Beton - Maj 2012

Læseklub

Fra læseklubben Fagbogklubben

"Beton" af Jakob Mathiassen

Bogens forside

Fortællinger om livet som betonarbejder suppleret med mere faktaprægede afsnit

Udgivet: 
2011
Forlag: 
Informations Forlag
Sidetal: 
174
Lån bogen - Køb bogen

Jakob Mathiassen er selv betonarbejder og skriver betonarbejdernes liv og vilkår frem i lyset. Deltag i debatten, hvor Jakob Mathiassen også er med.

Han skriver på en enkel og ligefrem måde. Det er bare arbejderlitteratur for alle..

Læs uddrag  fra bogen  

Læs en anmeldelse fra Politiken

Se DR og download Beton som lydbog

En anbefaling

Lyt til interview med Jakob Mathiassen

Hej Ulla

Det er et godt spørgsmål, du stiller. Jeg kommer jo ikke selv med nogle svar i bogen, og jeg syntes også det er for kompleks et spørgsmål, til at svare helt entydigt på.

Når det er sagt så syntes jeg at forskellende i løn er helt ude af propotioner. Det mest åbenlyse eksempel er de højt lønne direktøren, sat over for f.eks. rengøringsansatte, men der er også andre mere jord nære eksempler. Tag for eksempel kloark arbejde, det er ekstremt farligt, og ikke specielt behageligt arbejde, men sindsygt vigtigt for samfundet. Hvorfor skal kloarkarbejdere betales langt mindre i løn for deres vigtige indsats, end f.eks. de akademikere der udtænker reklame kampagner for store firmaer?   

Om borgerløn er svaret, det syntes jeg er svært at svare på? Det lydder som om, det ville kræve en omfattende revolution af samfundet at få det til at fungere. 

Jeg har genlæst et af kapitlerne:  Pendlerhierakiet
Her får vi bl.a at vide, at din sociale placering i samfundet afgøres af din pendlerafstand fra
Kongens Nytorv……Det er de rige, der har råd til hus og have ved / i København….Men ”alle vil de gerne have lidt græs rundt om deres eget hus, og for at få råd til det…må de altså ud , hvor priser og indkomst sådan nogenlunde passer sammen”

Herefter handler afsnittet også om lønforskelle i Dagens Danmark….     

Så er det jeg spørger dig Jakob og  jer andre derude:
Skal vi alle ha lige meget i lønningsposen?…..så vi alle f.eks. kan få mulighed for købe hus i København  hm.…..og ha de samme økonomiske muligheder ?
Engang var der  en bevægelse for samme" borgerløn" til alle uanset ens arbejde / uddannelse….se  f.eks. ”Oprør fra midten” fra 1978.
Vil mon sådan et slags fælles udgangspunkt  løse respekten for hinandens arbejde?…..

Hej igen, tak for spørgsmålene og interessen.

Jeg vil forsøge at svare på spørgsmålene, så godt jeg kan.

Først til Ulla: Er beton arbejderne igang med et oprør, eller en stille accept?

Jeg syntes det mest af alt ligner en stille accept. Specielt her i København, i Aarhus er er måske optræk til et oprør? I kapitlet vredens dråber beskriver jeg en kamp internt i sjakket omkring vejrli. Sådanne kampe finder sted i alle sjak, imellem de unge som vil gøre oprør og tage kampen, og så de gamle der kan se pensionen nærme sig, og som ikke vil resikere noget. De gamle er i overtal, blandt betonarbejderne såvel som i fagbevægelsen, og så bliver der lagt låg på.

Til Wolfgang: Er jeg ham med bogen?

He he Det er et godt spørgsmål, som jeg også selv har spekuleret en del på.

Jeg går meget stille med dørene, men det sker at jeg bliver opdaget. Det har indtil videre ikke skabt nogle problemer tværtimod. Folk (også formanden) syntes at bogen er god og at det er sjovt at have mig der.    

Jeg synes også at bogen siger meget om det samfund vi lever i. Vi skal forstille at være (blive) et videnssamfund - det skal forestille at være det eneste alternativ for at kunne klare presset fra Kina og Indien. - Derfor lyder det ofte i debatterne, som om 70% af befolkningen havde en akademisk baggrund, medens det jo er lige omvendt. -- Hvor bliver majoriteten hen i dette videnssamfund?

Respekten for arbejdet er derfor også forsvindende lille. Jeg mener, det år frem af bogen at ikke gang arbejderne selv har respekt for deres eget arbejde.

På den anden side synes jeg heller ikke at ufaglærte får en højere status, når akademikerne får besked på, at de skal søge sådanne jobs.

Jeg er da glad for at Jacob er med her, det er er god chance at tale med forfatterren. Nu er det vel sådan, at hver eneste læser tror at han/hun har de mest spændende spørgsmål, medens forfatteren har hørt disse spørgsmål allerede mange gange før. Jeg er nok ingen undtagelse, men nu spørger jeg alligevel. --

Jeg vil gerne vide, om det er kendt på arbejdspladserne at du 'ham med bogen'. Hvordan ser dine kollegaer og dine formænd på dig efter bogen.

Han du planer om andre bøger fra arbejdslivet?

Hej Jakob
Velkommen til.
Når jeg læser din bog ser jeg dig som meget engageret i din
måde at beskrive betonarbejdernes vilkår  på.
Men er betonarbejderne generelt bevidste om det ...
er de med på at forandre - gøre oprør eller lignende ..
eller er det en stiltigende accept af, at sådant er det ?

Jeg finder det ikke rigtigt i din bog, så  måske er det bare sådant...

Hej Folkens

Jeg er tilmeldt dette forum, så hvis i har nogle spørgsmål til min bog: Beton, så er i velkomne til at skrive dem her. Jeg vil prøve at besvare dem så godt jeg kan.

MVH Jakob Mathiassen

Jeg vil lytte til månedens bog, og benytter mig af DR tilbuddet om gratis download.

Jeg så i øvrigt et interview med dig Thomas på DR2 den anden dag, og du skal da lige have held og lykke med på vejen her fra - Jeg tilslutter mig jubelkoret af mennesker der begejstres over at der er historier der er værd at fortælle  fra os alle - i går blev jeg for en gang skyld oplyst af at se en reportage fra bagsidens USA , og sådan tror jeg også jeg vil have det med din historie fra de ufaglærtes land, Thomas,- og husk nu at nyde din unge og din barsel også : )

Til slut en oplysning til redaktøren , og andre interesserede. Jeg har kigget på de kommende bøger, og kan se at jeg først vil deltage når Lisbeth Zornígs stærke bog kommer til debat i november, så derfor holder jeg lige en pause i mit medlemskab her. På genhør til efteråret.

Ja Wolfgang jeg vil give dig ret i, at placeringen blandt romaner måske
ikke lige er helt korrekt....bogen har jo mange elementer, men
kan jo kun "stå " et sted på bibliotekerne... men alt andet lige er jeg da glad for, at Beton fik "skønlitteratur" på ryggen for så vil mange flere låne og læse den!!!
Beton har sat en masser tanker i gang , om  ufaglærtes
vilkår og den måde "samfundet" betragter dem på.
På min lokale arbejdsplads ( bl.a. gymnasiet) ja så hører
f,eks, de ufaglærte til taberne i samfundet, som nogle elever
udtrykker sig....!Selv det at være håndværker....betragtes
her som yt....på trods af at en stor del af gymnasieelevernes forældre her  ikke er f.eks. akademikere...
Nogle gange får jeg det indtryk: hellere være arbejdsløs akademiker end  at  være ufaglært  i arbejde...
Tror jeg vil foreslå dansklærerne , at næste gang de har"arbejderlitteratur" på programmet kunne de inddrage Beton i undervisningen og det er jeg spændt på at høre, hvordan   vil forløbe....

Jeg ville nok aldrg have læst denne bog, hvis ikke den var blevet månedens bog i klubben. Det er lidt uklart, hvordan bogen fil klassificering 'skønlitteratur' - burde den ikke sorteres ind under samfundsforhold eller i det mindste 99.4?

Anbefalingerne til bogen påpeger, at man under læsnigen ofte spørger sig 'jamen er der stadigvæk sådan'. Mathiassen siger derimod, at det er blevet værre i de sidste år. Og meget tyder på, at det vil blive værre endnu hvis ikke der sker en eller form for social engineering.

Mathiassen skriver på s. 144: "Alene det, der i dag findes nye grupper af magtesløse og rettighedsløse, siger noget om, at der er gået et eller andet galt."

Er der tegn på. at det vil gå bedre?  Eller er det stadig væk som Warren Buffett sagde: There's class warfare, all right, but it's my class, the rich class, that's making war, and we're winning. (New York Times 26.11.2006)

Hvordan vil man læse bogen om 100 år? Mathiassen skriver om de ufaglærte, som samfundets bund og de faglærte som overgår til middelstand. Kan man forestille sig, at der efter Buffetts klassekrig kun er to klasser tilbage: overklassen vs. underklassen?

OK, det bliver spekulativt -- men hvordan fortsætter udviklingen, hvis ikke der sker et eller andet?

Det er godt at Mathiassen giver en stemme til dem der ellers ikke bliver hørt.Derfor er det en vigtig bog.

"Man kan vist  godt sige, at betonarbejderne har erstattet murerne, som de håndværkere, der står øverst i byggeriets fødekæde, når man ser på selve konstruktionen af huset, men når det gælder agtelse og selvagtelse, så halter betonnerne stadig langt  bagefter" Citat fra Jakob Mathiassens bog: Beton
Helt enig - her på 1. maj 2012!

Til top