Sindrig smerte

1999
)

Sindrig smerte af Andrew Miller

30 nov.99

Opløftende, ny og original roman.

I denne roman befinder vi os tidsmæssigt i 1700 tallets England. Hovedpersonen er horeungen James Dyers mærkelige skæbne. Drengen der bliver født uden evnen til at føle fysisk smerte. En mangel , der igennem barndommen og ungdommen både er en fordel og ulempe. Han bliver følgesvend med en kvaksalver, da hans egen familie dør af kopper. Han bortføres af en rigmand der eksperimenterer med vanskabninger. Han tvangshverves til den engelske flåde - og her kommer hans evner som kirurg for første gang til sin ret. Koldblodig og uden rysten på hænderne.

James Dyer bliver en dygtig og fremragende læge - men stadigvæk er han en mand, som ikke ejer evne til at knytte følelsesmæssige bånd. Han deltager i det eventyrlige kapløb mellem engelske læger om først at nå til Skt. Petersborg for at pode den russiske kejserinde Katarina mod kopper. Efter denne eventyrlige rejse indlægges han på galeanstalten i London. Da han til slut i livet mister sin "evne" eller mangel på samme - blive han til mennesket James Dyer.
James Dyers historie er mærkelig og underfuld - og romanen er særdeles velskrevet og fremfor alt original.

Denne roman er Andrew Millers debutroman, og bogen indbragte ham den fornemme pris The James Tait Black Memorial Prize - en pris som tidligere er gået til bl.a. Graham Greene, Nadine Gordimer og Salman Rushdie. I Danmark er bogen udkommet på det lille forlag Klim - og det mærkelige hændte, at der ikke var nogle anmeldere, som anmeldte bogen. Først da Andrew Miller modtog denne fornemme pris vågnede den danske anmelderstand op.

'Sindrig smerte' er en opløftende, ny og original roman, og man glæder sig meget til at læse Andres Millers kommende roman, CASANOVA, som i øvrigt også skal filmatiseres.

Klim, 1999 - 316 sider

Andreas Kommode - 30. november 1999