Fra læseklubben Ad libitum
Elefantens rejse - januar 2012
Læseklub
En fabulerende fortælling om en indisk elefants dramatiske rejse fra Portugal til Wien i året 1551 sammen med elefantpasseren Subhro og et stort kavaleri.
Bogen var til debat i januar 2012
"Stilen er Saramagos eget rytmiske hjerteslag, denne slentrende gangart af ord, der skaber en dyb indsigt i menneskelig adfærd, hans pludselige snert af bidsk satire og ikke mindst den patina af visdom, der forlener hans bøger med en duft af eventyr […] Man føler virkelig sorg ved tanken om, at 'Elefantens rejse' er et farvel, skønt det forlyder, at bogen kun er hans næstsidste. Så lidt håb er der forude." Anne Chaplin Hansen, JyllandsPosten d. 30. november 2010
Anbefaling af bogen på Litteratursiden
Anmeldelse af bogen i Politiken
Anmeldelse af bogen i Information
Portræt af José Saramago på Wikipedia (engelsk)
- 1311 visninger
- Send til en ven
smag på bøgerne – en bid om dagen
Det er lidt sjovt med Bente og Gittes indlæg - for selvom de er helt forskellige, så synes jeg faktisk at I begge har ret.
På den ene side giver jeg Bente helt ret i, at man skal lære at lægge en bog fra sig uden nødvendigvis at føle sig forpligtet til at læse den fra ende til anden, hvis den ikke siger en noget særligt. Det er jeg nemlig selv rigtig dårlig til - jeg ender næsten altid med at læse rub og stub :-p Og det er livet altså bare nogle gange for kort til!
Men på den anden side, så rammer Gitte ned i noget helt central og ret fantastisk ved sådan en læseklub her. Nemlig det at man presser sig selv til at læse bøger, man ellers ikke have brugt tid på/gidet læse/var faldet over. Nogle gange med en skøn læseoplevelse til følge - og nogle gange mindre succesfuldt.
Personligt er jeg glad for at jeg endelig har fået læst noget af Saramago, og jeg syntes også det var underholdende læsning. Men ligesom Gitte så har jeg nok meget andet, jeg hellere vil læse, inden jeg næste gang tager fat i ham ;-)
Du taler ikke for døve ører eller blinde øjne Malene :-)
Det lykkedes mig at blive færdig med bogen. Satte læsetempoet i vejret og valgte som du at droppe noter osv. Den bedre/alvidende fortæller blev da heldigvis mere tavs som historien skred frem. Eller også læste jeg så hurtigt at jeg ikke så de små kommentarer :-)
Mht. tegnsætning/mangel på punktummer er jeg helt enig med dig, Malene. Man bliver hurtigt vant til at læse den specielle stil. Gad vide hvorfor forfatteren har valgt at skrive i ekstremt lange sætninger og næsten uden afsnit? Jeg tænker, at det kunne være for at læseren bliver suget ind i en flydende (a la mundlig) fortælling, der strømmer afsted uden afbrydelser. Man bliver ikke indbudt til at "holde pause" og tænke. Hvad tænker du/I?
Jeg er som Malene vildt med den underspillede humor og ironien i bogen. Der er desværre bare alt for lidt af den. Under min læsning kom jeg flere gange til at tænke på ordsproget "Den kloge narer den mindre kloge". Subhro er jo en lille bandit, der kan sno folk (fattig og rig) om sin lillefinger. Hvordan er han egentlig blevet så klog og veltalende? Som Malene har jeg også indtryk af, at han ikke har nogen uddannelse og er af en slægt der alle har været mahutter. Den med de mange sprog havde jeg ikke tænkt på før du nævnte det Malene. Men du har ret. Hvor har han lært det? Han er lidt af en gåde ham Subhro.
"Elefantens rejse" var en sej omgang men det er også godt engang imellem. At blive udfordret som læser er vel ikke det værste der kan ske. :-) Jeg må dog indrømme, at det ikke er en bog jeg vil læse igen og jeg er heller ikke sikker på at forfatteren er en jeg gider læse mere af.
Jeg glæder mig til næste måneds bog, som jeg netop har hentet fra biblioteket.
den har jeg om morgenen fra 7-9 med te på sengen, og en klar hjerne, efter en af og til relativ god søvn.
på min vej gennem elefanten er jeg nået til side 44, og har besluttet at kvalitetstiden må gå til politiken i denne måned, jeg bliver stakåndet af at læse den bog, har altså brug for nogle ophold under vejs,( har det ligesom lidt, som når jeg hører clement kjersgaard)- så jeg lægger den fra mig og glæder mig til næste måneds bog, som jeg allerede har hjemskrevet.
Ja, Christina havde på forhånd meddelt, at hun ville være fraværende her i januar :-) Men derudover så har Gitte enten ret i, at stilen har skræmt klubbens medlemmer i denne omgang (og det beklager jeg i så fald!) Eller også er I alle blevet ramt hårdt af en travl hverdag her i det nye år...
Uanset hvad så er det selvfølgelig helt ok - men jeg håber på en mere livlig debat i næste måned ;-)
Jeg har dog selv gjort mig nogle tanker om bogen, som jeg har brug for at lufte lidt (også selvom jeg risikerer at tale for døve øren, haha).
Mine tanker drejer sig om mahuten Subhro (eller Fritz, om man vil). Jeg ved ikke, hvorfor jeg skulle helt hen i slutningen af bogen, før det begyndte at undre mig - men pludselig slog det mig: Hvor er han blevet så sprogkyndig?! Uanset hvor på rejsen fra Portugal til Østrig vi befinder os, så formår han at føre samtaler med alle omkring sig. Og ikke kun simple kommandoer og spørgsmål! F.eks. da karavanen overnatter i bjergene i byen Bolzano (s. 140):
"Det eneste fritz blev afkrævet som betaling var at han fortalte elefanthistorier, og det var mahuten villig til, han begyndte med sin pièce de resistante, det vil sige med ganeshas fødsel, og endte i nutiden med den efter hans mening heroiske vandring over alperne..."
Herefter fortæller faderen i familien om Hannibal og hans elefanter, hvilket leder dem til en samtale om nationalitet, tilhørsforhold, stridigheder og krig.
Jeg har ingen sidehenvisning til det men mener meget bestemt, at det på et tidspunkt bliver nævnt, at Subhro ikke er specielt veluddannet fra Indien. Og vi hører flere gange om, hvordan både han og elefanten synede lidt hen i glemslen i Portugal, efter den første interesse havde lagt sig, så dér har han jo heller ikke modtaget hverken undervisning eller skoling. Hvordan i al verden er han så blevet så dygtig til sprog :-p Men mindre der er noget jeg har overset, så synes jeg måske, det er min eneste rigtig store anke i forhold til forfatteren... Jeg kan sagtens indstille mig på bogens præmisser med skrive- og fortællestil, men Subhros rolle undrer mig altså en del.
Hej Gitte.
Du spørger, om den alvidende fortæller er årsag til, at så mange springer over i denne måned.
Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv, men det er ikke tilfældet for mig. Jeg har slet ikke læst bogen.
Jeg håber, at I får en givende debat, selvom I ikke er så mange.
De bedste hilsner
Hmm, jeg har tænkt meget over din kommentar omkring den altvidende (eller måske bedrevidende?) fortæller i historien, og jeg kan godt følge din irritation... Derfor har jeg spekuleret meget over, hvorfor det ikke irriterede mig på samme måde!
Jeg tror måske, det har noget at gøre med, den måde jeg læste bogen på. Som nævnt tidligere fandt jeg hurtigt ud af, at det var en bog jeg blev nødt til at læse lange stræk i. Derfor tog jeg næsten heller ikke nogen noter og forholdt mig måske lidt "overfladisk" (det er vist ikke det rigtige ord... hmm...) eller "distanceret" til fortællingen og dermed måske også fortælleren(?)
I bund og grund vil jeg nok frem til, at det ikke er den slags bog som berører mig dybt - jeg bliver ikke rigtig følelsesmæssigt involveret i handlingen. Og det kan meget vel skyldes fortælleren. Men samtidig tror jeg heller ikke, at det har været forfatterens hensigt! Som jeg ser bogen, er det en ironisk/humoristisk kommentar til rigtig mange ting i vores samfund (magt, religion - ja på sin vis endda indvandring og måden vi møder fremmede på), men ikke en bog der ønsker at trække på dybe følelser hos os. Kan du følge mig?
Og ang. Harry Potter - uha, hvor må det være fantastisk at læse bøgerne for første gang! Kan slet ikke tælle hvor mange gange jeg har gen-gen-gen-genlæst dem efterhånden ;-) Det er en af de ting, hvor jeg kan gå helt i nørde-selvsving med små detaljer og kommentarer. Sitet jeg linkede til er ikke åbent for alle endnu, men når det åbner, så bliver det et online univers, hvor man kan gå yderligere på opdagelse i bøgerne og bl.a. læse ekstra baggrundsmateriale som J.K. Rowling har skrevet (men som aldrig kom med i bøgerne!)
Ak ja ham Harry. Jeg har foræret mig selv Harry Potter-serien i julegave og kastede mig over dem i julen. Jeg havde aftalt med mig selv, at jeg ville læse de første 3 og så var det tid til en lille pause med noget Læseklub-litteratur. Men ak og ve... den gode Hr. Potter fik på en eller anden måde lusket bind 4 op i min hånd og inden jeg fik set mig om var jeg også i gang med den. Har spærret de sidste bøger inde i mit natbord, hvor de skiftevis kalder hviskende eller råber og banker på skabslågen. Venter med at se filmene til jeg har læst bøgerne og opsøger ikke nogen hjemmesider, da jeg gerne vil læse historien først.
Og så til den bog det drejer sig om denne måned. Elefantens rejse...
Jeg har læst de første 50 sider og er ærlig talt temmelig træt af den alvidende fortæller, der foregriber historiens gang og belærer mig om hvad jeg skal mene, synes og tro. Gad vide om den fortællerstemme kan være en af grundende til de mange pausende debatører i denne måned?
Kh Gitte
Helt i orden Vibeke - rart at du giver lyd fra dig :-)
Og Gitte, jeg kan til enhver tid sympatisere med "Harry Potter feber" - lider også selv jævnligt af denne udbredte sygdom ;-) Hvor hårdt ramt er du? Har du hørt om Pottermore? Sitet er desværre stadigvæk kun tilgængeligt for beta-testerne, men jeg er en af de heldige med sådan en beta-konto og kan godt afsløre, at der er noget at glæde sig til, når det engang åbner for alle! :-)
Glæder mig til snart at få lidt selskab i månedens debat om Elefantens rejse - indtil da, god weekend til alle :-)
Jeg har været ramt af en ganske alvorlig Harry Potter feber og er derfor kommet bagud med min litteratursidelæsning. Jeg melder mig på banen i debatten i løbet af næste uge. Beklager forsinkelsen.
Kh Gitte
Jeg holder pause et lille stykke tid!
Noget jeg rigtig godt kan li' ved bogen, er den underspillede humor.
Her tænker jeg f.eks. på sådan et citat som det om ulvene på s. 68:
"Ulvene dukkede op den følgende dag. Der var blevet talt så meget om dem at de omsider havde besluttet sig for at vise sig."
Eller kommandantens fordomme omkring østrigere s. 84:
"Med de østrigere kan man aldrig vide sig sikker, tilføjede kommandanten uden at lade sig anfægte af at disse østrigere ville blive de første og formentlig også de eneste han kom til at opleve i sit liv."
Bogen er fyldt med den slags små humoristiske anskuelser eller næsten spydige kommentarer - og jeg morede mig meget over det. Måske kan det virke som en underlig sammenligning, men af og til kom jeg næsten til at tænke på Niels Hausgaard og hans lune jyske humor, hvis I kan følge mig? ;-)
Godt nytår allesammen :-) Håber I er kommet godt ind i 2012!
Jeg har været begravet i opgaveskrivning den sidste uges tid, men har nu afleveret her til morgen og er klar igen :-) Jeg kan se, at der ikke er nogen af jer andre, der har haft lyst til at tage hul på månedens debat uden mig - men det er også helt ok. Så gør vi det bare i fællesskab nu.
José Saramago er en af den slags forfattere jeg rigtig gerne har ville stifte bekendtskab med - uden at det blev til noget. Jeg har flere gange haft hans bøger i hånden eller læse anmeldelser og tænkt "Ihh, det lyder altså både spændende og lidt skævt" (og jeg kan engang i mellem godt li' "skæve" bøger).
Hvor står jeg så nu, efter mit første rigtige møde med Saramago? Jo, jeg synes faktisk, at både "spændende" og "skævt" stadigvæk beskriver ham meget godt.... Min allerførste tanke var dog bekymring over den anderledes skrivestil. Som jeg vist har sagt før, så er jeg generelt kritisk indstillet over for alt for mange eksperimenter med skrivestilen, da jeg synes, det tit fjerner fokus fra historien mere end fremhæver den. Jeg nåede dog hurtigt frem til, at det (for mig i hvert fald) bare handlede om ikke at læse alt for små afsnit ad gangen. Hvis jeg bare læste gode lange stræk, så blev jeg hurtigt vant til de manglende store bogstaver ved sted- og egennavne samt minimale tegnsætning. Og til sidst lagde jeg slet ikke rigtig mærke til det.
Hvad med jer? Var dette også jeres første møde med Saramago? Og hvordan forløb det?
Det er helt fint, Christina - tak fordi du gav besked :-)
Jeg bliver også nødt til selv at vente lidt med at hoppe ind i debatten, det håber jeg er ok med jer andre... Jeg har nemlig en eksamensopgave på min master, som skal afleveres d. 9. januar, og traditionen tro har jeg ikke fået skrevet alverden på den i juleferien, så den næste uge bliver jeg nok nødt til at "gå i hi", så jeg kan fokusere på at få skrevet den færdig ;-)
I andre skal være velkomne til at tage hul på debatten - og jeg hopper på, så snart min eksamen er på plads! I forgårs kom der også et helt fantastisk indlæg om Helle Helles Dette burde skrives i nutid, som I også kan bruge tiden på at gruble lidt over, hvis I ikke har lyst til at kaste jer ud i en ny bog uden mig. Forhåbentlig finder Helle også selv tid til at kigge ind og kommenterer igen, så jeg har med vilje ikke "arkiveret" den debat endnu.
Godt nytår til jer alle - vi snakkes ved, så snart jeg har fået skrevet min eksamensopgave.
Hej alle klubmedlemmer.
Jeg springer over debatten i januar, men er frisk tilbage i februar og frem!
Jeg håber, at I får en god diskussion.
Vi debatteres ved i februar!