Splejsen på Gl. Kongevej

2005
)

Splejsen på Gl. Kongevej af Torben Gammelgaard

12 sep.05

Torben Gammelgaards debutroman er en morsom og alvorlig thirtysomething-roman om tre singler i en opgang på Gl. Kongevej.

I en gammel herskabsejendom på Gl. Kongevej i København bor tre helt almindelige singler: trussetyven og advokaten Herman (han er den 163 cm lave splejs), den lækre arkitekt Marianne, som har et mord på samvittigheden, og den smarte, brystfikserede Otto, der har sit eget pr-bureau, som designer netløsninger til firmaer med en ikke særlig lødig karakter! En anden af husets beboere er den gamle gnavpot Ivan Røssel, der fordriver tiden med at gøre livet surt for de andre.

Herman er forelsket i Marianne. Grebet af et øjebliks kådhed beslutter han sig for at stjæle et par at hendes blonde trusser fra opgangens vaskekælder, men den geskæftige Ivan Røssel bliver ved et tilfælde vidne til ugerningen og får et slagtilfælde. I mellemtiden søger Marianne, der er blevet skilt fra sin kedelige mand, spænding ved bl.a. at dyrke sex med en ung piccolo på et toilet. Sex spiller generelt en stor rolle i fortællingen.

Sex er faktisk indirekte årsag til yderligere to dødsfald: Ottos store forbillede, hans farfar, dør ved en tragisk (sex)støvsugerulykke. Sextragedie nummer to involverer Marianne, en ung spanier, et sæt håndjern, tape og en telefon, der ringer!

Herefter rasler ligene nærmest ud af skabene på Gl. Kongevej, mens romanens hovedpersoner reflekterer over det skete. Det er meget, meget underholdende, men bag romanens humoristiske og satiriske tone finder man også et portræt af nå-generationen, der på trods af velfærd og høj social status ikke rigtig kan finde ud af det med livet og kærligheden.

Torben Gammelgaard er et spændende nyt bekendtskab, og hans debutbog er absolut anbefalelsesværdig.

Samleren, 2005. 214 sider. Kr 249,-

Samleren