Urmunden og andre SF noveller

2011
)

Urmunden og andre SF noveller af Helle Aarøe Nissen

12 sep.11

En novellesamling med en snert af dystopiske fornemmelser om fremtiden, men dog ikke helt uden håb.

Science fiction bliver ofte betragtet som et genreområde der skrives af mandlige forfattere, men snuser man lidt til genren, opdager man snart, at den rummer et hav af betydelige værker skrevet af kvinder som fx Ursula Le Guin, Margaret Atwood og P.D. James.  Her debuterer Helle Aarøe Nissen med en novellesamling, som udelukkende rummer science fiction-noveller, og hun holder sig inden for den tradition, at kvinderne gerne skriver i den blødere ende af genren. Der er altså ikke dømt videnskab og teknik her, snarere tanker om mennesket og dets væsen.

Aarøe Nissen skriver lange historier, så der er kun fire noveller i bogen, hvoraf titelnovellen er den længste og omhandler en fremtid, hvor flere og flere bliver ufrugtbare, men hvor kærligheden alligevel opstår. Den ukendte ø er decideret pessimistisk overfor videnskaben men rummer dog håb for mennesket. I Drømmen om solen er verden gået under, men en dreng drømmer om at finde noget mere. Den afsluttende Nux bringer mindelser om filmen ”Avatar” med lidt af en Ray Bradbury-stemning ind over.

‘Urmunden og andre SF noveller’ er en del af forlagets serie af udgivelser med danske science fiction-forfattere og adskiller sig en del fra det, der ellers udkommer på dansk. Forfatteren interesserer sig mere for personernes følelser og indre liv, end vi er vant til, og samlingen kunne nok interessere folk, der ellers ikke gider beskæftige sig med den slags. Når det er sagt, har historierne dog også lidt en tendens til at gå i stå, mens vi udforsker personernes tanker, og det kan være et problem for læsere, der er vant til historier drevet af plot og ideer. Novellesamlingen bruger en del af genrens klassiske ideer, men vil måske nok alligevel finde sine mest begejstrede læsere uden for genrens faste skare.

Science Fiction Cirklen
28903960
Manfred Christiansen