 Charlotte
    15-03-2007 19:02:20
    Svar på: Skal vi ikke starte nu? (1367)
    fingeren i flammen
    Jeg var desværre lidt skuffet over bogens slutning, for jeg sad med følelsen af, jamen var der så sket noget mellem Claire og Tobias eller ej. Jeg kan godt lide når man ikke skal gætte sig til svaret eller læse imellem linierne. vis mere ... Jeg tror dog at der er sket noget i den skov, men at hun måske gerne selv har villet, men så bagefter har fortrudt og set sig sur på ham, og derfor har anklaget ham for overfaldet.
    Claire's opvækst har nok ikke været nem med en alkoholisk og forstyrret mor og som skilsmissebarn, hvor faren ikke har været meget til stede i hendes liv pga. hans nye familie. Dette tror jeg har haft en dårlig påvirkning på hende, og så har hendes udseende heller ikke gjort tingene nemt for hende.
    Jeg synes godt om måden bogen er skrevet på. Det at man får flere forskellige indgangsvinkler til hvordan de involverede personer oplever hele sagen, er rigtig godt.
    Hvordan mener I andre man skal/kan lægge i bogens titel??

    vis mindre ...

    1368 solveig
    15-03-2007 18:03:08
    Svar på: Skal vi ikke starte nu? (1367)
    claire
    vis mere ...Jeg synes også det er en god bog, der er åben for fortolkninger, og jeg synes at den mad al tydelighed viser at man skal være endog meget forsigtig med at dømme andre.
    Jeg synes at Claire nærmest er sygelig i sin dyrken sit udseende, når hun ligger på maven (side 7) for ikke at få rynker.
    Jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt hun virkelig bliver overfaldet af læreren, og vil også gerne høre nogle bud.
    Men hvis hun ikke gør, er hun ualmindelig ond, synes jeg, for jeg tror ikke hun kan være aldeles uvidende om, hvordan hun hele tiden flriter med mændene.
    vis mindre ...

    1367 Annette
    15-03-2007 14:50:02
    Skal vi ikke starte nu?
    Mon ikke vi alle har fået læst bogen?
    I "Fingeren i flammen" er det ikke kun ild, man brænder sig på.
    Skønne Claire, som er fuldstændig perfekt, bortset fra en lille blodsprængning og en pigmentfejl i panden.
    Så perfekt, at hun må dele den "gave" med andre, så andre ligefrem har ret til at klemme hende og se hende dybt i øjnene.
    En fantastisk god bog synes jeg.
    Jeg kan godt lide den måde bogen er skrevet på, så man får set sagen fra de forskellige personers synsvinkel. vis mere ...
    Der er mange ubesvarede spørgsmål i bogen bliver Claire udsat for et overfald?
    Hvad mener I andre?


    vis mindre ...

    1341 Pernille
    12-03-2007 13:53:44
    Endnu en velkomst
    Hej Charlotte
    Sikke mange vi nu bliver til at "snakke". Dejligt du vil være med! Velkommen!
    Jeg har også lige genlæst bogen. Det blev den ikke ringere af :-)

    1328 Lisbeth Dørum
    09-03-2007 18:41:17
    Svar på: Tak for velkomst (1327)
    Også velkomme fra mig
    Kære Charlotte
    Der skal også lyde et velkommen i klubben, fra mig. Ja det bliver spændende at komme igang med Fingeren i Flammen, jeg har godt nok læst den, men er nok nødt til at "genlæse" den, for at kunne være med i vores udvekslinger.
    Velkommen ønsker Lisbeth Frederikshavn

    1327 Charlotte
    09-03-2007 16:21:36
    Tak for velkomst
    Jeg vil lige takke for jeres velkomst. Jeg er lige blevet færdig med månedens bog, og jeg glæder mig til at komme igang med at snakke om den.

    1302 Solveig
    06-03-2007 14:09:43
    også velkommen
    Rart at se nogle nye medlemmer af klubben, vi var næsten for lidt før.
    Jeg har også læst "Den Tynde Hud" af Troels Kløvedal. Rigtig god bog som jeg også kan anbefale.Og "Da Vinci Mysteriet" kunne jeg slet ikke slippe igen ( den læste jeg bare som ren fiktion).

    1292 Annette
    05-03-2007 11:54:31
    Velkommen
    Så kan vi glæde os over endnu et nyt medlem i vores læseklub :-)
    Velkommen Charlotte, det er dejligt med flere til at deltage i diskussionen.
    Jeg har mailet til Charlotte, at vi læser første halvdel af måneden og "snakker" den sidste halvdel. Det håber jeg er OK...
    Jeg har endnu ikke fået fat i bogen, men jeg får den forhåbentligt snart

    Navn: