Wonder

2014
)

Wonder af R.J Palacio

14 jan.18

Nogle gange sker det, du læser en bog, der forandrer dit syn på verden. Sådan en bog er biografaktuelle ’Wonder’, en hjertevarm kærlighedserklæring til livet.

Venlighed og tolerance er hovedbudskabet i denne fantastiske bog om 10-årige August, som er født med et deformt ansigt grundet en genetisk fejl. Da August skal starte i 5. klasse er han temmelig nervøs for ikke at sige skrækslagen. Indtil nu er han blevet hjemmeundervist, og har kun haft få nære venner. Skolestarten er hård, for det er bestemt ikke let at se anderledes ud. Men heldigvis viser det sig, at August er stærkere, end både han og forældrene regnede med, og det næste år kommer til at vende op og ned på Augusts verden.

’Wonder’ er en stærk læseoplevelse, som kalder på masser af kleenex og lovprisende ord. Det er en bog om at være sig selv, om at anerkende hinanden for hvem vi er - og ikke hvordan vi ser ud. Drop alle fordomme og udvid din horisont med ’Wonder’, vi har alle brug for en August i vores liv.

Som den utrolige bog ’Wonder’ er, er det naturligt, at den er blevet inddraget i undervisningen på utallige amerikanske skoler. Med al tydelighed viser Palacio, at venlighed og åbenhed overfor det ukendte og anderledes betaler sig. Alt vi behøver er bare at kigge, for at se alt det vidunderlige omkring os.

I bogen har August en engelskunderviser, som er af den type man husker gennem livet. Mr. Browne vil lære børnene at være åbne og tolerante, og hver måned giver han dem en læresætning, som de skal reflektere over. ’If you have a choice between being right and being kind, choose kind’, eller oversat på dansk ’Hvis du får valget mellem at være den, der får ret, og at være venlig, skal du vælge venlig’. Som den allerførste læring på første skoledag, er det med denne sætning af R. J. Palacio sætter stemningen i denne fantastiske roman. Bogen har startet #choosekind kampagnen og på hjemmesiden https://wonderthebook.com/ er der opbygget et unikt og forbilledligt univers omkring romanen og selve kampagnen.

’Wonder’ er filmatiseret med et vellykket resultat med Julia Roberts, Owen Wilson og Jacob Tremblay i hovedrollerne.

Alvilda
Simon Hastrup