Signes hjemkomst

2014
)

Signes hjemkomst af Lars Johansson

13 nov.14

Fascinerende beretning om en stærk og kompromisløs kvinde, der efter besættelsen vender hjem fra Tyskland og bliver fængslet for fortidens synder.

I 2006 udgav Lars Johansson bogen 'Signe' om danske Signe Gondrup, der under besættelsen forelsker sig hovedkulds i den tyske officer, Felix Markworth, som hun følger til Tyskland. Nu har Lars Johansson fået fat i mere materiale om Signe og skrevet 'Signes hjemkomst'. Forfatteren har valgt at skrive bogen som en roman, da han tillader sig visse friheder i forhold til det biografiske materiale.

Den 23. februar 1948 vender Signe hjem til Danmark med sin lille datter, Kirsten. Hun har opholdt sig i Tyskland siden 1945, og hun har oplevet bombardementet af Dresden. Signe har mistet kontakten til Felix, hun har fået et barn med en amerikansk soldat, og hun har været interneret. Straks efter ankomsten til Padborg bliver Signe arresteret og anklaget for angiveri. Sigtelsen baserer sig på en episode på et konditori i Silkeborg i 1943, hvor Signe og en veninde blev groft chikaneret af to berusede mænd, som de fik afhentet af tyskerne. Signe får en dom på et års fængsel, som hun for størstedelen afsoner i Horserød. Da hun er mere end almindelig dygtig til at sy, får hun hurtigt en del privilegier, så hendes ophold i Horserød bliver tåleligt.

Signe er en umådelig smuk kvinde, hvilket man se på de fotografier, der er med i bogen, og hun formår at bevare sin skønhed og være velklædt, uanset hvilke forhold hun lever under. Men det fremgår også af bogen, at hun ikke har været nogen nem person at omgås. Kirsten kommer i pleje hos Signes forældre i Skanderborg, og Signe har ikke megen forbindelse til datteren – heller ikke efter endt afsoning. Da bosætter Signe sig i København, og hendes mål er for enhver pris at finde ud af, om Felix er i live. Felix er blevet en besættelse for hende, og for sig selv synger Signe: ”Liebe kann nicht Sünde sein, doch wenn sie es wär…. dann wär’s mir egal”.

Lars Johansson sætter spørgsmålstegn ved den måde, som det officielle Danmark efter besættelsen reagerede på overfor visse ”små” forbrydere – så som de kvinder, der havde haft omgang med tyskere og de arbejdsløse mænd, der var blevet opfordret til at søge arbejde i Tyskland. Han sætter også spørgsmålstegn ved de love, der blev indført med tilbagevirkende kraft. Hvorfor skal Signe straffes for en ubetydelig episode, der ligger år tilbage, og hvorfor frygter hendes veninde, at de penge, hun har tjent hos det tyske Rotes Kreutz, bliver konfiskeret?

Når Lars Johansson har valgt at skrive de spændende bøger om Signe, er det blandt andet, fordi hun er hans svigermor. Projektet begyndte med filmen "Den tyske hemmelighed", der følger Kirstens jagt på sandheden om sin mor. Så kom romanen 'Signe', og med denne roman afslutter Lars Johansson projektet. Det er klart en fordel at have læst 'Signe', men i modsætning til mange andre bøger kan man fint læse nummer to enkeltstående, da der undervejs er fine, små resuméer af handlingen i første bog.

'Signes hjemkomst' er en gribende beretning om en stærk og kompromisløs kvinde, der nægter at bøje sig for tidens normer og småborgerligheden.

51393155
Harvey Macauley