Skakautomaten

2007
)

Skakautomaten af Robert Löhr

24 sep.07

Farverig, historisk roman om den ungarske ridder Wolfgang von Kempelen, der i 1770´erne forblændede Europa med en sensationel skakspillende automat.

Talemåden "at lave en tyrk", som i betydningen at forfalske eller simulere kan føres helt tilbage til denne herlige historie om Wolfgang von Kempelen, der besluttede sig for at lave et svindelnummer så gennemført, at det ville lægge Europa ned og bringe ham magt, rigdom og berømmelse. Helt konkret ville han skabe en maskine, der kunne tænke selv og endda slå den tyske kejserinde Maria Theresia i skak. I stedet for at opfinde helt ny teknologi benyttede han sig af simpel kreativ vildledning, og her lader forfatteren skakgeniet og dværgen Tibor, der har levet et sølle omtumlet liv, komme ind på scenen.

Sammen med jøden Jakob skaber Kempelen et imponerende monstrum. Forstil dig en stor trækasse med skakplade på. For enden sidder en mægtig og imponerende tyrk med turban, stort overskæg og intense, næsten menneskelige øjne, og indeni sidder Tibor så, helt klemt sammen, og holder et vokslys.
Et sindigt system i kassens indre tillader Tibor at styre tyrkens arme, og efter måneders øvelse er dette mærkværdige skakteam parat til at betage og forundre masserne.

Mundus vult  decipi - verden vil bedrages. Selv den tyske kejserinde bliver imponeret, så Kempelen bliver hurtigt berømt på sin banebrydende opfindelse. Mændene tager hatten af og bukker ærbødigt, og kvinderne fniser og flirter. Men imens Kempelen vælter sig i succes, murrer intrigerne i kulissen. Al logik dikterer, at Kempelen er en simpel bedrager - men ingen kan bevise det.

"Skakautomaten" er en betagende og skøn historie om et svindelnummer, som ikke er helt fiktion. Wolfgang von Kempelen turnerede virkelig Europa og siden USA rundt med sin skakspillende tyrk. Senere lavede han skam også bly til guld!

Fortællingen om dværgen, jøden og den udspekulerede og bedrageriske fantast er dybt underholdende, men også tankevækkende. Tibor flygter fra det samfund, der væmmes ved ham, men kun forklædt som maskine opnår han anerkendelse. Jakob er også udstødt, men det er dog nemmere at forklæde sig som jøde end som dværg. Tibors ensomhed udnyttes på det groveste af Kempelen. Det er hjerteskærende og umenneskeligt, men djævelsk godt fortalt med vid og humor.

Oversat af Anette Petersen. Gyldendal, 2007.  382 sider

Anette Petersen
26896576