Vild - mit liv

2016
)

Vild – mit liv af Chrissie Hynde

06 feb.17

Sober vildskab. Den kendte forsanger fra The Pretenders lukker for første gang op for fortællingen om sit liv i denne stilfærdige selvbiografi.

Chrissie er vokset op i en mindre by i Ohio.  Hendes familie er en typisk middelklassefamilie, og Chrissie forventes at opføre sig som en typisk teenager. Det har hun ikke lyst til. Først og fremmest gør hun oprør mod den stigende brug af biler ved at gå eller tage offentlig transport. Skolen er ikke noget, der tager meget af hendes tid. Og især tiden på college bliver mere fest og ballade end studie. Musikken spiller en stor rolle i hendes liv, både som teenager, men bestemt også som voksen. Chrissie fascineres af musikken, og beslutter sig for at lære at spille guitar med det formål at starte et band.

Musikken fører Chrissie til London på et tidligt tidspunkt. Dog lykkedes det ikke for hende at få startet et band med det samme. Vi følger hende på en lang rejse med musik, stoffer, midlertidig hjemløshed og problemer med opholdstilladelser, før hun til sidst får stablet et band på benene. I 1978 lykkes det endelig at få samlet en gruppe, og The Pretenders er en realitet. Men livet som musiker byder på mange op og nedture. Intet er let, og personlige tragedier står i kø for bandets medlemmer.

Denne biografi om Chrissie Hynde beskriver hun selv som historien om sit uforsvarlige liv. Hun gør opmærksom på, at hun ikke ville have kunnet skrive historien, mens forældrene levede, da det ville have krævet bortredigering af bandeord og bestemte episoder. At hun i forvejen ikke er helt stolt af alt, hvad hun har lavet skinner tydeligt igennem. Når det er sagt, så synes jeg ikke, at bogen er helt så vild, som hun giver udtryk for. Alt er faktisk sobert beskrevet, og de vilde udskejelser er kun at fornemme mellem linjerne. Men historien er interessant, og jeg har da fået en del nye oplysninger.

Jeg har ikke læst så meget om Chrissie Hynde og The Pretenders. Jeg har mest været fascineret af stemmen, der er så let genkendelig. Så selvom jeg gerne så lidt mere følelse og lidt flere beskrivelser i denne bog, så var den bestemt værd at læse. Den giver et fint tidsbillede af ungdommen i 1960’erne og 1970’erne i både USA og Europa. Jeg håber dog en smule på, at der kommer en opfølger, der fortæller lidt mere om livet med og i The Pretenders, da denne bog mest af alt handler om Chrissies liv før The Pretenders.

Klim
Steen Fiil
52857961