Sommerdrenge

2013
)

Sommerdrenge af Rebecca Bach-Lauritsen

06 dec.13

Fin lille roman om det at være ung og på vej til at blive voksen. ’Sommerdrenge’ er en ungdomsbog, der kan læses af alle, unge som voksne.

I ’Sommerdrenge’ følger vi Kille og Anna, som er bedste veninder. Kille plejer at være en rigtig drengepige - én af drengene - mens Anna er meget mere ”piget”, og hun ved præcis, hvordan man flirter med drengene. Det er sommer – en lang sommer fyldt med strand, sol, drenge og hvad der ellers dukker op. For det er ikke meget, der sker i den lille danske strandby, hvor de to veninder bor. Men noget sker der da denne sommer. Der er forandringer i luften: Kroppene forandres og følelserne forandres. På en og samme tid er alt som det plejer at være men samtidig også meget anderledes.

Kille kender hverken drengene eller sig selv mere denne sommer, og så alligevel føler hun, at hun er meget sig selv. Drengene er anderledes i år, de kigger efter Kille, men hun ved ikke, hvad hun skal gøre af sig selv. Anna er også anderledes, måske er Kille forelsket i hende, i hvert fald er hun meget tiltrukket af hende denne sommer, men det føles også forkert. Der er også noget med Fisker og Kille. Fisker lærer Kille, hvad man kan gøre ved drengene, men det føles ikke helt rigtigt. Alligevel bliver Kille ved med at besøge ham. Man kan mærke uroen i hele bogen, den uro, der er i krop og sjæl, når man er ved at blive voksen og alle følelserne og hormonerne kører rundt i kroppen.

Bogen er skrevet i kortprosa, små korte afsnit på hver side, hvor der ligger meget mere mellem linjerne. Bogen kan læses på flere plan og ad flere gange. Der er mange små detaljer og nuancer undervejs. Samtidig er bogen illustreret med fine, stemningsfyldte billeder med deres helt egen kant, der understreger stemningen i bogen. En fin, lille roman, der som sagt kan læses af både unge og voksne, og hvor både tekst og billeder giver anledning til eftertanke og analyse.

Høst
50750027
9788763832519