Valkyrien

2016
)

Valkyrien af Sidsel Katrine Slej

08 dec.16

Ragnarok rykker nærmere og Fréas runemagi skal stå sin prøve. Tempofyldt afslutning på serien om sanddrømmeren Fréa. Gid den var dobbelt så lang.

’Valkyrien’ er sidste bind i serien ’Sanddrømmeren’, som handler om pigen Fréa fra Århus, som er af valkyrieslægt. Serien er solidt bygget op om den nordiske mytologi, og det vrimler med guder, jætter og uhyggelige væsner som Midgårdsormen og helvedeshunden Garm.  Tegnene på verdens undergang og Ragnarok er overalt, og Fréa må presse sin runemagi til det yderste for at overvinde den magtbegærlige Od. Hans ondsindede planer om Ragnarok ser ud til at lykkes, men Fréa og hendes kammerater giver ikke op. Tværtimod risikerer de alt for at forhindre den ultimative og altødelæggende krig mellem jætter og guder.

Romanen ligefrem vibrerer med magi og tempoet er højt fra start til slut. ’Valkyrien’ tager tråden op fra ’Runemagikeren’, og Fréa fortsætter sin jagt på Od og hans lumske kumpaner. Det er let at fornemme, hvor meget forfatteren har nydt at skrive denne serie om den nordiske mytologi, og man mærker tydeligt hendes særlige fascination af fortællingerne om de gamle nordiske guder, valkyrier og jætter. Sidsel Katrine Slej har et behageligt og velformuleret sprog, som er både dragene, dybfølt og ganske perfekt til denne genre. Uanset om det er sværdkampe, sårheling eller kærlighedsscener virker det alt sammen ganske troværdigt og velresearchet. Slej har godt fat i dialogerne, der passer som fod i hose til de enkelte karakterer, som får deres eget udtryk og dermed forbliver genkendelige hele serien igennem.

Åh, hvor ville jeg dog ønske at ’Valkyrien’ havde været næsten dobbelt så lang, som den egentlig er! Både fordi jeg ikke havde lyst til at serien skulle slutte, men også fordi dele af handlingen var pacet lidt for hurtigt igennem, i hvert fald efter min smag. Jeg manglede simpelthen ro og endnu mere fordybelse i handlingen, som kunne give plads til mere udvikling af bogens karakterer og det ellers meget stærke og spændende plot.

Turbine
52739926
9788740612776