2005
)

Therns rytme af Christian Ejvin Andersen

06 jun.05
Skribent
Lån bogen på
Kunstmaleren Thern vender efter mange år i USA tilbage til Danmark. Hvorfor flygtede han i sin tid hovedkulds til udlandet? Romanen afdækker langsomt og følsomt et barsk liv, hvor traumer og dyb smerte trækker spor til nutiden. "Therns rytme" er en gådefuld roman om kunstmaleren Thern, der næsten 60 år gammel vender hjem til Danmark efter mange år i USA. Med en stor retrospektiv comeback-udstilling vil han igen forsøge at få fodfæste i det gamle land. I et herligt beskrevet miljø befolket med lige dele alkohol og skøre kunstnersjæle forbereder Thern sig til den store udstilling, indtil katastrofen indtræffer.

Malerierne bliver stjålet, og Therns tilkæmpede stabile verden begynder langsomt at krakelere. Læseren kommer med på flashbacks til Therns ungdom – med de store doser hjerte og smerte, som en følsom kunstnersjæl skal igennem.

Billederne står lyslevende beskrevet – den unge mands fascination af den ældre kvinde, de første famlende skridt ind i kunstnerverdenen, de store eksistentielle spørgsmål og ikke mindst den ultimative kærlighed, som også er romanens store omdrejningspunkt. Therns forsvundne malerier og billederne fra fortiden lægges langsomt frem for læseren, så hovedpersonens dybe traumer og ikke mindst deres årsag efterhånden kommer for en dag. Promillerne er høje, og succeserne små, også for romanens lidt kulørte men ganske farverige bipersoner, jazzmusikeren Leo S., galleriejeren Armstrong og deltidskæresten Irene - alle med mindst 2-3 lig i lasten.

Romanens styrke er de flotte og stemningsmættede ungdomsbeskrivelser. Beskrivelse for beskrivelse får læseren billeder fra Therns liv som kunstner, og ikke mindst fra hans liv som et menneske, der bærer rundt på en bundløs smerte, som han forgæves har prøvet at flygte fra i mange år.

Romanen er fuld af stemningsfulde beskrivelser af livets skarpe kanter. Sproget flyder let og ubesværet, og som læser får man til sidst svaret på, hvad der gik så galt i Therns liv.

Christian Ejvin Andersen, f. 1971, debuterede i 2003 med romanen "Blålys", en vedkommende og velskrevet københavnerkrimi om en fatal kærlighedsaffære på Internettet.

Lindhardt og Ringhof, 2005. 284 sider. Kr 299,-