Facebook - Marts 2012

Læseklub

Fra læseklubben Fagbogklubben

"Facebook: fra kollegieværelse til børskandidat" af David Kirkpatrick

Bogens forside

Om den sociale internettjeneste Facebook, dens historie og fremtidsperspektiver, samt om manden bag Mark Zuckerberg (f. 1984)

Oversætter: 
Eva Christiansen
Udgivet: 
2011
Forlag: 
Libris Business
Sidetal: 
393
Lån bogen - Køb bogen

Alle kender Facebook, men kender alle manden og historien bag virksomheden, der på få år voksede sig stor. Læs anmeldelsen og deltag i debatten i marts måned.

Er manden bag Facebook til at stole på?

Læs mere om Facebook på Dr og download gratis David
Kirkpatricks bog om Facebook som lydbog.

Sociale netværkssider som Facebook...Lyt til Danskernes Akademi

Ja egentlig synes jeg også bogen er rigtig meget
"forretningsverdens / managementsprog....
med mange og detaljerede beskrivelser af  hvor meget
der hele tiden investeres ,hvor stor Facebook er blevet
hvor fantastisk handelsaftalerne er o.s.v
Der gøres også meget ud af i bogen, at der tages hensyn
til beskyttelse af oplysninger på siden og at man
til hver en tid kan få slettet sin profil med sine  skrevne
tekster....og netop det stemmer jo ikke overens med
de mange tilfælde, hvor folk vil ha slettet deres Facebook
bruger  og alligvel må konstatere, at deres billeder m.v.
stadig ligger der....

Jeg iler dig straks til hjælp Ulla, for jo- jeg syntes da at der er flere interessante emner der kunne tages op i forbindelse med bogen om "Facebook"-Idag  hørte jeg for eksempel lige faglitt. på p1 hvor bogen var under lup- eller det troede jeg - Da udsendelsen havde varet halvdelen af sendetiden kunne jeg forstå at snakken mellem de  to kvindfolk ( Nadja Pass en kommunikationskonsulent...hmmm- hvilken jobfunktion  dækker den tittel mon over  ? - og tilrettelæggeren Annette Nielsen mere dækkede over snak vedrørende kommunikationskonsulentens eget brug af facebook mediet ; og jeg mener virkelig snak forstået som "pludresnak" ( selvom konsulenten vidst mente at facebook kunne give anledning til "samtaletennis ") .

Jeg må indrømme at jeg umiddelbart fandt det meget mærkeligt at der ikke blev henvist til dette site " Litteratursidens fagbogklub "( det kunne jo have skaffet nogle nye deltagere til den manglende debat, jeg troede jo også der var tale om et samarbejde mellem DR og litt.siden ? - men de syntes måske debat niveauet herinde er for pauvert til at gide henvise evt. interesserede lyttere ?) - nå men al deres snak om facebook der altså i følge foromtalen på udsendelsen skulle tage afsæt i bogen -  endte blandt andet ud i at kommunikationskonsulenten kunne eksemplificere sin  fantastiske oplevelse hun havde da hun opdagede at flere af hendes venner på fb også interesserede sig for det samme, og da hun ved hjælp af  facebook har arrangeret en biograf tur ( det er altså også prøvet i Chicks læseklubben , så jeg var ikke vildt benovet over dette eksempel på mediets brug ) var hun næsten ekstatisk af begejstring !

Any ways- jeg vil da gerne opfordre folk til at lytte til ugens udsendelse fra faglitteratur på p1 - I kan bare søge på www.faglitteratur på P1.dk

Til gengæld vil jeg afrunde mit indlæg med en selvoplevet begivenhed , der viser at facebook også bliver brugt til at få et budskab ud ( ligesom bogen indledtes med at fortælle historien om Morales og kampen mod FARC .

I fredags startede nogle elever her i den by jeg bor i , en støttegruppe som har til formål at oplyse om  forskelsbehandlingen af HFsøfarts uddannelserne i Danmark. Her fik eleverne i løbet af to døgn over 2500 støttetilkendegivelser til  at der bør være ens regler for optagelse af elever der vil på blå HF. (Som det er nu er der frit optag af elever i Skagen, men adgangsbegrænsning i Marstal )

At bruge facebook til at få et budskab ud, og skabe politisk pres ,  det er vidst helt i Zuckerbergs oprindelige ånd - altså når mediet også bliver brugt  på den måde !

Fortsat held og lykke med at få gang i debatten / snakken om bogen ;-)

Bogen om Facebook synes jeg klart har været den mindst interessante bog i denne sæson. Ikke fordi emnet ikke er relevant, men efter min menig er der alt for meget forretningsverdens-/managementsprog, til at jeg finder den værd at bruge ret meget tid på. Desuden synes jeg også layoutet i bogen har gjort, at jeg ikke kan komme igennem den.

Hej derude
Det grundlæggende for en debat er jo først og fremmest
bogen, der skal debatteres....får "man" ikke lyst til at læse
den...emnet er kedeligt....kan ikke få fat i bogen ....ja så
er der ingen debat hulk!
Så jeg spørger lige: Er  Kirkpatricks bog ikke en debat værd?
Hilsen Ulla

Jeg vil være den første - og måske den eneste ? der kommenterer på dine spørgsmål Ulla . Det gør jeg , på trods af at jeg ikke føler denne klubs debat er kommet i gang, og det selv om I da har rigeligt gang i promoveringen af den . Hvad er det der er galt her - tænker jeg ! Er det valget af bøger der er forkert ? - så vil jeg da glæde mig til næste måned, for hende Sørine  G og hendes synspunkter vedr. " Den åndløse dansker"er vidst en rigtig provokatør , der burde kunne få en og anden op af stolen.

Nu vil jeg så gøre mig den ulejlighed at tage mit medlemskab af klubben alvorligt , og forsøge at være med til at starte debatten ved at svare på dine meget konkret stillede spørgsmål

1. Om mange danske f-b brugere er ullykkelige skal jeg ikke gøre mig til dommer over, jeg kan kun udtale mig på egne vegne, og

2. Face book som socialt medie - Ja det er netop sådan jeg bruger det- og det syntes jeg godt om. Har fået kontakt med mange fra min ungdom / barndom af denne kanal, og jeg bruger det , om ikke flittigt, og  i timevis, og jeg er heller ikke typen der opdaterer bare for at forskønne mit eget  liv i håb om anerkendende bemærkninger, men jeg nyder den lette adgang til kontakt . Bruger mest sitet til nære familiemedlemmer og nære venner, ligesom jeg ( i perioder )syntes det er underholdende at læse andres opdateringer , eller selv bidrage med små opdateringer på liv og levned.

Jeg kunne forestille mig at det ullykkelige må bestå for dem der ikke bliver kommenteret , men jeg tror da det vil skræmme dem væk hvis de ikke får nogen respons ?

Jeg tror absolut på at face book er kommet for at blive, men selvfølgelig vil det blive i en anden og mere sofistikeret udgave om ti år, lige som teknologien vel udvikler sig mindst lige så hurtigt de næste  10år, som de foregående, så er det jo svært at spå om hvordan fremtiden ser ud.

Jeg har i øvrigt lige en lille sur bemærkning til det meget talesprogs prægede sprog bogen bære med sig " Så sagde jeg lige hey / Wau " Det virker meget amerikansk på mig, men det er vel for at give indtryk af de her drengerøvs typer , som står bag ideen. Det er da også u troligt så heldige Zuckerberg hele tiden er - han må være født med et lykkehjul bagi .

God weekend fra det kommenterende fagbogs medlem Connie

Mon også mange danske Facebook-brugere er ulykkkelige.......
Se omtalen af ny svensk rapport
Hvad synes du om Facebook som social medie? bruger du Facebook? Og tror du at Facebook vil bestå om 10 år?
Så hvad enten du har læst lidt / meget eller slet ikke noget af Kirkpatricks bog  så skriv bare............

Efter at ha været igennem næsten 400 sider Facebook , og meget
meget grundige gennemgange af udviklingen af Facebook med masser
af oplysninger om den enorme stigning af medlemmer dag for dag og millioner
af dollarsinvesteringer, så er der noget jeg undrer mig over.
Når Zuckerberg mange steder giver udtryk for, at han ikke skelner mellem
det sociale og professionelle liv på Facebook , hvorfor giver han ikke et bud
på det samfund , der så vil udvikle sig....når alt ligger åbent....
Kort sagt, jeg kunne godt ha tænkt mig, at Kirkpatrick havde spurgt ham!

Hej Ulla og evt. andre !

Jeg er med på en lytter i denne måned, men ved ikke om jeg holder hele historien ud. Syntes historien er spændende, og forbavsende ny ( tænk at  hele face book konceptet startede der i 2004 ) . En lille sjov selvironisk bemærkning , der fik mig til at slå efter i bøgerne  Hørte ikke ordentlig efter , og fortalte min mand at det var Hugo Chaves der havde lagt op til at bruge mediet som platform til sammenkald til demonstration mod FARC , det var selvfølgelig Morales...Ja, det var en " Sarah Palin fejl, der nok ikke var opstået hvis jeg havde siddet med bogen foran mig : ) God weekend !

Så er det marts måned og Facebook   er på !
Vidste du at Facebook startede som Facemash?
Vidste du at  Google var tidligt på banen og ville købe Facebook?
Vidste du at Mark Zuckerberg svarede nej med den begrundelse at Google handlede om data , men Facebook
handlede om mennesker.....!
Velkommen til at være med til at debattere Kirkpatricks bog om Facebooks stifter.

Til top