Voksentid

2009
)

Voksentid af Sophie Dahl

24 aug.09

Underholdende fortælling om en ung piges kamp for at finde sit eget ståsted i verden.

Romanens hovedperson Kitty er datter af den smukke, men depressive kunstner Marina. På grund af Marinas evige søgen efter lykken, bliver Kitty og hendes søskende revet op med rode for at flytte fra England til USA. Efter nogle år i USA, flytter familien igen tilbage til England, og her påbegynder den unge Kitty et hårdt liv. Det varer ikke længe, før den unge Kitty bliver nødt til at træffe et valg: Skal hun leve et liv der minder om hendes ulykkelige mors, eller er det ”Voksentid”?

’Voksentid’ er en roman der springer i tid. Vi følger skiftevis den voksne, gravide Kitty som er på vej til England, fordi hendes mor er blevet indlagt på sygehuset, og barnet/den unge Kitty som bliver kastet rundt i verden af sin ustabile mor. Dette spring i tid bevirker, at man som læser hele tiden sidder med visheden om, hvilken retning Kittys liv kommer til at tage som voksen. Man bliver hurtigt irriteret på moderen Marina, som trækker sine uskyldige børn med sig ind i en mærkelig tilværelse. På den anden side kan man heller ikke lade være med at få ondt af moderen, da man tydeligt mærker at hun er en kvinde med psykiske problemer - som stadig formår at rumme en stor kærlighed til sine børn.

Bogen kan stilmæssigt minde om serien om ’Tehuset på Mulberry Street’ af Sharon Owens, men ’Voksentid’ henvender sig mere til det yngre publikum, idet den meget handler om perioden fra man er ung kvinde til man bliver voksen. En spændende roman, om at finde sine egne ben og sit ståsted i livet.

På mange måder handler bogen om forfatteren Sophie Dahls eget liv - hun kalder den selv for en ”semi-biografisk” roman.

Sophie Dahl er kendt som XL-topmodel og er desuden barnebarn af børnebogsforfatteren Roald Dahl. Hun har udgivet to romaner, hvor ’Voksentid’ er den første, der er oversat til dansk.

Julie Top-Nørgaard